Willem Vermeend en Bert Brussen weten het beter dan de docent

Er is weer een nieuw boek op de markt van twee zieners (Bert Brussen en Willem Vermeend): “De onstuitbare opmars van de digitale wereld: het nieuwe leren, werken, ondernemen en geld verdienen.”

Columnist Bert Brussen en econoom en ex-politicus Willem Vermeend (PvdA) zullen, verblind door hun eigen visie en digitale overenthousiasme, wel even vertellen hoe het onderwijs met ICT moet worden verbeterd, met alle bekende retoriek (“we moeten vooruitkijken, niet achteruit kijken”, “boeken verouderen razendsnel”)

Luister en huiver op BNR Nieuwsradio.

16 Reacties

      • En nóg irritanter
        Dat juist degenen die zo voor ‘moderne’ media zijn, in hun presentaties tonen daarmee absoluut niet te kunnen omgaan.
        – verbinding tussen beamer en computer past niet
        – of het stekkersnoer is nét te kort
        – men zet de verkeerde presentatie aan (en de goede staat op een andere dvd)
        – internet blijkt toevallig op dat moment niet toegankelijk
        Het brave publiek moet in de helft van de gevallen langer wachten dan nodig is.

        Een ouderwetse lezing met lichtbeelden is betrouwbaarder.

  1. Economieboeken na drie weken verouderd
    Willem Vermeend:

    • Als je onderwijs met internet gaat koppelen, dan kun je een geweldig economische groei realiseren.
    • Al onze kinderen lopen met zware boekentassen; maar al die boeken zijn verouderd. Als ik nu een boek schrijf over economie, dan is dat boek over drie weken alweer verouderd.
    • Dus
      economie boeken schrijven kan Willem ook al niet en zijn beloofde geweldige(?) economische groei heeft niets te maken met onderwijs en alles met internet handel.
      De man had prediker moeten worden.

    • Merkwaardig
      Ofwel is Willem Vermeend van mening dat kinderen die nog niet de fundamenten van de economie hebben geleerd al analyses over recente economische gebeurtenissen moeten lezen (kredietcrisis, problemen in Griekenland enz.) ofwel veranderen de visies in de economie voortdurend naar aanleiding waarvan je vraagtekens moet plaatsen bij het wetenschappelijke gehalte van de economische wetenschap.

      Hoe dan ook, boeken over wiskunde en fysica verouderen sowieso niet, het is al moeilijk genoeg om de basis te leren die een eeuw geleden al bekend was en je moet toch eerst die basis leren voordat je zinvol verder kan gaan. in iets mindere mate geldt dit ook voor chemie, het zou bijv. kunnen dat het verwerken van aardolie een minder prominente rol gaat krijgen en dat de leraren leerlingen liever leren hoe je andere materialen kan maken van andere stoffen. Ook voor biologie zal de basis zeer waarschijnlijk de komende decennia niet veranderen. Aangezien slechts sinds iets voor de helft van de twintigste eeuw bepaald biologisch onderzoek mogelijk werd dankzij de uitvinding van allerlei technologische hulpmiddelen is nog niet alles van het lichaam in kaart gebracht, er worden bijv. nog steeds regelmatig nieuwe stofjes en receptoren ontdekt in ons lichaam (cytokinen). De basis is echter al moeilijk genoeg, wat dat betreft zijn de recentste grote ontdekkingen die leerlingen zeker wel moeten leren vele decennia geleden gedaan (DNA, aminozuren en proteïnen, immunologie).

      Het Nederlands verandert ook niet zo snel, je kan gemakkelijk 10 jaar met een boek doen zolang er geen spellingswijzigingen zijn. In het Engels kunnen wij met speels gemak boeken van voor 1900 lezen.
      Voor geschiedenis lijkt mij de geschiedenis tot aan pak hem beet 1950 heel wat relevanter dan die daarna en voor aardrijkskunde (mijn voorkeur gaat overigens uit naar geologie) blijft de basis hetzelfde.
      Ik zie het niet, die veranderingen die de stelling rechtvaardigen dat boeken zo snel verouderen.

