Jongens zorgenkinderen in hoger onderwijs

Boys450.jpg

Scienceguide bericht dat de UvA/HvA een actieplan heeft ontwikkeld om het probleem van de slechte resultaten van jongens in het hoger onderwijs aan te pakken. UvA/HvA vreest dat de steeds striktere eisen aan studietempo vooral voor jongens slecht gaan uitpakken. Ook andere oorzaken worden genoemd, waaronder het feit dat in de postmodernistische maatschappij mannelijke waarden uit de gratie zijn geraakt.

Voor BON lijkt duidelijk dat de veranderingen in het onderwijs waarbij samenwerken en plannen steeds belangrijker zijn geworden ten opzichte van inhoudelijke expertise en vaardigheden parallel loopt aan de toename van de onderwijsproblemen met jongens. Als zo mocht zijn dat meisjes gemiddeld inderdaad beter kunnen samenwerken en daardoor beter presteren in het hoger onderwijs, betekent dat overigens nog niet dat meisjes profijt hebben bij een sterke nadruk op samenwerken: wellicht kunnen ze dat al goed voordat ze aan de opleiding beginnen en vanuit dat gezichtspunt leren ook meisjes niet optimaal, alleen is de studie voor hen gemakkelijker.

3 Reacties

  1. Ik blijf het vreemd vinden

    Ik blijf het vreemd vinden dat 'samenwerken' een doel van het onderwijs wordt gevonden. Op het internet is een filmpje te zien van een stoomlocomotievenfabriek uit de twintiger jaren van de vorige eeuw. We zien er veel mannen aan het werk in gevaarlijke omstandigheden. Wat opvalt is dat die mannen goed op elkaar letten en goed samenwerken. Nu denk ik zeker te weten dat in die tijd 'samenwerken' niet op de scholen werd onderwezen. Toch konden mensen in de beroepspraktijk gewoon met elkaar samenwerken. Samenwerken gaat bijna vanzelf als de omstandigheden daartoe nopen.

    Het is een vaardigheid die zo gemakkelijk aangeleerd kan worden in de praktijk, dat het werkelijk absurd is te denken dat school hier een taak heeft. School is er om de lastige dingen te leren. Op school hoeven we niet te leren ademhalen of te leren samenwerken.

  2. @moby

    @moby

    Daar komt nog bij dat zelfs al zou je menen dat het wel aangeleerd sou moeten worden dat dat dan heel lastig te doen is in het (hoger) onderwijs. De setting waarin je samenwerkt in het onderwijs wijkt in alles af van de praktijk. Zo is er geen baas, werk je voor je eigen leren in plaats van voor een extern product en werk je samen met mensen die inhoudelijk van alles moeten leren in plaats van met professionals.

  3. Laten we het eens omdraaien:

    Laten we het eens omdraaien: Onderwijs niet aanpast aan jongens (allochtonen, minder talig getalenteerden, doeners, concrete denkers, etc. etc.)

    Wat ik bedoel: jongens zijn niet het zorgenkindje, het onderwijs is een zorgenkind.

Reacties zijn gesloten.