Slim bezig: APS-Exact en FI

In Euclides nummer 7 op pagina 329 zien we een advertentie van APS.

Regionale studiemiddag: 

De Rekentoets halen in 2012/2013

etc etc

Reclame one-liner: APS leren inspireren.

Daarvoor moet u hier zijn (na aanklikken weer terugklikken om verder te lezen hieronder): www.aps.nl/exact

e-mail: voortgezetonderwijs@aps.nl

Ik zou zeggen, informeer eens, en kijk ook hier: nl.wikipedia.org/wiki/Realistisch_rekenen 

Doorklikkend naar de APS link kom je op

www.aps.nl/APSsite/Onderwijssectoren/projecten/exact

Voor meer informatie moet u zijn bij Peter van Wijk van APS, dat samen met het FI in belangrijke mate het reken- en wiskundebeleid voor het VO controleert. APS en FI slaan wederom de handen in een, en handhaven ondertussen de controle van Texas Instruments op de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. De rekentoetsen zijn immers business voor APS en de rekenmachinefabrikanten, en die business wordt weer beschermd via de positie van APS in het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en de Commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland: 

Weer een podium voor APS, gecijferdheid en pseudowetenschap

Een weddenschapje? Gaat Marja van Bijsterveldt rekenexamens invoeren waarbij alleen het koppie zijn werk moet doen? Of kiest Marja voor de rekenmachine en de belangen van de rekenmachinefabrikanten en hun bondgenoten? APS en FI hebben het bestuur van de NVvW in hun zak en via dat bestuur grote invloed op de keuzes die gemaakt worden in het onderwijs. Mede daardoor zitten leraren, leerlingen en studenten in dezelfde mangel van de verkeerde belangen, pseudowetenschap en een onder invloed van populisten harduithalende overheid:

De HBO kennisbasisfraude, maar wel 1040

Die overheid introduceerde ook de langstudeerdersboete maar heeft onvoldoende oog voor de gevaren van de pilotenwizwijzerij die in ons onderwijs toegelaten blijft:

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8171

Zolang FI, APS en de pilotenwizwijzers uitgenodigd worden voor OC&W commissies en expertmeetings is er weinig hoop op echte verbetering van ons reken- en wiskundeonderwijs. Niet alleen de langstudeerder is het kind van de rekening. De leraar zelf weet ook niet meer waarvoor hij het allemaal doet: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/waarom-wiskunde-op-school

Excellentie, hoeveel brieven zijn er nog nodig?

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8196

 

 

 

 

 

1 Reactie

  1. Er wordt druk geadverteerd om

    Er wordt druk geadverteerd om scholen te ondersteunen bij de voorbereiding op de rekentoetsen, waarbij ongegeneerd wordt aangestuurd op het al afleggen van die rekentoets in het voorlaatste examenjaar.  Dat mag, de rekentoets al zo vroeg afleggen.  Wat er niet bij wordt vermeld: de leerling heeft echt maar TWEE gelegenheden om een acceptabel resultaat te halen op die rekentoets. ‘Acceptabel’ is: voldoende om niet op basis van de rekentoets al voor het hele examen gezakt te zijn nog voordat het goed en wel is begonnen.  ‘Acceptabel’ verschilt voorlopig ook nog van jaar tot jaar: naarmate de examenregeling strenger wordt door de kernvakkenregel in zijn voorlopige en in zijn definitieve variant.  Die laatste regeling is overigens zo ingewikkeld, dat ik voor de details altijd weer op zoek moet naar de laatste mededelingen erover, wat ik bij deze achterweg laat.

    Scholen moeten worden gewaarschuwd dat het bij de rekentoets niet mag gaan om zo vroeg mogelijk afleggen van die toets, maar met een zo goed mogelijk resultaat.  Scholen die leerlingen in de verleiding brengen om al in het voorlaatste jaar hun rekentoets af te leggen, plegen hiermee mogelijk een wanprestatie. 

Reacties zijn gesloten.