In het FD een artikel over de de gewenste vernieuwingen in het onderwijs:
“Of het nou gaat om gelijke kansen, gerichte internationalisering, betere aansluiting op de arbeidsmarkt, of werk en studie flexibel combineren: het onderwijsstelsel van nu kan al die wensen onvoldoende waarmaken.
Daarom moet het op de snijtafel, vinden het onderwijsveld en het kabinet. Ze werken komend jaar samen aan een visie op het onderwijs in 2040. In de zomer van 2023 moet de blauwdruk daarvoor klaar zijn — en de contouren zijn al geschetst.”
Lees het volledige artikel in het FD.
Dit roept bij BON de nodige vragen op.
In het FD staat niet wie precies samenwerken aan deze blauwdruk. Men spreekt van onderwijsveld en kabinet dat samenwerkt aan een visie op onderwijs. Wie zijn toch die mensen? Verder staat in het artikel niets over wát er dan precies zo verkeerd is aan het huidige onderwijsstelsel. Hoe lost een nieuw stelsel het probleem op dat 50% van de kinderen van groep 8 onvoldoende kunnen lezen om in de maatschappij te kunnen functioneren? De oplossingsrichting is: meer flex, nou dat zal vast helpen. Dat er meer aandacht moet komen voor (middelbaar) beroepsonderwijs, lijkt ons evident. We hebben vakmensen nodig en consultants en adviseurs teveel in onze maatschappij. Of daarvoor een stelselherziening met meer flex de juiste richting is, wij zien dat niet. We zijn ook benieuwd naar de kennelijk al geschetste contouren.
Kortom: het zoveelste idee in dezelfde richting, zonder probleemanalyse en geschreven door, ja door wie eigenijk?
Is het u ook opgevallen dat er opnieuw gekozen wordt voor een visie met jaartallen. Ooit hadden we Onderwijs2032. Nu weer. Het zet een druk op wanneer die visie gerealiseerd moet zijn, maar is geen toonbeeld van inhoudelijke expertise.
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.