Algemene rekenkamer rapport over kosten/baten onderwijs

450x200_1126739_71527311.jpg

Op radio 1 een interview met Kees Vendrik, lid van de algemene rekenkamer over de resultaten van een onderzoek naar  kosten en baten van de verschillende mbo en ho opleidingen. Het gaat om een onderzoek naar de groep afgestudeerden uit 2005. Er is gekeken naar het inkomen dat zij na hun studie verworven.

Eén opmerkelijke uitkomst: meisjes met een mbo techniekopleiding zijn relatief vaak werkloos. Dit is opmerkelijk omdat er nogal veel aandacht is moeite is gedaan om juist meisjes in techniek te interesseren.

Op dit moment zie ik geen onderzoeksrapport op de website, maar een interactieve website en de mogelijkheid om een app te downloaden. Op die manier zou iedereen per opleiding het te verwachten rendement moeten kunnen bekijken. Hopelijk komt er ook nog een reguliere rapportage.

9 Reacties

  1. Onbegrijpelijk dat de wereld

    Onbegrijpelijk dat de wereld zich maar niet wil plooien naar de fraaie fantasiewereld van het onderwijs.

  2. Het is inmiddels bijna een

    Het is inmiddels bijna een klassieke fout: het rendement van een opleiding afmeten aan het inkomen dat de gediplomeerde later verdient, en de kosten verrekenen met de belasting die de overheid daarvan weer terugkrijgt.

    Alsof goed onderwijs alleen maar financieel-economisch nut zou hebben.

  3. @jts

    @jts

    Op radio 1 heeft Vendrik herhaald gezegd dat hij zich realiseerde dat het financieel economische nut maar een beperkt beeld gaf en dat er veel meer belangrijke functies van het onderwijs zijn. Dit specifieke onderzoek kwam als winnend idee uit een scholierenwedstrijd.

  4. Leerlingen zijn nieuwsgierig

    Leerlingen zijn nieuwsgierig naar wat welke opleiding financieel oplevert. Op zich niks mis mee. Een maand of drie geleden las ik over een vakbond die daar een website voor had gemaakt: per opleiding kon je de huidige kans op een baan zien, zoiets. Ik kan 'm nergens vinden; weet iemand om welke website het gaat? Mijn leerlingen vroegen ernaar toen ik erover vertelde.

  5. Als we jongeren voorspiegelen

    Als we jongeren voorspiegelen dat die studielening niet erg is omdat ze er later veel mee gaan verdienen, dan moeten we niet vreemd opkijken als die jongeren willen weten hoeveel dan. Ik ben benieuwd wat het leenstelsel gaat doen met de populariteit van het leraarsberoep. Blijven we evenveel idealisten houden die als afgestudeerde econoom of beta voor het leraarschap kiezen, of zorgt die hogere schuld ervoor dat de wiskundige die huisje-boompje-beestje wil vaker toch maar een ander beroep kiest?

  6. Ook namens mij bedankt voor

    Ook namens mij bedankt voor de link van SBB!

  7. Het cijfer in Kans op Werk

    Het cijfer in Kans op Werk voor heel Nederland is vaak niet gelijk aan het gemiddelde van dat der subregiones. Ook niet aan een gewogen gemiddelde. MBOérs zullen bij het bepalen van hun studiekeuze er rekening mee moeten houden dat een bepaalde keuze de noodzaak van een verhuizing met zich mee kan brengen
     
    Veel vacatures kan zowel wijzen op een (te) lage homorering voor geschikten als een tekort aan geschikten. In het tweede geval kan een hoog cijfer met een aantrekkelijk inkomen geassocieerd worden.
    Begrijpelijkerwijze vertelt de SBB hoe niet het met de vactures in Belgiè en Duitsland zit.
     

Reacties zijn gesloten.