Naar aanleiding van het BON onderzoek naar de gevolgen van de lumpsum heeft SP kamerlid Jasper van Dijk vragen gesteld over de besteding van onderwijsgeld in het VO.
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de bewindslieden van OCW over het onderzoek van Beter Onderwijs Nederland (BON) naar de besteding van onderwijsgeld in het VO
1
Wat is uw oordeel over het onderzoek “Lumpsum kost duizenden onderwijsbanen”
van Beter Onderwijs Nederland (BON), waaruit blijkt dat driekwart van de VO-scholen minder leraren in dienst heeft dan waarvoor ze worden bekostigd? (1)
2
Deelt u de stellingname van BON dat ‘als de lumpsum in het VO niet zou zijn ingevoerd, er eind 2013 ruim 4.000 docenten meer werkzaam zouden zijn dan nu het geval is?’ Zo nee, waarom niet?
3
Deelt u de zorg van BON en vakbonden dat schoolbesturen regelmatig taken van docenten verzwaren met een beroep op een tekort aan middelen? Zo ja, waarom slaagt u er niet in de werkdruk te verlagen?
4
Hoe is volgens u te verklaren dat de afgelopen twintig jaar als gevolg van de lumpsum een verschuiving heeft plaatsgevonden van Onderwijzend Personeel (OP) naar het Onderwijs Ondersteunend Personeel (OOP)? Wat voor OOP betreft het hier?
5
Hoe beoordeelt u de stelling van BON dat ‘Schoolbesturen die extra bezuinigen op docenten 27% meer winst maken dan de overige schoolbesturen’? Kunt u uw antwoord toelichten?
6
Beschikt u over informatie waarmee u de conclusies uit het onderzoek van BON kunt onderschrijven, nuanceren of weerleggen? Zo ja, van welke informatie maakt u gebruik? Zo nee, wat onderneemt u om deze informatie te verkrijgen?
7
Bent u bereid te onderzoeken of de financiering van leraren buiten de lumpsum gehouden kan worden? Zo nee, hoe voorkomt u de breed gedeelde ergernis dat onderwijsgeld verkeerd wordt besteed, zoals recent ook weer blijkt uit het drama met het ROC Leiden? (2)
8
Hoe beoordeelt u de reactie van de VO-Raad, waarin staat dat scholen tegenwoordig meer gebruik maken van “ondersteunend personeel als lesassistenten, surveillanten en conciërges”? Begrijpt u dat dit precies de reden is waarom veel mensen zich zorgen maken over een dalende onderwijskwaliteit? (3)
9
Bent u bereid onafhankelijk onderzoek te doen naar de resultaten van het BON-onderzoek? Zo ja, wanneer gaat u dat doen? Zo nee, waarom niet?
10
Heeft u al bij “de koepels” gevraagd hoeveel leraren werkelijk zijn aangenomen voor de 150 miljoen euro uit het Onderwijsakkoord, die bedoeld waren voor 3000 extra leraren? Erkent u dat het vanwege de lumpsum op zijn minst onhandig was om met veel tamtam aan te kondigen dat er 3.000 extra leraren bij zouden komen? (4)
11
Hoeveel extra leraren zijn aangenomen met de 650 miljoen euro uit het Herfstakkoord? (5)
12
Hoe staat het eigenlijk met de “normen die borg moeten staan voor de menselijke maat in het onderwijs en voor minder overhead” zoals beloofd in het Regeerakkoord (p.16)? Wanneer ontvangen we de voorstellen hiertoe?
13
Erkent u dat u nauwelijks iets kunt vertellen over het aantal (extra) docenten op scholen, als gevolg van de lumpsumfinanciering? Wat onderneemt u om een groeiende ergernis over verkeerd besteed onderwijsgeld weg te nemen?
(1)
www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/bon-lumpsum-kost-duizenden-onderwijsbanen
(2)
www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-roc-leiden-ten-onder-ging-aan-zijn-dromen~a3852068/
(3)
www.vo-raad.nl/themas/bekostiging/onderzoek-bon-geeft-onjuist-beeld-van-de-werkelijkheid
(4)
www.youtube.com/watch?v=-PKmc0M6Hwo
(5)
aob.nl/default.aspx?id=24&article=50750
www
www.beteronderwijsnederland.nl/content/nieuwe-examenprogrammas-wiskunde-het-onderwijzen-en-toetsen-van-wiskundige-denkactiviteiten
In hoeverre hangt het ultieme teaching to the nonsense test dat we steeds vaker zien samen met de lump sum problematiek?
De SP is waardig opgenomen te
De SP is waardig opgenomen te worden onder de vrienden van BON
List en bedrog, ook in het
List en bedrog, ook in het mbo!
Lieve Toon, ik waardeer je
Lieve Toon, ik waardeer je bevlogen bijdrage, maar het is voor mij echt teveel tekst voor een vluchtig medium als het forum. 'Effe kijke of er nog wat nieuws is'. In stukjes hakken, inkorten: het draagt bij aan het met meer aandacht lezen.
Dit is ook een probleem van
Dit is ook een probleem van de editor in de reacties….
Deze reactie kan beter een nieuwe draad zijn, en vervangen worden door verwijzing naar die draad.
List en bedrog, we kennen de firma's, dat wel.
Het is wel veel lezen, maar
Het is wel veel lezen, maar de moeite waard. Moet op de verlichte boekenlijst van de kamerleden.
List en bedrog, we hebben het
List en bedrog, we hebben het eerder gezien:
staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/Kanttekeningen_open_brief.pdf
@ List en bedrog, ook in het
@ List en bedrog, ook in het mbo!
Laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Volg het geld. Overal waar het mis gaat, komt dat omdat de lumpsum praktisch vrijelijk kan worden besteed. Daarom of geoormerkt geld of veel striktere en ook controleerbare eisen aan de besteding van het geld.
Overigens vind ik het wel bijzonder dat het stuk nu uitstekend leesbaar is, terwijl daarvoor dezelfde tekst met een belabberde layout niet tot lezen uitnodigde en tijdens het lezen ook frustreerde.
Klaas Wilms
Het patroon is ook zichtbaar
Het patroon is ook zichtbaar geworden voor de universiteiten bij de beetting van het Bungehuis. Het Parool verwijst uitgebreid naar Ewald Engelen met zijn kritiek op de vastgoedplannen van de UvA. in 1995 "maakte het rijk de universiteiten eigenaar van de gebouwen (…) en gingen bestuurders zich gedragen als vastgoedontwikkelaars". (…) De vastgoedtak is inmiddels het grootste onderdeel van de UvA-holding, met 21 medewerkers – tegen zeven voor de afdeling Academische Zaken. " En verderop"De UvA heeft tien rentederivaten (…) De marktwaarde daarvan was in 2012 gedaald tot -63 miljoen euro" (…) Vanaf 1997 is de macht meer en meer geconcentreerd in handen van een kleine groep professionele managers,die de universiteit van bovenaf aansturen. Dit alles gaat ten koste van de aandacht voor onderwijs en onderzoek. Gevolg: de universiteit als een /fordfabriek, een parodie op wat academisch onderwijs en onderzoek zou moeten zijn."
Hoeveel bezettingen en hoeveel nachten van de universiteit moeten nog komen voor onze volksvertegenwoordigers wakker worden en het Ministerie dwingen om haar rampzalige non-beleid om te zetten in een politiek die het onderwijs dient?