Zachte cognitieve heelmeesters maken stinkende sociale wonden

In dit online interview met Wouter Duynck, hoogleraar cognitieve psychologie,  gaat Ad Verbrugge dieper in op zijn nieuwste boek ‘Mijn kind, slim kind: waarom lezen en tellen de wereld gaan redden’.


Wouter signaleert een aantal zorgwekkende ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland en Vlaanderen. In zijn boek weerlegt hij één voor één de hardnekkige dwalingen en aannames, als multitasking, aandachtspanne, meertaligheid, open leerpleinen, opgeleukte klassen en onderwijsmethoden. En de mythe dat gemengde klassen zwakkere leerlingen ten goede komen. Verder verbaast hij zich over het feit dat de onderwijsvernieuwers steeds weer opnieuw  herhalen wat aantoonbaar niet werkte. Volgens Duyck is dat te wijten aan het feit dat de beleidsvorming rond het onderwijs wordt gedomineerd door pedagogen, sociologen en mensen die nooit voor de klas hebben gestaan.

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter