Totale chaos invoering praktijkleren

Lees NRC/Handelsblad (binnenland) dinsdag 6 februari op dit net.

“Het nieuwe onderwijs is op veel scholen zo slecht, dat leerlingen zelf het onderwijs organiseren….”

8 Reacties

  1. Niet te hard zeggen
    Straks wordt dit nog als reclame voor HNL gebruikt: we hebben ze heel goed hun eigen onderwijs leren organiseren! Wow!

  2. Generatie Von Münchhausen
    Natuurlijk willen die leerlingen niet terug naar het oude leren: dan zouden ze echt eens iets moeten gaan doen. Als zij op de middelbare school volgens het oude leren waren onderwezen, hadden ze de eindstreep van het vmbo niet eens gehaald.
    Maar op welke manier zij het gewenste eindniveau moeten halen, maken zij toch niet uit? Afgaan op de wensen van deze leerlingen is puur het belonen van mijdgedrag. Volgens mij is de generatie Von Münchhausen een betere benaming.

    • Zelfbewustzijn volwassenen
      Je merkt hieraan hoe onzeker veel volwassenen in het leven staan.
      NIET je afvragen: wat is goed en nuttig, en wat hebben deze kinderen nodig in hun leven.
      MAAR WEL heel angstig informeren wat voor soort onderwijs de prinsjes en prinsesjes dan wel zouden willen.

      Ik vind, net als vele anderen, dat de mening van die kinderen wel degelijk enig gewicht in de schaal legt, maar de hoofdzaak moet zijn: volwassenen bepalen wat kinderen moeten leren, en daar uit voortvloeiend hoe ze het moeten leren.

    • juist wel!!!!
      Beste Daadje,
      Ik wil u van ganser harte tegenspreken. Bij het oude leren en dat is van voor het vmbo, hadden deze leerlingen het juist wel gered. Waarom:

      Omdat ze 4 jaar lang dagelijks met praktijkvakken bezig waren in de eerste klas LTS (als voorbeeld) metaal en timmeren in de tweede kwam daar wat electronica bij en dan kozen ze de richting die hun aantrok. Naast hun praktijkvakken kregen ze nederlands, een beetje engels wiskunde, natuurkunde en iets dat op economie leek en dan uiteraard de algemene vakken aardrijkskunde en geschiedenis op de school waar ik midden jaren 80 werkte konden de betere leerlingen ook nog duits volgen in de bovenbouw. Er werd op 4 nivo’s geëxamineerd a en b voor het grootste deel school examens en c en d gelijkwaardig aan de mavo. Het was een zeldzaamheid dat er leerlingen buiten de boot vielen.

      Dat moet weer terug, dan leiden we gelijk weer vakmensen op.

      • We zijn het juist eens
        Wat ik wilde kenschetsen is de huidige groep op het vmbo. Natuurlijk was het oude leren een zegen voor deze leerlingen. Ga nu eens proberen om oud te doceren aan vmbo-leerlingen. Na klas twee is dat niet meer haalbaar. Ze willen niets, doen niets en komen er mee weg omdat we ze geen onvoldoendes mogen geven, niet schorsen als ze het te bont maken, dus geen steun krijgen van de leiding om echt orde op zaken te stellen. Ook de nieuwe vakinhoud past helemaal niet bij deze leerlingen.
        Inderdaad, terug naar het vorige systeem, helemaal mee eens.

        • Pardon!!!
          Ik begrijp even iets niet, jullie mogen geen onvoldoendes geven????
          Jullie mogen niet schorsen???
          Jullie krijgen geen steun???

          Ben ik blij dat ik een goede riem heb, mijn broek zou afzakken.
          Heel snel met deze punten naar de inspectie en de MR. Laten die eens lekker knokken met die leiding van jullie!!!

          Overigens herken ik het eerste deel niet persoonlijk, maar hoor weleens wat van mijn collegae.
          Nu heb ik het voordeel dat ik natuur-en scheikunde geef en dat volledig aan practicum ophang.
          Dat is dus wat ik bedoel.

          • De mijne hangt continu op mijn schoenen
            Het MAG wel, maar je krijgt moeilijkheden als je teveel onvoldoendes geeft, je wordt er op afgerekend. Dus je zorgt dat het niet de spuigaten uitloopt. Ik kom dit ook elders op het forum trouwens veelvuldig tegen, hoor, dus een uitzondering zijn we niet.
            Ook de zeer ervaren collega’s klagen over bedoelde klassen.

          • En wat schorsen betreft …
            Daar moet je wel zo’n beetje een echt strafbaar feit voor hebben gepleegd. Dus leerlingen kunnen er per periode gewoon meer dan tien keer zijn uitgestuurd zonder dat ouders op school worden uitgenodigd of interne schorsing wordt ingesteld. Je hebt dus helemaal geen sancties, want een bepaalde groep leerlingen vindt het niet eens erg om een uurtje na te blijven.

Reacties zijn gesloten.