En op de pabo's nog een extra vak erbij. Laten we eerst de basis op orde brengen. Taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde. Zorg ook voor handenarbeid. Weet men eigenlijk wel waarom er steeds minder kinderen een techniekopleiding gaan doen? Zou het iets te maken kunnen hebben met de absurde salarissen die aan economen en financieel deskundigen werden voorgespiegeld? "Wie wil er nu door een lange en moeilijke studie technicus worden als je met veel minder moeite in minder tijd zijn baas kunt worden?" Waarom verdienen de blaaskaken meer in geld en aanzien dan de automonteur of de sterkstroommonteur? Als dat niet verandert, dan kun je "wetenschapje en techniekje" spelen wat je wil, maar het zal alleen zorgen voor extra wetenschap en techniek spelletjes op trainingen gegeven door de gebruikelijk lieden.
Reacties zijn gesloten.
De invulling door Sociale
De invulling door Sociale Wetenschappen in Utrecht ligt al klaar vrees ik. Heb de link niet bij de hand maar de redactie vindt hem wel.
Foolfilling, dit was ‘m: http
Foolfilling, dit was ‘m: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/social-sciences-shining-wetenschap-en-techniek
Waar zijn die tekorten?
En de vraag blijft waar die tekorten aan technische mensen zich dan wel (gaan) bevinden. De bouw ligt geheel stil. Dat zal wel weer een beetje bijtrekken, maar de glorieuze tijden dat alle groene omgeving rond de bebouwde kernen werd volgebouwd met megakantoorpanden zijn gelukkig voorbij. Dat betekent wel héél wat minder werkgelegenheid voor bouwkundigen en bouwvakkers, voor technici en installateurs. Ik vraag me oprecht af over welke dreigende tekorten men het nu echt heeft. Ik heb er nog nooit (NOOIT) enig bewijs van gezien.
Op mijn school leiden we goeie technici op MBO-niveau op. Ik maak me grote zorgen over hun toekomst. Zij hebben geluisterd naar de bla-bla-wetenschappers of deskundologen die opeens een romantisch beeld kregen van de 'echte techniek'.
Enne….ik weet een gouwe truuk om beroepen aantrekkelijk te maken hoor: betalen!