Hoe zit het nou met de bruto-netto verschillen tussen de LB/C/D schalen ? Even een vergelijking vandaag met enkele collega’s:Zit zelf in LB/11 bruto 2850 – netto circa 1850Collega in LB/16 bruto 3300 – netto 2030Collega in LD/15 bruto 4260 – netto 2420Collega in LD/13 bruto 4000 – netto 2300Hoe significant zijn de verschillen ? De bedragen zijn mondelijk ter sprake gekomen, in hoeverre de bedragen kloppen kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik neem aan dat een LD/18 bruto 4600 – netto 2600 is.
Reacties zijn gesloten.
Bekijk bijlage 12 …
… in de CAO VO 2007 – 2008 Collectieve Arbeidsovereenkomst voor het voortgezet onderwijs
Bruto Netto
Dat zegt niets over bruto netto Bonnie. De bruto bedragen staan daar wel. Met een brutonetto calculator kun je dan het netto loon vinden. Een brutonetto calculator voor het VO kun je hier vinden.
Klopt!
Het recept voor de bruto-netto-calculatie is wel te vinden in financiële arbeidsvoorwaarden sector onderwijs PO en VO geschreven door D. van Vliet.
netto
Met dank aan Mark79 voor de bruto-netto link.
LB max = ca 2200 netto
LC max = ca 2500 netto
LD max = ca 2800 netto
Klaas Wilms
Leuk…
…dat ik nu weet hoeveel mijn edeler collega’s meer waard zijn dan ik. In het NRC-next noemde een docent het huidige salaris vernederend. Inderdaad, vernederend, zeker als je de verschillen zo duidelijk uitgemeten ziet.
Ik denk dat eerstegraders LB, op grond van deze verschillen, het *recht* hebben om bepaalde taken te weigeren.
recht
Nee, je hebt geen recht om bepaalde taken te weigeren. Het lijkt mij dat eerstegraders die geheel of gedeeltelijk in het eerstegraadsgebied lesgeven het recht hebben een LB-functie te weigeren. Zolang er nog genoeg eerstegraders overblijven die genoegen nemen met minder dan LD, verandert er niets. Voor de duidelijkheid: De L in LD staat voor Leraar, niet voor Manager of Coördinator of Begeleider of iets anders.
Klaas Wilms
Ik rook niet
en had geen sigarenkistje bij de hand- hoe moest ik dan rekenen? Maar ik schat dat dit betekent dat een LB’er twee maanden extra moet werken om het verschil in loon ongedaan te maken.
Zelfde opleiding, zelfde werk, en dan twee maanden langer te moeten werken… hoe wanhopig moet ik nu worden?
Zelfde opleiding, zelfde werk
“Zelfde opleiding, zelfde werk, ”
Hard gesteld van mijn kant: “en bij het aanvaarden van de baan ermee akkoord gegaan dat het salaris een stuk lager is.” Het klinkt als “eigen schuld, dikke bult”.
Het minder harde is dat de meeste eerstegraders het onderwijs in kwamen met de verwachting dat de 12-functie er wel zou komen. Op grond van ervaringen in het verleden mocht dat ook verwacht worden.
De laatste jaren is het besef bij iedereen doorgedrongen dat heel veel (de meeste) scholen geen LD-functie meer willen geven aan een “gewone” eerstegraads leraar. Vandaar dat er bijna geen nieuwe instroom van eerstegraders komt. De enige instroom die er is, is van zittende tweedegraders die hopen dat het tij op tijd zal keren. Ik ben bang dat schoolleiders alleen LB blijven aanbieden, vervolgens ontdekken dat er te weinig animo is van nieuwe instroom (dat is nu al zo) en dan onder het mom van lerarentekort allerlei oplossingen bedenken waarbij een leraar niet nodig is. Er is altijd wel een onderwijskundige te vinden die een bijbehorend didactische onderbouwing wil schrijven.
In het eerstegraadsgebied is er helemaal geen lerarentekort. Er worden geen eerstegraadsbanen met passende beloning aangeboden. Er komen geen sollicitanten op niet aangeboden banen. Dat is geen lerarentekort!
Overigens ben ik van mening dat, naast het bovengenoemde, de LB, LC en de LD schalen behoorlijk (15-30%) omhoog moeten.
Om die redenen is een harde
Om die redenen is een harde quotering van (eerstegraads) docenten noodzakelijk, om scholen te dwingen de eerstegraads uren ook te vertalen in eerstegraads banen. Beter nog ware het, de lump-sum financiering af te schaffen en docenten centraal vanuit het ministerie te betalen. Was ooit het geval hier te lande, en is nog het geval in beschaafde landen als Duitsland en Frankrijk.
Volgens mij zijn de max.
Volgens mij zijn de max. nettobedragen voor LC/D wat te hoog. Een LD/18 (1fte) komt volgens mij niet hoger uit dan max € 2600, de calculator berekent volgens mij niet alle premies exact. Is hier nergens een LDer die dit kan bevestigen ?
LD18
Genoemd bedrag klopt wel voor LD18. Tenminste voor 60-jarige.
Welk bedrag precies ?
Welk bedrag precies ?
bedrag
LD18 ca2800 netto klopt
Slechts 200 euro aan premies
Slechts 200 euro aan premies ? Na de loonheffing hou je circa € 3000 over en dan de premies:
-OP/NP (is al circa € 240)
– FPU ( circa € 140)
– WW (circa € 80)
– ZVW (betaal je ook nog belasting over).
