St. Jobsscholen in het nieuws

450x200_1439268_84078183.jpg

Een nieuw schooljaar gaat, evenals vorig jaar, gepaard met de nodige berichten over het onderwijs voor de nieuwe tijd (O4NT aka Steve Jobsscholen aka iPadscholen). Twee daarvan vielen ons op.

Maurice de Hond heeft een verdienmodel ontwikkeld voor de Padscholen en het lukt hem daarmee investeerders te overtuigen. Zie het artikel hierover op de website van Marketingfacts. Nu zijn er wel meer commerciële partijen in het onderwijs, maar het is toch goed te weten dat De Hond belangen heeft bij het optuigen van iPadscholen.

Het aantal iPadscholen blijft groeien, maar de vraag is of dit komt door het enthousiasme van ouders die hun kinderen graag op zo'n school willen hebben. Eerder berichtten we over situaties in Amstelveen, Sneek en Breda waar ouders zeer ontevreden waren. Recent berichtte RTV-Oost over een basisschool in IJsselmuiden waarbij de overgang op het Steve Jobssysteem ervoor heeft gezorgd dat het aantal nieuwe aanmeldingen tot NUL werd gereduceerd (naast het vertrek van enkele bestaande leerlingen). De directeur van de school is niet verrast: "dit was ingecalculeerd", en een ouder die wel enthousiast is meent dat het komt doordat het nu eenmaal lastig is in een dorp als IJsselmuiden. Zouden ouders in een dorp onverstandiger zijn wat betreft de keuze van een school voor hun kinderen? Zijn Amstelveen, Sneek en Breda ook dorpen? Zou de betreffende directeur die verwachting van NUL nieuwe kinderen ook vooraf hebben uitgesproken en zou dat tot groot enthousiasme hebben geleid bij bestuur, ouders en leerkrachten?

6 Reacties

  1. In de jaren 1970 al wist heel

    In de jaren 1970 al wist heel Nederland wie Maurice de Hond was. Wellicht is een eigen opiniebureau gedwongen om de smoel van de baas prominent in het nieuws te houden. Welnu, anno 2014 is het nog altijd zo.

     

    Als een wedergeboren Jeremias zal ik een voorspelling doen. Binnen 10 tot 15 jaar komt er een parlementaire enquête over de kwestie hoe het heeft kunnen gebeuren dat vanaf 2014-2015 de rekenvaardigheid van de kinderen dramatisch is afgenomen. Noteer het alvast. Over 15 jaar spreken we elkaar weer.

  2. Een ware jobstijding!

    Een ware jobstijding! Telkenmale wanneer de overheid weer eens een foute beslissing op onderwijsgebied maakt stromen de ow-ers (onderwijswinstmakers) toe om de ergste fouten af te dekken zodat de overheid haar beslissing niet hoeft te herroepen en het kwaad kan voortwoekeren.

  3. De analoge en de digitale

    De analoge en de digitale wereld. Het lijkt een krachtige boodschap af te geven, maar is daarom nog niet minder onzin. Er is maar één wereld en die is allang niet meer alleen maar analoog, ook niet op de scholen.  Het door De Hond gemaakte onderscheid betekent niets. Wat kenmerkend is voor de St Jobsscholen is dan ook niet de tegenstelling  analoog versus digitaal, maar de gekozen didactiek, als je dat nog zo kunt noemen, die totaal afhankelijk wordt gemaakt van de IT . Een technologisch totalitarisme. Het zit “ diep” bij De Hond en zijn dochtertje van vijf en met deze kitsch probeert hij zijn bewogenheid te verkopen. Dat is natuurlijk helemaal geen steekhoudend argument maar slechts dik opgelegd sentiment. Een gedegen pedagogische argumentatie ontbreekt in deze discussie geheel van de zijde van de “digitalen”.  Men gaat uit van starre axioma’s die zijn gebaseerd op een steriel futurisme

  4. # b.verkroost – Het

    # b.verkroost – Het gesimuleerd sentiment is natuurlijk flut. Het draait om alert zakendoen. Stel dat je iPads verkoopt en je ziet een markt van enkele honderden miljoenen. Dan zorg je dat je de concurrentie vóór bent. Je sluit een deal met iemand die de media weet te bespelen en iets als “de trend” weet te scheppen. Je krijgt een bange kudde van ambtenaren en bestuurders die vrezen achterop te raken. De zonderlingen die ervaring hebben voor de klas, zien straks de kinderen massaal bezig zijn met spelletjes of ander vertier. De concentratie op het rekenen zal wegzakken. Om bij Jeremias te blijven: het rekenonderwijs gaat naar de Filistijnen (Rechters). De leiding in het onderwijs mag niet van gisteren zijn (Job). De armen van geest (Matteüs) mogen er niet regeren. Zet in ‘s hemelsnaam wat echte docenten in de ambtenarij en het bestuur. De huidige leiding is intellectueel de dood in de pot (Koningen).

  5. Volgens de kranten zouden er

    Volgens de kranten zouden er na de zeven van vorig jaar dit jaar zo'n 22 meedoen. Het begint op Iederwijs  te lijken. 

Reacties zijn gesloten.