Ontmoedigde meisjes even goed in wiskunde

Integraal_450x200_943188_71871756.jpg

De Volkskrant bericht over het onderzoek van onderwijspsycholoog Colleen Ganley van de Universiteit van Illinois waarin zij de gebruikelijke verklaring dat meisjes slechter scoren in wiskunde onderuithaalt. Tot nu toe werd de "stereotype thread" hiervoor verantwoordelijk gehouden: het idee dat docenten meisjes op voorhand als zwak in wiskunde zouden typeren en ze dan ook, bewust of onbewust, zo zouden behandelen; een "self fulfilling prophecy".

Canley heeft geprobeerd dit effect waar te nemen, maar kon dat ondanks fikse stereotypering niet voor elkaar krijgen. Ook bestudeerde ze oude onderzoeken waarin dit effect werd beschreven. Canley concludeerde dat die onderzoeken er zijn, maar dat er ook nogal wat onderzoeken waren die het tegendeel lieten zien. Deze onderzoeken zijn inmiddels in een diepe la verdwenen.

Wat dit onderzoek naar onze mening vooral laat zien, is dat het kennelijk vaker gebeurt dat om een bepaalde opinie wetenschappelijk te onderbouwen selectief geshopt wordt uit onderzoeken, waardoor niet genoemde onderzoeken vanzelf uit het zicht raken. 

Op deze site wordt bijvoorbeeld het MORE rekenen/wiskunde onderzoek genoemd, dat bedoeld was om aan te tonen dat de moderne rekendidactiek superieur is, maar het tegenovergestelde liet zien. Aan MORE wordt door de rekendidactici nooit meer gerefereerd. Evenzo is het artikel van Dale over de leerpiramide, zonder experimentele onderbouwing, door velen in opgepoetste vorm herhaald, waardoor onderwijskundigen wellicht zelfs geloofden dat Dale's paper wel degelijk gebaseerd was op onderzoek. Kwalijk, want het is een van de bouwstenen van het sociaal constructivisme en dat heeft een enorme en desastreuse impact op het onderwijs gehad.  

3 Reacties

  1. Dit is toch niets nieuws?

    Dit is toch niets nieuws? Veel uit emancipatoire gedrevenheid  geciteerde onderzoeken -te beginnen met het Shere-Hite- blijken ondeugdelijk of weersproken door verdonkeremaand onderzoek. Zo werkt het nu eenmaal. De waan van de dag moet en zal zegevieren, hoe desastreus voor de betreffende gebieden daan ook. Teveel carrières en ego's zijn gebaat bij falsificaties, ontkenning etc. 

  2. In de NRC van vandaag heet

    In de NRC van vandaag heet het stereo threat. Ik vond het al zo'n raar woord in deze context. Persoonlijk heb ik nooit goed begrepen waar die onzin dat meisjes minder goed in wiskunde zouden zijn vandaan komt. Nooit in Italie geweest kan een verklaring zijn. In Nederland zijn het voornamelijk mannen geweest die de het reken- en wiskundeonderwijs naar de sodemieter hebben geholpen:

    www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

    Wat mooi is aan het artikel in de NRC is de foto: concentratie, papier, passer, pen. En geen rekenmachine. Lees verder in deze draat:

    www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/wiskundigen-hbo-techniek-luiden-noodklok

     

Reacties zijn gesloten.