Nieuwe kerndoelen geen garantie op goed onderwijs

“Om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst is, is onderwijs in de Nederlandse taal en rekenen en wiskunde, erg belangrijk. Taalvaardig zijn en je kunnen ontwikkelen tot een gecijferde burger, vergroten de kansengelijkheid en zorgen ervoor dat leerlingen voluit kunnen deelnemen aan de samenleving. De voorstellen voor de nieuwe kerndoelen bieden hiervoor houvast”, aldus Jindra Divis de bestuursvoorzitter van het SLO, tijdens een bijeenkomst eind september waar demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde in ontvangst nam.

Volgens de minister is goed leren lezen, schrijven en rekenen, de basis die ze iedere leerling mee wil geven. “Daarom ben ik blij met de conceptkerndoelen die ik vandaag in ontvangst heb genomen”.

Volgens het SLO zijn de nieuwe kerndoelen een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. Het vakmanschap van de leraar en de context van de leerling moeten daarin leidend zijn. “Voor een goede vertaalslag van doelen naar passende onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing is de rol van leraren en schoolleiders immers cruciaal. Zij weten waar hun leerlingen staan, wat zij nodig hebben om de leerdoelen te bereiken en welke aanpak effectief is”, lichtte Jindra Divis de nieuwe conceptkerndoelen toe.

Download hier het ‘Boekje conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde’.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter