In het in onderwijskringen bewierookte Finland kunnen leraren nu ook geleased worden. Een telefoontje bij ziekte of afwezigheid van de docent en de leasemaatschappij garandeert een vervangend exemplaar binnen anderhalf uur. De school hoeft de leraar dus niet meer zelf aan te schaffen, maar de gebruikte leraar blijft eigendom van de leasemaatschappij.
Wij menen dat de terminologie: 'leasen' niet meer van deze tijd is, het doet te veel denken aan autolease en doen de suggestie om er iLease van te maken. Dit opent meteen samenwerkingsmogelijkheden om dit concept geïntegreerd in te voren met de andere i-producten.
In een situatie waarin er een
In een situatie waarin er een lerarentekort is en de scholen zwaar afgerekend worden op hun prestaties zou het voor een goede leraar ideaal kunnen zijn om een oproepleerkracht te worden. Je bent dan immers in een situatie waarin je veeleisend kunt zijn. Maar de feitelijke monopoliepositie van het blok van bestaande scholen en de gebrekkige controle met sancties door de overheid op de prestaties van scholen maken het voor de scholen lonend om te werken met matige slechtbetaalde leraren. En de politici vinden het best zo. Als de politici aan de confortabele positie van de schoolbesturen een einde zouden maken zouden vele goede leraren er voor kiezen om oproepkracht te worden en zo vrijgesteld blijven van alle zinloze bezigheden die overheid en schoolbesturen de leraren herbben opgelegd. Het al of niet bevoegd zijn van een leraar zou een akademische quaestie worden want het enige wat dan belangrijk wordt is of een leraar goed of slecht is, dwz wel of niet efficiënt kennis en inzicht kan overdragen. Maar als het curriculum en de exameneisen die lerarenopleidingen er op na houden goed zijn en goed gehandhaafd worden kan “bevoegdheid” als garantiebewijs voor bekwaamheid dienen.
profylactische apologie
profylactische apologie
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat als je de prestaties van de scholen wil beoordelen aan de hand van de prestaties van leerlingen op externe toetsen het risico ontstaat dat leraren en scholen het onderwijs gaan baseren op "teaching to the test". Een school zou daarom met OK beoordeeld moeten worden als de leerlingen, rekening houdend met de samenstelling ven de te toetsen groep, acceptabele resultaten halen op die toetsen. Een goede leraar heeft dan nog ruimte om meer te doen dan examendrill. Controle op het gebruik van die extra ruimte komt dan aan de ouders toe. Deze moeten wel of niet voor een bepaalde school (kunnen) kiezen of van hun invloed via de medezeggenschapsraad gebruik maken. Dit systeem kan pas goed werken als het aanbod van scholen groot en gevarieerd genoeg is, dus als de scholen klein zijn, en als de oudervrertegenwoordiging goed geregeld is.