De reactie van staatssecretaris Dekker op het onderzoek over passend onderwijs dat het AD met DUO heeft uitgevoerd is dat er nog veel werk aan de winkel is, maar dat er ook sprake is van koud watervrees.
Dekker past hier naadloos in de traditie dat iedere onderwijsvernieuwing vanzelfsprekend een enorm succes is, maar dat een en ander mislukt vanwege incompetente of angstige docenten. Het is hetzelfde verhaal als de rekentoets en eerder de basisvorming en de tweede fase. Dat de commissie Dijsselbloem dat laatste keihard onderuit gehaald heeft is kennelijk vergeten of "niet meer van deze tijd".
Ondertussen meent de minister dat het hoger onderwijs nu eindelijk eens onderwijs op z'n 21ste eeuws moet gaan verzorgen en daarbij moet inspelen op leerstijlen. Dat dat laatste begrip aan alle kanten onderuit gehaald is en dat de overheid zich niet met het hoe zou moeten bemoeien is kennelijk ook "niet meer van deze tijd"
Dekker ontkent de
Dekker ontkent de werkelijkheid, dat doet hij voortdurend. Het zou goed zijn als BON hem een grote schop onder de kont geeft.
Koudwatervrees? Alsof elke
Koudwatervrees? Alsof elke leerkracht hier niet weet waarover hij/zij het heeft. Alsof die een vreemd avontuur tegemoet gaat en daar een beetje angstig over is.
Wat een miskenning van de werkelijkheid. Want in die werkelijkheid ploeteren leerkrachten van goede wil om al hun leerlingen goed onderwijs te geven. En daarbij weten zij sinds het project WSNS al hoe het functioneert, dat zogenaamde passende onderwijs. Niet volgens de verwachtingen dus! Eerder komen nu mog meer leerlingen uitleg en aandacht te kort. Omdat het droombeeld onwerkbaar blijkt. Individuele aandacht kan alleen in klassen van rond de 15; dat was juist de kracht van het speciale onderwijs. In klassen van 30 is er te weinig aandacht mogelijk voor individuele leergangen en wordt de leerkracht half overspannen vanwege zijn/haar gebrek aan handen.
In alle enquetes over WSND kwam dat steeds naar voren: leerkrachten vonden het idee wel mooi maar ze konden het onmogelijk realiseren in hun klaslokaal. Ondanks dit alles werd het project voortgezet.
En dan komt nu meneer Dekker iets zeggen over koudwatervrees. Het personeel is al lang 'door', zoals dat heet, maar verdrinkt bijna met de kinderen. Ze spreken vanuit jarenlange ervaring met alle samenwerkingsverbanden en het hele zorgcircus dat daar omheen al minstens 15 jaar is opgetuigd. En dat dys niets beters wist te brengen.
Koudwatervrees, te schandalig
Koudwatervrees, te schandalig voor woorden. ik heb hem een brief gestuurd. Inmiddels is die brief door een actie op de Facebookpagina Meester Mark draait door zich aardig aan het verspreiden. Hij wordt door leerkrachten doorgestuurd met de mededeling helemaal mee eens.
Peter van ’t Hof
Onderwijzers die zich dit
Onderwijzers die zich dit SCHOOLljaar met even veel energie voor hun klas inzetten als in het voorafgzaande zouden hun leerlingen mits van hetzelfde LEERjaar als extra toets de toets van hun leerlingen van het voorafgaande voorafgaande schooljaar kunnen afnemen.. Als de leerlingen die in het voorafgaandeschool schooljaar regulier in de klas zouden zijn geweest slechtere resultaten halen en dat is ook het geval in paralledlklassen en op andere scholen dan is het nieuwe systeem voor de vroeger reguliere leerlingen een verslechtering.