Aleid Truyens bericht in de Volkskrant ( 17 sept.) over een nieuw boek dat “Red het Onderwijs” heet.
Het is , zegt zij, ‘een belangwekkend boek voor iedereen die wil weten hoe het in godsnaam mogelijk is dat de kwaliteit van ons basis- en middelbaar onderwijs al twintig jaar aantoonbaar met razende vaart daalt”…
Heus, heel veel mensen weten dat al en het bederf was er veel eerder dan twintig jaar geleden. Het begon al vrij snel na de invoering van de Mammoetwet – die op zichzelf al een verschraling betekende – toen het zg. schoolonderzoek werd ingevoerd waardoor het behaalde eindexamenniveau nog maar voor een deel werd bewaakt door externe controle. Dat was dus zo’n vijftig jaar geleden.
Uit dezelfde tijd stamt de voortzetting en overdracht van de Maagdenhuistoestanden naar sociale academies en en lerarenopleidingen en vervolgens ook naar veel andere opleidingen in het hoger onderwijs.
Het oude systeem bestond nog wel, bood ook wel weerstand, maar werd ondergraven door de nieuwlichters. En natuurlijk door de politici. Onder meer Deetman, Wallage en Netelenbos hebben ervoor gezorgd dat de status van het leraarschap daalde tegelijk met het niveau van het onderwijs.
Het is eigenlijk een wonder dat het onderwijs nog zo lang weerstand heeft geboden aan de voortdurende druk op niveau en kwaliteit. Maar ja, goed onderwijs moet het hebben van goed opgeleide leraren en die zijn er nu haast niet meer.
Wel zijn er steeds meer mensen die een goede boterham verdienen in de ‘schil’ van het onderwijs, bijv . psychologen, consultants en onderwijskundigen.
Beter Onderwijs Nederland, dat ondertussen een krachtige brief heeft geschreven aan de regering, zegt dat er meer van 60.000 van deze mensen rondlopen.
Nou ja, zou ik zeggen, als je advies kunt geven over de praktijk van het onderwijs kun je vast ook zelf prima lesgeven. Laat die mensen dat dan ook doen.
BON heeft een goed stuk geschreven over het onderwijs, helaas noodgedwongen over datgene wat er fout aan is.
Ik noem daar nog één punt van. Er is in de afgelopen twintig jaar een enorme fusiegolf geweest, met als gevolg grote organisaties, grote scholen, meer bureaucratie. Ook dat is heel slecht, voor leerlingen en voor leraren .
De kritiek op het onderwijsbeleid, zowel van de schrijvers van “Red het onderwijs ‘ als van het bestuur van BON is grondig en mijns inziens onweerlegbaar.
Maar dat wil nog niet zeggen dat er veel – of iets- mee gedaan wordt. De gevestigde” belangen die worden aangevallen zullen zich niet snel laten overtuigen. Dat komt omdat die belangen in feite vormen van eigenbelang zijn.
J.C. Traas
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.