Trends shaping education 2016 (OECD)

OECD invloed450x200.jpg

Het OECD heeft haar drie jaarlijkse rapport uitgebracht over de trends die relevant zouden zijn voor de invulling van het onderwijs. Gezien de invloed van de OECD en hun niet aflatende interesse in het onderwijs is het rapport ook voor het Nederlandse onderwijs relevant. Wij hebben het nog niet kunnen lezen, maar het zou een aardige excercitie zijn om dit rapport eens te leggen naast het advies van #onderwijs2032. Het rapport is online beschikbaar, maar zonder accreditatie van het OECD niet als pdf te downloaden

8 Reacties

  1. Inhoudsopgave:

    Inhoudsopgave:

    Executive summary; Overview: The impact of trends on the future of education; Chapter 1. Globalisation; Chapter 2, The future of the nation-state;  Chapter 3. Are cities the new countries?; Chapter 4. Family matters; Chapter 5. A brave new world (met o.m. e-society and iSelf).

    Figures (met o.m. globalisation trends; from autocracy to democracy; global expansion and multinational companies; increasing immigration across the OECD; world citizens; increasingly global and volatile investment patterns; rising exports; gap between richer and poorer regions widens; lower and lowest incomes increasinly left behind; infographic: globalisation and education; businesses in a dot.com world)

     

    Het rapport gaat niet echt over onderwijs. Het springt met een veelheid aan (sociaal-economische) onderwerpen alle kanten op, en wil de beleidsmakers denk ik vooral meegeven dat we in de dystopische toekomst allemaal met draadjes aan elkaar vast zitten, en dat het dan ook maar het beste is er vol voor te gaan. In het hoofdstuk 'brave new world' valt immers een stekker op – zonder het GroenLinks stopcontact – waaraan 'information as power', biotechnologie, R&D, 'digital divide' (een tweedeling!), 'social networks', privacy, ondernemers, enz. rondom een hoofdcirkel 'nieuwe technologieën' zijn verbonden.

     

    Ik ben wonderlijke tabellen over de meest uiteenlopende onderwerpen (obesitas, online shopping, oplopende schulden van huishoudens waarbij Nederland nagenoeg bovenaan staat -4.11-, verbeter de buurt -3.6- enz.) tegengekomen, waarbij voor mij op dit moment de meest warrige figuur 4.13 'family matters' op p.93 (met wolkjes 'schools role in social issues', 'gender performance', 'value clashes', 'designer babies', 'equal family ethics', 'parents as learners', armoede) in het oog springt. Bij deze familiezaken, 'brainstorming the links between global trends and education' wordt de lezer uitgenodigd de mind diarree te bezien vanuit de vraag: "what do these trends mean for my education system and my work?" *Mijn* onderwijssysteem? *Mijn* werk?

     

    Het rapport komt op mij over als hobbyisme voor beleidsmakers. Iets om op te kauwen, en daarna snel uit de spugen. De komende jaren zijn er voldoende internationale congressen over de opgeworpen onderwerpen te organiseren, dat weer wel. Gun beleidsmakers hun hobbies. Zij worden er goed voor betaald. Niet mee bemoeien.. 😉

  2. Helaas kunnen we de hobbies

    Helaas kunnen we de hobbies van de adviserende beleidsmakers niet negeren. Ze worden betaald omdat er beleidsimplementeerders zijn die hun beweringen serieus nemen en daardoor brokken maken. Maar het is een dilemma. Door tijd te stoppen in het weerleggen van deze en soortgelijke onzin verlies je tijd en energie voor direct zinvolle zaken. Dat komt de implementeerders goed uit. 

  3. The result is a competition

    The result is a competition between state schools that select on academic ability and private schools that select on parental income. And guess what? Selecting bright kids for free turns out to be a better way of filling your school with kids who get top results. De vijver waaruit de privat schools vissen is veel kleiner dan de vijver waaruit de state schools vissen

  4. OESO 2016 brainstormt: het

    OESO 2016 brainstormt: het onderwijs draagt zorg voor de gevolgen van een globale wereld zonder grenzen. Bij wereldwijde verstedelijking kunnen steden de nieuwe naties zijn (waar ligt de overkoepelende macht in deze grenzeloze wereld?). VN regisseert mee: functionaris vindt nationale grenzen bizar; roept vervelende gevoelens bij bekrompen mensen op. De vergrijzende EU-landen hebben massa's migranten nodig om de economie te 'boosten'. Want: kijk hoe slecht het met Japan gaat. Natieloosheid wordt voorbehouden aan gezamenlijk opererende EU-landen [75 jaar geleden was het een 'nationalist' die zo dacht, oops floept de Godwin er toch weer uit]. Buiten het EU-grondgebied bestaat echter wel strenge en repressieve nationale grensbewaking met visumplicht. Hoezo dwangmatige grenzeloosheid?

    Een globale sociaal-economische politiek stuurt aan op de drie T's: TTIP, TiSA en TPP. Vanuit de VS (met uitsluiting van de opkomende BRIC-economieën) bestaat de wens een geopolitiek (gesloten) handelsblok te vormen waarbinnen de elektronische hulpmiddelen vrij kunnen stromen. CETA: EU-Canada.

    We zijn terug bij het onderwijs. Aan het onderwijs is veel geld te verdienen met 'onontkoombare' technische innovaties. Ik denk dat ik hiermee de trends van 2016 wel heb verklaard. Daarvoor hoeven we niet naar het WE-forum in Davos. De (nationale) democratie is fascistisch. Internationaal worden het publieke domein en het MKB geschoren. Modebegrip van 2016: 'disruptive innovation'.

     

    Aankondiging van OESO-rapport 'the trends shaping the future of education 2016':

    "Urbanisation is a topic that links global, national, city and family levels trends together alongside technology. How can technological developments facilitate citizen engagement? How do cities encourage international cooperation? What role should education play in these arenas?

     

    Want to know more? Then keep an eye out for the soon to be released 2016 edition of Trends Shaping Education. In addition to cities, other chapters examine global trends such as increasing migration and climate change, national trends on government spending in health and pensions, familial trends of child well-being as well as technological trends. Ultimately, we would like the users of this publication to come away asking “How might this trend influence education, now or in the next 10 years?” The future of our education systems depends on it."

     

    'Next 10 years': #2026. En zo knutselde men door, terwijl de werkelijke problemen niet worden opgelost.

  5. Dat is een mooie error! Is

    Dat is een mooie error! Is het mogelijk de foutieve tekst te verwijderen? Dank.

  6. Ik veroorloof mij onder

    Ik veroorloof mij onder 'Trends Shaping Education 2016' iets over 'onze' #2032 te posten.

     

    Zondag met Lubach, 'De onderwijsvernieuwing van Sander Dekker', 6 februari 2016. Reacties.

     

    Reactie Ons Onderwijs: #2032: "Ons eindrapport heeft #zml gehaald! Meer context lezen dan alleen de 'open deuren' van @arjenlubach? Lees dan onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2016/01/Ons-Onderwijs2032-Eindadvies-januari-2016.pdf …" [zie]

  7. Na 13:00 wordt het hiervoor

    Na 13:00 wordt het hiervoor gelinkte fragment voortgezet. Dan komt de 'inhoudelijke' behandeling van het Ons Onderwijs 2032 rapport.

Reacties zijn gesloten.