Antwoord Dekker op Kamervragen iPadscholen

Staatssecretaris Dekker heeft antwoord gegegeven op de vragen van Jasper van Dijk (SP) over de Steve Jobsscholen.

Een opmerkelijk hard oordeel over iPadscholen (prietpraat, borrelpraat van mensen die geen enkel verstand van onderwijs hebben) van hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner van de Open Universiteit op radio 4: dl.dropboxusercontent.com/u/6006161/iPad_school_gaat_van_start.mp3

En passant haalt hij ook de leerstijlen nog maar eens onderuit. Slotcommentaar:de zogenaamde digital natives zijn knopvaardig maar informatie-arm.

 

 

3 Reacties

  1. De lobby lobbiet door. De

    De lobby lobbiet door. De belastingbetaler betaalt. De inspectie vinkt de lijsten af. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

     

    Antwoord 9:

    "De Commissie Dijsselbloem concludeert inderdaad dat er bij de invoering van het nieuwe leren risico’s zijn genomen. De commissie heeft echter onderwijsvernieuwingen onderzocht die landelijk zijn ingevoerd, hetgeen wezenlijk verschilt van een initiatief als de Steve Jobsscholen. Dit is juist vanuit het onderwijsveld zelf ontwikkeld, gedragen door schoolleiders, leraren, ouders en andere betrokkenen. De wet biedt ruimte om te experimenteren en in dit kader zal monitoring en een evaluatie plaatsvinden."

     

    O ja? Gedragen door leraren en ouders? Welk percentage van het totaal? Gold deze onderwijsvrijheid ook voor de MBO's? Nu, EUh…

     

    Antwoord 12:

    "Scholen in Nederland hebben grote vrijheid om hun onderwijs volgens de eigen ideeën in te richten. Het Nederlandse onderwijs kent daarmee een hoge mate van pluriformiteit. De vrijheid die scholen hebben, kent echter ook wettelijke grenzen, bijvoorbeeld voor de onderwijstijd, de bevoegdheid van leraren en de kerndoelen.

    Ik ben nu aan het verkennen of middels het ontwerpen van een AMvB op grond van artikel 176k van de Wet op het primair onderwijs tegemoet kan worden gekomen aan deze scholen, zodat we hier als stelsel van kunnen leren. Daarnaast heeft de inspectie een belangrijke rol in het signaleren van tekortkomingen op scholen. Al met al zie ik dit initiatief met vertrouwen en belangstelling tegemoet."

     

    De ondernemende visionairs kunnen het onderwijs overnemen. Dan kijken we daarna of de maatschappij er wat aan heeft. Het kritische onderzoek komt als het geld binnen is, en de bakens verzet (nieuwe onderwijsvernieuwing). Zo volgen we de United Stupid of America (oops!) wat meer op de voet. De vaardigheden voor de eenentwintigste eeuw (idee: IT-industrie) worden bij het tablet ingenomen. Als de politiek meer technici en informatici wil, is een gedegen traditionele opleiding de aangewezen weg. Wordt alsdan een Nederlands salaris betaald? Nu, EUh…

     

    europa.eu/legislation_summaries/information_society/strategies/l24293_nl.htm

  2. We kunnen met Paul Kirschner

    We kunnen met Paul Kirschner zitten en afwachten tot we zien waar het schip strandt. Het schip wordt natuurlijk tijdens zijn tocht nog ingrijpend verbouwd, waarbij de passagiers behoorlijk gedesoriënteerd zullen raken, en dan wordt het interessant om te zien hoe ze er aan toe zijn als ze weer de vaste wal bereiken.

    In de berichtgeving ging het oorspronkelijk om zo'n tien, elf scholen, nu lees je dat het er zeven zijn, in een ander bericht denkt men aan acht. In de school in Breda die opgezet is door een GroenLinkse man die al maanden LinkedIn teistert en die door mensen uit zijn omgeving niet helemaal serieus wordt genomen, zijn nu twaalf kinderen begonnen. Eens kijken hoeveel het in totaal zijn. Het is natuurlijk niet zo slim van de ouders van die kinderen (de moeder op het NOSjournaal leek ook behoorlijk te zweven in haar uitspraken) en zeker ook niet verantwoord, maar als het om een handjevol gaat, is de schade nog beperkt.

    Over die verbouwing las ik trouwens het antwoord van een hoofd van een van de scholen op de vraag of de lokalen van het gebouw waarin hij ging werken niet ingrijpend verbouwd moesten worden: "niet alles kan in een keer, dat komt nog". Daar zou mee begonnen worden na de inloopperiode. En dan maar hopen dat het dak niet instort.

