LSVb laakt schoolse aanpak Erasmus

Sprong_450_244460_1304.jpg

Eerder op deze site berichtten we over de volgens de Erasmus Universiteit Rotterdam positieve resultaten van haar project N=N waarin de studenten ieder studiepunt moeten halen om door te mogen studeren, maar wel onvoldoendes kunnen compenseren. Volgens een artikel in Scienceguide vindt de LSVb dat de EUR hiermee kiest voor snel boven goed studeren en dat kan de goedkeuring van de studentenvakbond niet wegdragen.

BON steunt de visie van de LSVb.

Update (23 januari 2013; 8u38): De discussie wordt ook gevoerd in DUB, het blad van de Universiteit Utrecht en in een blog van Erasmus vice-decaan Ivo Arnold, die de mening van de LSVb rubriceert onder populisme en geschikt voor de Telegraaf.  Bepaald nhiet de sterkste argumenten.

2 Reacties

  1. Wat mij bij de discussie over

    Wat mij bij de discussie over N = N het meest verbaast is dat men vóór en ná de invoering geen tweedejaarstentamens mocht afleggen als men niet "over" was. Toen ik aan de TUE srudeerde mocht je haast onbeperkt vooruitlopen. Zodra je alle tentamens uit het eerste jaar gehaald had (met minstens voldoende resultaat afgelegd had) gaf je je op voor het Propaedeutisch Examen of het P1 examen. Voor zo ver behaalde tentamens niet verliepen kon ja al jaren verder zijn voordat je alle tentamens voor de prppaedeuse of P1 binnenhad en je je examencertificaat kon ophalen. Je kon je ook voor het propaedeutische Examen opgeven en soms werd dan een onvoldoende tentamen toegestaan. In elk geval moest je tentamens waar je nog geen voldoende voor had, in het geval van opgeven voor een examen, afleggen.

    Je kon dus zelden compenseren kon een ramp zijn. Sommige studenten slaagden er vele keren niet in om voor dat vak een voldoende te te halsn. Ik heb me dan ook na mijn propaedeuse op het halen van dat vak gestort want ik wilde voorkomen dat ik wegens Wiskunde V jarenlang kansloos bezig zou

    zijn om mijn kandidaats te halen.

  2. Ik vermoed dat het met het

    Ik vermoed dat het met het moderne samenwerkende onderwijs te maken heeft. Als je in je tweede jaar voornamelijk in groepjes aan projecten werkt, en je mist de voorkennis, dan benadeel je je medestudenten, zo zal wellicht de gedachte zijn.

    Het hele idee van samenwerkend leren maakt van een flexible hoger onderwijssysteem een schoolse kleuterklas waar elke vorm van flexibilisering uit is verdwenen. Tegelijkertijd wordt met onderwijs op maat en met zelfsturende studenten gestrooid alsof het niks is. 

    Ik vermoed dat het allemaal gaat om de modern times van het hoger onderwijs: weinig kosten, weinig uitval en confectiemode voor de middelmaat. Kortom: managebaar en voorspelbaar. Bah!

Reacties zijn gesloten.