De Volkskrant bericht dat er in opdracht van het ministerie onderzoek gedaan wordt naar de effectiviteit van iPadscholen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Onderwijs Innovatie Groep en het Welten Instituut van de Open Universiteit. In het Volkskrantartikel worden motivatie en zelfvertrouwen met name genoemd als aspecten die worden onderzocht. Over een jaar worden de eerste resultaten verwacht.
BON hoopt dat dit onderzoek niet alleen om motivatie en zelfvertrouwen zal blijken te gaan, maar dat er ook op deugdelijke wijze onderzocht wordt hoe het staat met effectiviteit in het aanleren van de traditionele basisvaardigheden waar het basisonderwijs voor bedoeld is.
De OU heeft evenwel alle schijn tegen. Een beetje Googelen levert al snel op dat het Welten Instituut in de persoon van Prof. Rob Martens sterk voorstander is van de iPadscholen: o4nt.nl/steun-van-prof-luc-stevens-en-prof-rob-martens/ Het ziet er dus naar uit dat dit onderzoek niet onbevooroordeeld zal worden uitgevoerd en daarmee wellicht alleen dient om een wetenschappelijk sausje te geven aan de iPad-ontwikkelingen. De OU ondersteunt ook scholen in Limburg die dit soort constructivistisch onderwijs aanbieden. Ook het NIVOZ participeert in dit onderzoek. Het gaat de heren Stevens en Martens zeker niet alleen om de Ipads maar om hun jarenlange (verloren) ideologische strijd om het onderwijs in Nederland om te bouwen naar het "Nieuwe Leren" waar kinderen zelf hun leerweg, leerproces en leerdoelen bepalen onder begeleiding van een "coach". De Ipad is slechts een middel dat dit soort veel belangrijkere zaken verbloemt.
Prof. Rob Martens (Welten
AGORA, een totaal nieuw onderwijsconcept voor het voortgezet onderwijs. Toen nu toe is Martens vol bewondering over Agora, geen enkel punt van kritiek.
De iPadscholen, en niet de
De iPadscholen, en niet de belastingbetaler, mogen voor dit 'contracted' WC-eend-onderzoek betalen. Dit geeft transparantie aan de de opzet, en de uitkomst van het onderzoek.
"Het Welten-instituut ontwikkelt één onderzoeksprogramma getiteld: Leren en doceren in een door technologie verrijkte leeromgeving'."
"Het Welten-instituut draagt bij aan de Europese en nationale onderzoekagenda's." "We zijn actief in een reeks van Europese onderzoeksprojecten in verschillende subsidieprogramma's, zoals IST, Lifelong Learning, ol [sic] Marie-Curie. We hebben een uitgebreide ervaring in het coördineren van Europese onderzoeksprojecten en dragen met onze expertise bij aan vele andere projecten."
Is er voor Maurice de Hond geen subsidie bij de EU los te peuteren? Hij staat aan de goede kant van de scheidslijn voor het verkrijgen van subsidie. Met gerichte subsidie maakt de technocratie het mogelijk dat er met één mond wordt gesproken, en kan kritiek op het beleid verstommen. De scheidslijn tussen wetenschap en beleid is dun. Voilà de corrumperende werking van de EU. In wetenschappelijke zin dan. 😉 De maakbaarheid van de samenleving, nu niet als socialistisch concept. Zo krijgt de zelf gecreëerde werkelijkheid bestaansrecht binnen de technocratie. Welten-instituut, zet hem op, stel ons niet telEUr!
Vanavond kreeg ik het
Vanavond kreeg ik het volgende verhaal door:
"Een praktijkvoorbeeld op een collegaschool hier in onze plaats: onlangs sprak ik een moeder wier zoon in de iPad-klas zit. Zij maakt zich met een groep ouders ernstig zorgen omdat de kinderen verslaafd zijn aan het apparaat.
Zij heeft professioneel ook te maken met dit soort zaken dus ze weet waar ze op moet letten maar het lukt ook haar niet om haar zoon te helpen."
Zou de heer Martens daar ook oog voor hebben?
jl snijdt in het
jl snijdt in het tekstfragment "Ouders die vinden dat hun kinderen naar een iPad-school moeten, of die daar zelf vorm aan willen geven omdat ze geloven in dit moderne onderwijsconcept, moeten die vrijheid gewoon krijgen. Mijn sympathie hebben ze. En ouders die al die onderwijsvernieuwing niets vinden hebben het recht om hun kinderen naar een kostschool te sturen met strikt klassikaal onderwijs." een punt aan dat ik al vaker onder de aandacht van het BON-bestuur heb proberen te brengen. Er zit een principieel aspect aan "Wie mag beslissen wat voor soort onderwijs een kind mag volgen, de staat of zijn ouders"en een strategisch: Ga je als vereniging BON ervoor dat alle scholen aan de normen van BON voldoen of ben je tevreden als de ouders die hun kinderen BONs onderwijs willen laten volgen het recht daartoe krijgen en ouders die wel in het nieuwe leren geloven hun kinderen naar scholen sturen waar dat gepraktiseerd wordt. Bij de strategie van ieder het zijne kun je natuurlijk gebruik maken van het genoemde principiële effect. Ik denk niet dat beide strategieën een even grote kans van slagen hebben en als het doel niet helder is neemt überhaupt de kans vanb slagen af. BON zou m.i. hier veel meer over moeten nadednken.
Nog een praktijkvoorbeeld.
Nog een praktijkvoorbeeld. Geen modelleerling voor Martens & Stevens.
Tim Groen, terugblik op VMBO:
"Had wel moeite met wiskunde en taal. Dat zou beter aangeboden moeten worden, door leraren die strenger zijn en niet te veel zelfstandigheid verwachten van leerlingen."
Bron: www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/Over%20de%20VO-raad/VO-magazine/VO-magazine-jaargang-9-nr-4-feb-2015.pdf , blz. 26
Opvallende twitternaam
Opvallende twitternaam @profrobmartens
De academische poppenkast…..
@Prof. Martens, neem dit ook
@Prof. Martens, neem dit ook even mee
"Door de iPadschool is mijn zoon verslaafd geraakt aan gamen. Hij werd thuis boos en opstandig als hij niet online kon.” Ook drong de lesstof niet tot de jongen door, zo vertelt een moeder die graag anoniem wil blijven, maar wel wil waarschuwen voor de negatieve bijwerkingen van de iPadscholen die in ons land als paddenstoelen de grond uitschieten. „Hij bleef zitten in de eerste, mede als gevolg van die verslaving. Uiteindelijk is hij bij me weggelopen omdat hij helemaal flipte toen wifi er een keer uit lag.”
Bron: www.telegraaf.nl/binnenland/23844415/__Gameverslaving_door_iPadschool__.html .
Dat moet dan een andere
Dat moet dan een andere school zijn, want mijn moeder die over gameverslaving door de iPaddo, kwam uit een heel ander deel van het land. En daarover kreeg ik niet deze extra informatie.