Via Prof. van de Craats kregen wij een voor publicatie bedoeld verslag van het onderzoek 'Zo leren alle kinderen rekenen'van Prof. Anna Bosman van de Radboud Universiteit Nijmegen. Het artikel is eerder verschenen in "Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 54 (10), 413-424".
Het onderzoek toont aan dat kinderen met en zonder rekenachterstand met 6 weken oefenen met behulp van de methode 'Zo leer je kinderen rekenen' een vooruitgang kunnen realiseren van één tot anderhalf jaar. De methode gaat uit van systematisch oefenen en herhalen en werkt ook bij kuinderen waar eerder dyscalculie isd vastgesteld.
Hieronder de samenvatting van het onderzoek door Prof. Bosman. Het voor verspreiding bedoelde artikel vindt u hier.
Verdere verspreiding is belangrijk. We verzoeken dan wel te vermelden dat het eerder verschenen is in "Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 54 (10), 413-424".
Samenvatting
In 2011 publiceerden van der Leeuw en Bosman een eerste verslag van een rekentraining op basis van de didactische principes van ‘Zo leer je kinderen rekenen’. Die studie betrof de vooruitgang in de basisrekenvaardigheden die bewerkstelligd werd bij acht leerlingen van één school in Gelderland. Om de substantiële effecten die bij deze kleine groep werden gevonden te onderbouwen, worden in dit onderzoek de prestaties gepresenteerd van 50 leerlingen die deelnamen aan deze training van zes weken gebaseerd op de methodiek ‘zo leer je kinderen rekenen’. Vier van de vijf deelnemende groepen betroffen leerlingen uit het regulier onderwijs, de vijfde was afkomstig uit het speciaal basisonderwijs. Bij alle 50 leerlingen verbeterden de rekenprestaties; de gemiddelde vooruitgang bleek 1.5 jaar. Voor aanvang van de training had 34% een (meer dan) voldoende rekenniveau en na afloop ervan bedroeg dit 78%. Deze cijfers zijn indrukwekkend gegeven het feit dat de training slechts een periode van zes weken betrof. Dit onderzoek laat andermaal zien dat systematisch en dagelijks oefenen noodzakelijk is om leerlingen de basisvaardigheden van het rekenen aan te leren. Maar belangrijker nog, vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisrekenvaardigheden teverwerven.
Een bevestiging van aloude
Een bevestiging van aloude onderwijskennis.
Het is een schande dat kinderen worden opgeofferd aan onbewezen waanideeën van vernieuwlers.
Niet genoemd in het verslag is het herwonnen plezier en zelfvertrouwen van leerlingen als blijkt dat ze wél kunnen rekenen/lezen en dat hun problemen niets met modieuze afwijkingen als dyscalculie en dyslexie te maken hebben.
Wanneer komen de onderwijsvernieuwlers tot bezinning en boetedoening?
Anna Bosman over taal
Anna Bosman over taal
ANNA BOSMAN (Hoogleraar 'Dynamiek van leren en ontwikkeling'. Directeur van het onderwijsinstituut Pedagogische wetenschappen en onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen)
De vraag is op welke leeftijd
De vraag is op welke leeftijd het inhalen van deze achterstand nog zo makkelijk mogelijk is.
Zie verder ook de claim:
"We weten al lang dat je kinderen kunt laten rekenen in ongeveer twintig weken, in plaats van zes jaar basisonderwijs."
van Prof. Luc Stevens, Oprichter NIVOZ, via de onvolprezen blogs van jl.
Er is nu overstelpend bewijs
Er is nu overstelpend bewijs dat "de politiek" volkomen verkeerd met het basisonderwijs bezig is. Zullen nu sommige politieke partijen daaruit consequenties trekken? En zo ja, gaan ze dan ook een einde maken aann de misstanden van het vervolgonderwijs? Of wachten ze dan weer af totdat tegenstanders van het huidige voortgezet onderwijs voldoende onweerlegbaar bewijs van het falen ervan verzameld hebben voordat ze iets doen? Ik vrees dat BON zich na het tweede decennium van haar bestaan zich nog niet wegens overbodigheid zal kunnen ontbinden.
Helemaal eens met Anna Bosman
Helemaal eens met Anna Bosman.
Het is hier al vaak gezegd: het vernielde onderwijs is vooral een ramp voor de zwakkeren. En iedereen maar gewichtig doen met plan zus en plan zo, terwijl de bewezen effectieve didaktiek op de gang werd gezet.
En vooral heel veel praten over 'kwaliteit'. Om het volk te misleiden.
Hoe kan een kind een eigen leerplan trekken? Het is waanzin. Een kind heeft immers geen flauw idee waarom een belangrijk onderdeel oefening behoeft, omdat het geen idee heeft van het verder gelegen grotere geheel.
Een rol speelt bij de
Een rol speelt bij de aftakeling van het rekenonderwijs is dat het niet meer gezien werd als een doel op zichzelf ."Om iets uit te rekenen kunnen we net zo goed of zelfs beter eenrekenmachine gebruiken". Maar het oefenen is ook nodig om rekenen te "begrijpen". Bij optellen en aftrekken ben je bezig de associatieve wet toe te passen en bij vermednigvuldigen en delen ook nog de distributieve wet. Daar moet je "gevoel" voor krijgen. En daarbij helpt veel oefenen. Leerlingen die naar het VWO of de HAVO gaan kunnen daardoor ook gemakkelijker en zonder vertraging de overstap naar algebra maken. De gedachtengang van de rekenhervormers lijkt op die van mensen die zeggen dat je niets hoeft te leren omdat je alles op kunt googlen maar dat je wel moet leren om verbanden en verschillen te zien.