22 mei: discussie over de toekomst van het rekenonderwijs

Bijgaand een oproep van het Nederlands Mathematisch Instituut. De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 22 mei van 15.00 tot 19.00 uur in Nieuwspoort, Bezuidenhoutseweg 67, Den Haag. U kunt zich aanmelden via deze link


Op 22 mei organiseert het Mathematisch Instituut een bijeenkomst in Nieuwspoort in Den Haag, waar we aandacht besteden aan de kwaliteit van het rekenonderwijs en nadenken over wat er nodig is om het niveau op te schroeven. Je bent van harte uitgenodigd. 

Kom en praat mee over de toekomst van het reken- en wiskundeonderwijs! Voordat de concept-kerndoelen in de vaste Kamercommissie van de Tweede Kamer worden gepresenteerd, is dit jouw kans om je stem te laten horen en je standpunt te delen over hoe we reken- en wiskundeonderwijs beter vorm kunnen geven. We nodigen je uit om deel te nemen aan een boeiend gesprek, waarin we cruciale vragen stellen, zoals: wordt realistisch rekenen en wiskunde teveel benadrukt? En hoe kunnen we de kerndoelen zo insteken dat meerdere onderwijsvisies zich kunnen vinden in die kerndoelen?

Neem plaats aan tafel met experts en beleidsmakers en laat jouw inzichten wegen in dit belangrijke besluitvormingsproces. Verrijk de discussie, deel jouw visie en help vorm te geven aan de toekomst van reken- en wiskundeonderwijs, zodat alle kinderen in Nederland straks vlot en foutloos leren rekenen!

Dagvoorzitter: Sezgin Cihangir

Programma & sprekers

Introductie
Timon Verheule (directeur PO&VO, ministerie OC&W)

Deel 1
Vincent Jonker (Freudenthal Instituut)
Bernard Teunis (Instituut Leerplanontwikkeling, SLO)
Peter Langerak (Nederlands Mathematisch Instituut en promovendus Vrije Universiteit)

Deel 2
Anna Bosman (voorzitter team Red het Onderwijs)
Ton van Haperen (voorzitter Stichting Meer Leren op School)
Ad Verbrugge (voorzitter Beter Onderwijs Nederland)

1 Reactie

  1. Kees Hoogland schopt tegen het Nederlands Mathematisch Instituut.
    www.youtube.com/watch?v=VRKAxB-ZYwM
    na ca. 50 minuten

    Hoogland is Lector ‘Wiskundig en analytisch vermogen van professionals’ aan de Hogeschool Utrecht.

    “Het Nederlands Mathematisch Instituut is een bedrijf. Als je kijkt de wetenschappelijke output van dit zogenaamd instituut: dat is nul. Ze beweren dat de resultaten dankzij hun lesprogramma ‘Foutloos Rekenen’ flink gestegen zijn. Maar het is een commercieel bedrijf dat deze dingen op de markt zet, gebaseerd op onderbuikgevoelens in de maatschappij. En op het idee dat simpele oplossingen de beste oplossingen zijn voor complexe problemen. Als je op de TV hoort dat OMO 6 keer zo wit wast, geloof je dat dan? Ze hebben de naam mee, maar ze hebben die naam bewust zelf gekozen. ‘Verhaalsommen’ is een uiterst denigrerend term, het gaat volgens die tegenstanders om de heilige graal: als je het goede antwoord op het sommetje vindt.
    Ik maak me zorgen over hoe gemakkelijk het is om met die populistische golf, back to basics, mee te gaan. Het is gebaseerd op onderbuikgevoelens. Deze back to basics is in sommige landen omhoog gekomen, maar is nu weer weggezakt. Zoals in Amerika met ‘no child left behind’. In Canada is die populistische beweging nog gaande. Het is heel slecht voor de kansengelijkheid gebleken. Het was desastreus voor de zwakke leerlingen.

Laat een reactie achter