  3. Taal en rekenen leer je niet

    Taal en rekenen leer je niet door op je iPadje te kijken of het klopt, maar door de motorische arbeid van het handmatig schrijven. Daar is volop onderzoek aan voorafgegaan om dat te bewijzen. Het is opvallend dat sinds de invoering van de min of meer verplichte Cito-toets aan het eind van de basisschool,  kennis van taal en rekenen en daarbij ook die van de aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde enzovoorts dramatisch is gedaald. Toeval of niet, indertijd deed ook de invuloefening zijn intrede. Leerlingen hoefden achter het woordje WORD nog slechts de ontbrekende in te vullen of bij het rekenen onder de TELLER, de NOEMER in te vullen in het invulvakje. Daar is gretig op ingespeeld door makers van schoolboeken en later door makers van zogeheten digitale educatieve content en die zelfs verwezen naar waar de leerlingen het goede antwoord op Google konden vinden. Kortom, ik zou haast zeggen sinds mensenheugenis, de generaties vanaf en na de Mammoetwet (1968) hebben nooit meer geleerd om in een goed en leesbaar handschrift volzinnen te produceren. Ze hebben ook nooit meer geleerd om bij een ( eenvoudige) rekensom, op de linkerbladspiegel op te schrijven; "1 kg aardappelen kost" en op de rechterbladspiegel netjes met 2 decimalen; € 0,56.  Of geleerd om bij lange optellingen en vermenigvuldigingen de cijfers netjes recht onder elkaar te schijven. Om over staartdelingen en breuken maar te zwijgen. Bovendien los je met dit eenvoudige handwerk ook  veel van de problemen op voor leerlingen die last hebben van dyslexie. En nog steeds geldt oefening baart kunst, dat geldt zeker voor taal, rekenen, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis enzovoorts. Van buiten leren is prima, maar het blijft pas hangen als leerlingen zaken simpelweg handmatig (met potlood en papier) vele malen geschreven en geoefend hebben. Dat lijkt saai, maar het is het enige effectieve antwoord op de aan de veel te veel prikkels, veroorzaakt door iPads en andere flitsende schermen, overgeleverde  generatie leerlingen. De school is nu eenmaal geen speelhal. 

    Goed onderwijs is er bij gebaat dat leerlingen hun taal en hun rekenen goed beheersen. Dat zijn de fundamenten waarop je verder kunt. Iemand die in onze moderne complexe maatschappij deze basisvaardigheden ontbeert komt niet meer mee en mag zijn heil gaan zoeken aan de rafelranden van de samenleving en zo af en toe in een “gat in de muur” op een iPad vingeren.

    Maar afgezien daarvan, het idee van leren via een “gat in de muur”, zie het kadertje hierover in De Volkskrant van zaterdag 8 juni 2013, mag dan, zoals wordt beweerd, misschien wel werken in Indiase sloppenwijken. Maar daar was of is al helemaal geen onderwijs aanwezig en het meeste onderwijs in India is, op de scholen voor de kinderen uit de elitaire bovenlaag na, ook niet om over naar huis te schrijven. De meeste Indiase leerlingen zijn al blij dat ze hun naam kunnen spellen en de prijs van een brood of een kom rijst kunnen lezen.  Dat is dus blijkbaar de kant die onze overheid op bevel van Apple uit lijkt te willen.  

    Als je je dus laat leiden door de iPad-ideologie van Maurice de Hond, komen we straks  als samenleving bedrogen uit. De gevolgen van deze ideologie laten zich raden. De iPad gaat het denken en het leerproces dat in de hersenen van onze leerlingen plaats dient te vinden vervangen voor totale onkunde. Maar ja, we zijn nu dan ook al zover dat we, zoals een Amerikaanse regeringscommissie in 1983 al constateerde; “we zijn nu voor het eerst in de geschiedenis in staat om generaties op te gaan leiden die dommer zijn dan de vorige”. 

    We moeten voorkomen dat deze nieuwe iPad-religie of Steve Jobsreligie het onderwijs helemaal kapotmaakt. Door de invoering van deze onzin wordt het Nederlandse onderwijs, onder leiding van  Maurice de Hond, overgeleverd aan de grootste belastingontduiker ter wereld. En doet zich de vraag voor; “zou  Maurice de Hond er soms zelf ook een aardig belastingvrij banksaldo aan over houden?”.

Reacties zijn gesloten.