Rapport onderwijsraad: Internationaliseren met ambitie?

stoomwals 450x200.jpg

De onderwijsraad heeft gisteren het rapport internationaliseren met ambitie uitgebracht over de wenselijkheid van internationalisering als leerdoel binnen het onderwijs. Vooral in het vmbo en mbo zou een inhaalslag noodzakelijk zijn.

BON begrijpt dat internationale conctacten in de huidige en ongetwijfeld ook in de toekomstige maatschappij een belangrijke rol spelen. De vraag is echter of leerlingen daar nu onvoldoende op worden voorbereid. Bij contacten gaat het om de eerste plaats om de taal en als het taalonderwijs onvoldoende zou zijn, dan zou dat verbetering behoeven. Als het gaat om meer culturele aspecten, dan komen de huidige leerlingen in Nederland gezien de diversiteit van de scholen (zeker de vmbo en mbo scholen) toch ruimschoots in aanraking met andere culturen. De hoger opgeleiden zijn ook nu in staat stages in het buitenland te vinden, al is hier wellicht veel te winnen door naast het Engels daar waar wenselijk is, ook Duits mee te nemen. Dat zou pleiten voor meer Duits in het voortgezet onderwijs, maar de commissie Schnabel heeft nu juist bedacht dat Duits buiten de kernvakken valt en niet per se aangeboden behoeft te worden, tenzij wellicht als onderdeel van een thema vreemde talen en culturen, maar daar is BON geen voorstander van.

BON vraagt zich ook af welke onderdelen uit het curriculum verwijderd kunnen worden? Het is duidelijk dat met het steeds maar weer toevoegen van leerdoelen, men het onderwijs voor een onmogelijke opgave plaatst. Wij vrezen dan ook dat de uitwerking van dit advies kan leiden tot een nieuwe markt voor onderwijsbedrijfjes, dat de veelheid aan doelen nu gebruikt gaat worden voor een pleidooi om al die doelen maar geïntegreerd aan te gaan bieden en dat daardoor het bewezen succesvolle vakgerichte onderwijs, gegeven door hoog opgeleide leraren, opnieuw en verder onder druk komt te staan.