Al even niet meer op de bon-site geweest. Maar met het oog op de lopende voorbereiding op de nieuwe examenprogramma’s beroepsgericht toch nog maar eens rondgesnuffeld. Helaas weinig of niks te vinden. Over kerndelen, profieldelen, keuzedelen, etc. Noch over wat mij vooral interesseeert: Intersectoraal. Blijkbaar de keuze voor heel veel VMBO scholen in het land. Veel ruimte voor “21ste eeuwse” vaardigheden. En als bonus ook nog het afscheid van vakdocenten. Ik ben op zoek naar lotgenoten.
Reacties zijn gesloten.
Ik begrijp uw wensen, maar
Ik begrijp uw wensen, maar voor de goede orde wil ik toch even benadrukken wat BON is en wat deze site beoogt.
BON is een vrijwilligersvereniging, zonder subsidie en zonder betaalde medewerkers. Wij beogen beter onderwijs, van basisschool tot universiteit en menen dat die verbetering alleen mogelijk is als hoog opgeleide leraren hun vak en beroep weer terugkrijgen en daarmee de zeggenschap over hun onderwijs heroveren. We hebben leden, actieve leden en bestuursleden in alle uithoeken van het onderwijs, maar sommige sectoren zijn beter verteenwoordigd dan andere sectoren. Waarom dat is is een interessante vraag en we zouden erg graag hebben dat de minder vertegenwoordigde sectoren ook die aandacht zouden krijgen die ze verdienen. Maar dat lukt alleen als er mensen zijn die zich opwerpen om op ons forum of op een andere manier die informatie verstrekken en die discussies opwerpen.
Dan komen we ook direct op het doel van onze site: voor en door onderwijsbelangstellenden van PO tot universiteit, van ouder of leerling tot wetenschapper of bestuurder en politicus. De inbreng op het forum komt van mensen die om welke reden dan ook serieus in onderwijs geïnteresseerd zijn. Er is een kleine redactie die beoogt het onderwijsnieuws voor zover relevant voor BON bij te houden en eventueel van duiding vanuit het perspectief van BON te voorzien. Ook dat is 100% vrijwilligerswerk, naars een volledige onderwijsbaan.
Kortom: een heel verhaal om uit te leggen dat we het niet alleen kunnen en dank aan u voor de oproep voor lotgenoten. Een suggestie onzerzijds: als het mogelijk is, dan heeft zo'n oproep meer kans op succes als er ook een inhoudelijke component aan is gekoppeld. Start een discussie over een voor u relevant onderwerp, geef bij mensen in uw omgeving aan dat er op onze site de mogelijkheid voor reagereg bestaat, want het VMBO onderwijs is ongelooflijk belangrijk en we hebben heel graag dat mensen daarover op onze site van gedachten kunnen wisselen.
dr John, omdat ik nooit in
dr John, omdat ik nooit in het vmbo gewerkt heb, maar wel de ontwikkelingen bij probeer te houden, zou het ook voor mij plezierig zijn als U die ontwikkelingen voor 21e eeuwse "skills" die volgens mij nog veel meer omvatten van onze vertrouwde vaardigheden, en uw vermelding dat er afscheid genomenw ordt van vakdodcenten, zou willen beschrijven. Het lijken omineuze tekenen dat ook het vmbo nu verder gaat afglijden in inhoudsloos competentiegedoe. En het is van belang voor degenen die in de Onderwijscoöperatie proberen vat te krijgen op de boosaardige plannen van oa de VO-Raad om het onderwijs verder te laten degeneren.
Ik geef al jaren
Ik geef al jaren tekstverwerken en types op een VMBO Basis en Kader administratie. Nu willen mijn leidinggevenden de typlessen laten vervallen. Op het MBO richtng administratie krijgen mijn leerlingen nu een vrijstelling voor het vak typen/tekstverwerken.
Ik ben van mening dat foutloos en snel typen een vaardigheid is, die altijd van pas komt. Denk aan het maken van verslagen, brieven e.d.
Wat vinden jullie hiervan?
Via de basisschool kunnen
Via de basisschool kunnen mijn dochters met typlessen aan de slag. Een goede zaak! Het moment maakt niet zo veel uit (in kon in de onderbouw van het VO typlessen volgen). Of je nu datatypiste wordt of wetenschappelijke publicaties moet schrijven – het is een vaardigheid die op heel veel plaatsen van pas komt.
@einstein
@einstein
Ik ben met stómheid geslagen: zojuist reageer ik op je vraag over het belang van een typdiploma op VMBO-administratief, maar ik was daarbij in de veronderstelling dat de vraag was of het al dan niet moest worden íngevoerd. Ik begrijp nu dat het eventueel wordt áfgeschaft. Omdat snel kunnen typen, zoals geschiedenisleraar terecht stelt, je op zoveel plaatsen van pas komt, ook in het onderwijs zelf, zou ik het kinderen zo vroeg mogelijk leren, en zeker niet later dan de middelbare school. De investering is relatief klein, en de tijdwinst die dat oplevert is groot, en kan voor andere nuttige zaken worden ingezet.