      • strooien met snoepjes
        Meer is het niet, Bart, bij die neo-sinterklazen.

        Geef het publiek geen winterwortel om op te kauwen, want het holt het direct naar de wetenschapper en de politicus die op ‘wetenschappelijke’ gronden de snoepjes uitdeelt.
        Niet leuk voor de oprechte waarheidsliefhebber natuurlijk.
        Het alternatief is echter: de dictatuur die weet wat goed voor u is. En daar zitten we waarschijnlijk helemaal niet op te wachten.

        Vrijheid van onderwijs lijkt de voornaamste ontsnappingsclausule.

  2. Weet je wat het is?
    Je kunt in dit land, zelfs in de meest gerespecteerde media, domme en onbewezen uitingen doen, zonder dat ook maar iemand je vraagt dit aannemelijk te maken of te bewijzen. De bekende naam van de flapuit in kwestie is kennelijk belangrijker dan de inhoud van wat de persoon zegt.

    Zo verbaast het mij ook nog steeds dat Ferry Haan als ex-journalist die overgestapt is, nu ook opeens de deskundige is qua onderwijs en dat er gesuggereerd wordt dat zijn meninkjes wel die van ‘de leraar’ zullen zijn. Wie is Ferry op dit moment meer dan een gewone gemiddelde leraar?

    • De frisse wind van de out-of-the-box denkende buitenstaander
      Het hangt volgens mij samen met de algemene waardering voor “anders” en “nieuw”. Niet voor niets heeft het woord “conservatief” in Nederland een negatieve betekenis. We proberen een soort adhd land te zijn waar alles constant vernieuwd moet worden. Dat is ook wel zo gemakkelijk, dan hoef je minder na te denken over de inhoud. “Nieuw” is in zichzelf al een voldoende aanbeveling.

    • Aanradertje
      Toch raad ik jullie aan de inhoudsopgave van het boek te bekijken. Jammer dat we pagina’s 99 tm 125 over het nieuwe leren niet kunnen downloaden, dat kan alleen met de eerste 26. Nou daar word je niets wijzer van.
      In het radio-interview blijken ze op ict behoorlijk de weg kwijt te raken: Brussen is opgehouden met twitteren (het werd hem teveel) en Vermeend doet er niet zo veel aan. Geen beste beurt van de ict-deskundigen.
      En we horen inderdaad ook dat boeken snel verouderen. Een boek over economie is al na drie weken (of iets in die grootte) niet meer bij door de razendsnelle ontwikkelingen.
      Jammer genoeg geldt dat ook voor hun boek.
      Verder in het interview alleen gemeenplaatsen die we al honderd keer gehoord hebben, maar toch aantrekkelijk schijnen voor oppervlakkige luisteraars. En hoe kunnen we die prachtige nieuwe fantastische economie bereiken waarin we rijk kunnen worden?
      Nemen we bijvoorbeeld hun opmerking dat het Arcuscollege in plaats van 60 miljoen aan een nieuw gebouw te besteden, een fractie daarvan (slechts 20 miljoen) had moeten investeren in de aansluiting op de digitale wereld. Dat had pas vernieuwend onderwijs opgeleverd!
      Kortom, ze hebben de portee van die uitzending volledig gemist. Ze begrijpen niets van de wereld om hen heen.

    • Briljant
      Erg mooi dat filmpje, al is de tekst in het begin niet zo goed te verstaan. ‘Bert en Willem’ lijken qua namen ook wel erg op het beroemde duo Bever uit de fabeltjeskrant.

      • Waaronder
        Synaxion Urbidata
        richt zich op Business Intelligence (BI) en Governance, Risk & Compliance (GRC)

Reacties zijn gesloten.