Een dag nadat Zadkine en het Albeda College aankondigden vakcolleges te willen oprichten, zegt Doekle Terpstra van Inholland dat men terug gaat naar degelijk herkenbaar onderwijs. Wat daarmee precies wordt bedoeld en hoe men dat wil uitwerken, is nog niet bekend, maar het lijkt op een nieuwe trend. Het is mooi dat de BON-boodschap navolging lijkt te krijgen, maar ik ben wel wat verbaasd over het gemak waarmee dit nu weer beleden wordt. Nog maar een paar jaar geleden was de hele onderwijswereld ervan overtuigd dat de zelfsturende leerling in inspirerende leeromgevingen voorzien van dolende docenten en veel computers zichzelf moest vinden. Nu lijkt iedereen daar afstand van te nemen en terug te gaan naar de kern, zonder enige reflectie op hun eerder massaal beleden "inzichten".
update 8:00 u: Op Radio 1 meldde Terpstra dat Inholland niet juridisch wordt opgesplitst, dat er opleidingen in verschillende deelgebieden (techniek, economie, zorg etc) komen met een groot gezamenlijk deel en dat de keuze voor de student daarmee kan worden uitgesteld. Verbreding en verdieping met behoud van de "voordelen" van de grote schaal. Het lijkt zo wel heel erg op een marketingverhaal.
Ik zocht naar het
Ik zocht naar het interviewtje met Terpstra op Radio 1. Ook dat stemt niet vrolijk als ik het goed begrijp.
Hij heeft het namelijk over een brede beginopleiding en aan het eind dan is er nog een jaartje voor specialisatie in het vak. Ik vrees dat ze daar ook geen afstand gaan nemen van het mislukte onderwijs.
In het boek dat onze Franse Bonner een tijd geleden aanraadde Alain Planche, L'imposture Scolaire, Presses Universitaires de Bordeaux, 2012, is mooi na te lezen hoe de druk van de OECD om Europa concurrerend te maken. geleid heeft in landen als Nederland en Frankrijk om vanuit competenties te denken, met "de leerling centraal" en dat soort rampzalige misvattingen. In die onderwijscommissies die de OECD heeft ingesteld om al dat fraais op te stellen, hebben zich dus bepaalde onderwijskundigen genesteld die zich hebben laten vollopen met constructivische waanideeën op de talloze internationale conferentietjes waar ze gefeteerd werden. Planche laat zien hoe sindsdien het Franse onderwijs gekelderd is.
Tsja, de bestuurders moeten
Tsja, de bestuurders moeten wel hun baantjes redden: vaag beuzelen over enorme schaalvoordelen en jokken over het percentage centjes dat niet aan onderwijs wordt besteed. Kunnen ze weer een paar jaar vooruit.
Als ik het goed begrijp gaat
Als ik het goed begrijp gaat Inholland nu van die sokken verkopen "one size fits all".