www.aps.nl/APSsite/Onderwijssectoren/Projecten/Exact/Denklessen/
Zijn er argumenten te bedenken om dit tegen te houden? Of is het juist prima? Het bestuur van de NVvW vindt het allemaal prachtig vermoed ik. Denkactiviteiten, Paul Drijvers mocht er over oreren op de laatste studiedag van de NVvW. Maar denkactiviteiten waarover? Zie www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0 over dat handboek dat de rector van de TUE wijselijk besloot maar niet in ontvangst te nemen. Bijlage 11 gaat ook over die denkactiviteiten.
Ben doet hieronder een goede oproep en zegt dat in Nederland eigenlijk iedereen maar wat kan roepen en het gezag van de wetenschap erbij halen. Met al die HBO-lectoren en FI/ESoE hoogleraren lukt dat prima. Anything goes. Het is goed mogelijk dat het belang van die denkactiviteiten net zo slecht (namelijk niet) onderbouwd is als gecijferdheid. Lees nog eens rustig www.beteronderwijsnederland.nl/node/8171 over wizwijs en gecijferdheid. Getallentheorie is volgens APS-Kees Hoogland net zo belangrijk in het nieuwe vakgebied gecijferdheid als getaltheorie in de wiskunde, zie www.beteronderwijsnederland.nl/forum/weer-een-podium-voor-aps-gecijferdheid-en-pseudowetenschap.
Ach ja, het blijft www.beteronderwijsnederland.nl/forum/business-usual en de rekenramp duurt voort: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/antwoord-van-de-minister-op-stop-de-rekenramp
welk denken?
Gaat het hier om beelddenken, om systematisch denken, om systeemdenken, om kinetisch denken of om out of the box denken?
denklessen
Mensen die zich voor zo'n cursus aanmelden, zullen die cursus hard nodig hebben.
Het onderwijs wordt overspoeld met dit soort producten. Het APS bestaat daarvan. Je kunt dat telkens weer constateren en het flauwekul vinden maar het is toch heel moeilijk zo maar uit de losse pols aan te tonen in hoeverre dat inderdaad ook zo is. Zo wordt hier beweerd dat dit programma is gebaseerd op een langlopend project van ruim twintig jaar dat kan bogen op belangrijke resultaten. Verder wordt gezegd dat leerlingen die denklessen hebben gevolgd gemiddeld een twintig procent hogere score bereiken dan vanuit hun niveau verwacht kan worden. Dat lijkt toch niet niks.
Je kunt dergelijke teksten vergelijken met wat op verpakkingen van allerlei producten, die in de supermarkt worden aangeboden, wordt gezegd over de heilzame werking ervan. In plaats van hier alleen maar tegen te fulmineren, wat op een bepaald moment een soort welles/nietes discussie wordt, zouden deze producten systematisch aan een wetenschappelijke toetsing moeten worden onderworpen. Een soort onderwijskundige keuringsdienst van waren. Zou het onderwijs ook nog onnodige kosten kunnen besparen.
In “De Onderwijsbubbel” zegt Greetje van der Werf: “Er moet voor allerlei interventies die gepleegd worden veel meer bewijs komen via onderzoek volgens de boekjes en niet alleen maar op basis van bepaalde indrukken. Wij hebben in Nederland geen evidence based cultuur en daarom kan eigenlijk iedereen maar wat roepen en het gezag van de wetenschap erbij halen” (pag. 135) .
De toenemende commercialisering van het onderwijs is een probleem, waardoor het onderwijs steeds meer een losse verzameling ongecontroleerde “ producten” dreigt te worden, wat ten koste gaat van een samenhangend, doordacht en maatschappelijk breed gedragen leerplan.
(Misschien heb ik me nu weer bezondigd aan het erbij slepen van een citaat, dat mij in mijn betoog goed uitkomt. Het zij zo.)
evidence based en commercialisering
Je noemt evidence based en commercialisering in één adem en dat lijkt me terecht. Dat er in Nederland geen evidence based cultuur is heeft wellicht te maken met het verleden waarin er vertrouwen was in de leraar en de school die vakkundig waren en zonder enig ander belang dan het belang van de leerling hun werk deden. Evidence based onderwijs is in mijn ogen een stap terug, het probleem is nu net dat bewijs voor de werking van welk onderwijssysteem dan ook kennelijk niet te vinden is, of overal te vinden is, afhankelijk van welke onderzoekers je "gelooft".
Op het moment dat je de vercommercialisering terugdraait hebben ook de aps-en van deze wereld geen belang meer bij onzin en kom je wellicht terug in een situatie waarin scholen een beroep konden doen op schoolbegeleidingsdiensten in situaties waar ze er zelf niet goed uitkwamen. Vergelijkbaar met een huisarts die en specialist consulteert.
Je brengt het onderwijs dan terug naar de vakman, of die nu leraar, schooldirecteur of expert in een begeleidingsdienst is.
Als vernieuwers ons er ooit
Als vernieuwers ons er ooit toe dwongen zich rekenschap te geven van het nut van het instampen van de tafels evenals het zich bevragen van het nut van het tot dan toe algemeen aanvaarde nut van de kennis van de geschiedenis, is het voor ons volstrekt legitiem zich af te vragen wat het nut van de lessen 'denken' is.
We geven hen aldus een koekje van eigen deeg.
Want het is volstrekt legitiem zich af te vragen of de traditionele leerstof niet meer aan denken zet dan die aparte lessen 'denken'.