NVAO 32 HO opleidingen onder de maat

450x200_922084_65141668.jpg

Universiteiten besteden te veel aandacht aan onderzoek en het behalen van rendementsdoelstellingen, waardoor de onderwijskwaliteit onder druk kan komen te staan. Dat zegt Anne Flierman, voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO), naar aanleiding van halfjaarrapportage die de NVAO vanochtend publiceerde.

BON vraagt zich inmiddels vertwijfeld af of de verantwoordelijke politici nu eindelijk eens zullen inzien dat het optuigen van een administratieve werkelijkheid compleet met rendementsafspraken en lijstjes van de citation indexen eerder oorzaak dan oplossing zijn voor de door henzelf gecreëerde problemen. We noemen slechts de 50% Lissabonnorm die de toeloop tot het hoger onderwijs nog verder versterkte, het achterblijven van financiering die daarbij zou passen, de manier waarop onderzoeksgelden wordt verdeeld en de bureaucratie die daarmee gepaard gaat, de afbouw van zogenaamd niet levensvatbare universitaire studies en de enorme toeloot op communicatieopleidingen van verschilend pluimage en nu als klein pesterijtje het plan om hoger onderwijs op straffe van korting te dwingen colleges buiten de spits te roosteren. Van goed naar excellent onderwijs: de minister is geweldig op stoom.

2 Reacties

  1. Hoger Onderwijs is nu

    Hoger Onderwijs is nu eenberoepsopleiding geworden voor een groep jonge mensen met een gemiddelde IQ van 112 en een minimale IQ van 100. Voor de rest van de jonge mensen hebben we het  Middelbaar Beroeps Onderwijs .Ons onderwijs is zo goed geworden dat we het Lager Beroepsonderwijs hebben kunnen afschaffen. Wat een aanmatiging van de BONners dat zij beter onderwijs kunnen maken dan wat de onderwijshervormers gemaakt hebben en wat ze alleen nog maar aan het perfectioneren zijn!

  2. Het IQ-gemiddelde van alle

    Het IQ-gemiddelde van alle personen met een IQ ≥ 100 heb ik als volgt bepaald:

    (hopelijk bevat het geen denk- en/of reken-fouten)

    Gemiddelde van de IQ boven 100

    Neem voor de IQ als gemiddelde μ= 0 en σ = 1. Kies als symbool voor IQ bij deze schaal x.

    Het resultaat kan dan omgerekend worden naar de gangbare klokvormige verdeling met μ= 100 en σ = 15

    De IQ-verdelingsfunctie wordt dan weergegeven door y = f(x) = (2π) ͞   ½  exp( -½ x² )  (f(x) is hier de standaardnormale verdelingsfunctie)

    Infinitesimaalaandeel in het gemiddelde f(x) dx

    Infinitesimaalbijdrage aan het gemiddelde: g(x) dx = x f(x) dx

    Totale bijdrage aan het gemiddelde: ₒ∫ ͥ g(x) dx = (2π) ͞   ½  ₒ∫ ͥ exp( -½ x² ) x dx =

             – [(2π) ͞   ½  exp( -½ x² )]ₒͥ= + (2π) ͞   ½ ≈ 0,4  ( i stelt infinity ( ∞ ) voor)

    Frequentiesom:   ₒ∫ ͥ f(x) dx ≈ ½

    ͞x = 0,4/½ = 0,8

    Omrekening:

    ͞i ͞q = 100 + 15 x 0,8 = 12 = 112

Reacties zijn gesloten.