BC
Goed dat je dit even aankaart!
Laten we het even duidelijk
Laten we het even duidelijk krijgen hoe het zit met de salarissen. Waar zit het omslagpunt voor de 52% ? Wellicht dat iemand in LC/18 gunstiger zit dan in LD/18 (ook ivm bijzonder tarief). Van de € 4600 (LD/18) is circa € 1400 voor Wouter Bos (loonbelasting) en dan de premies e.d. nog. Indien bapo kost het nogmaals 35% van het brutoloon. Kortom hoe groot zijn daadwerkelijk de verschillen ?
Belastingtarieven 2007
*Hier te vinden*.
Wil je als jongere aangesproken worden, *klik hier*.
Dit is je rijk rekenen. Sec
Dit is je rijk rekenen. Sec is er al € 1600 aan loonheffing en daarnaast nog circa € 400 (pensioen)premies e.d. Meer dan € 400 is het verschil met LB/18 niet, uitgaande van 1fte en geen bapo e.d.
Topsalarissen bedrijfsleven stegen in 2007 24 procent…
Het inkomen van topbestuurders bij grote bedrijven is in 2007 met 24 procent gestegen, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.
Dit gaat een keer geweldige
Dit gaat een keer geweldige maatschappelijke onrust geven… Met alle gevolgen van dien.
Marijnissen: Dat zijn politietoestanden!
Marijnissen:’Ik ben leraar scheikunde met een universitaire opleiding en ik kom bij U werken, wat verdien ik?’
Kees Booij:’U begint met 1600 euro netto en U eindigt met 2100 euro netto.’
En dat over 18 jaar, dus
En dat over 18 jaar, dus laat maar zitten. Wederom iemand vertrokken richting bedrijfsleven.
Vervolg Kees Booij
“Marijnissen:’Ik ben leraar scheikunde met een universitaire opleiding en ik kom bij U werken, wat verdien ik?’
Kees Booij:’U begint met 1600 euro netto en U eindigt met 2100 euro netto.'”
Het vervolg zou als volgt hebben kunnen zijn:
Marijnissen: ‘Maar uw school krijgt toch ook bekostigd voor voldoende LD-functies voor eerstegraadleraren die in het eerstegraadgebied werken?”
Kees Booij: “……….”
Wat moet er op de stippeltjes staan?
De school krijgt wel geld voor voldoende LD-functies maar geeft het uit aan andere zaken. Verwarming, IT, extra PO-functionaris, extra afdelingsleider, sponsoring. En zo kan iedereen voor z’n eigen school nog moeiteloos een aantal andere bestemmingen vinden. Zo heeft bijna elke school ook minder docenten op de loonlijst dan de vergoeding voor docenten die ze krijgen.
Ik denk wel dat er ook nog veel goedwillende schoolbestuurders zijn. Ze krijgen al met al te weinig geld, maar de keuze die ze maken is ook duidelijk. Er wordt gekort op het aantal docenten en op het salaris van de docenten. De andere bestemmingen (zie boven) worden niet gekort. Die worden uitgebreid. Ze staan ook erg onder druk om dat uit te breiden.
Op de stippeltjes had moeten staan: “Dat geld besteden we ergens anders aan.”
Klaas Wilms
Kees Booij
’t Is in elk geval een rector die er wel durft te gaan staan. Daar hoef je op veel scholen nog niet om te komen.
Hoe het met de financien zit weet ik niet. Op mijn school was volgens de schoolleiding dit jaar ruimte voor twee nieuwe LC-functies, meer niet. Natuurlijk ken ik de krantenberichten over ‘oppotten’ en de argwanende berichten hier op het forum, maar ik wil er nog even niet vanuit gaan dat alle schoolbesturen hypocriet zijn en dat Booij een hypocriet verhaal ophing. Kan het niet zo zijn dat scholen in theorie wel geld krijgen om alle eerstegraads lesuren in LD uit te betalen, maar dat zij voor een aantal andere essentiele dingen te weinig geld ontvangen? En dan heb ik het niet over cursussen in vijfsterrenhotels of dure PR-activiteiten.
Er zal ongetwijfeld een stel schurken zitten onder de schoolbestuurders, maar ik wil er niet aan dat dat op elke school zo is. Toch is er geen school die momenteel alle eerstegraads uren volgens de norm uitbetaalt. Er zijn wel scholen die meer in de richting komen dan andere (een scholengroep in Noord-Holland garandeert eerstegraders na vijf jaar LC), maar de praktijk ligt overal nog ver af van wat eigenlijk de bedoeling is. Terwijl ik niet geloof dat overal wanbestuurders zitten. Zou prettig zijn als een schoolleider eens, desnoods anoniem, openheid gaf aangaande de gemaakte keuzes.
Een LD functie is niet bedoeld voor eerstegraders…
Een LC- en LD-functie is bedoeld voor beleidsmatige taken en niet voor lesgevende activiteiten.
wel mogelijk ld voor eerstegraders
Een school mag zelf weten of er voor lesgevende taken lc of ld gegeven wordt. Dat dit niet zo vaak (naar boven afgerond) voorkomt, betekent niet dat het niet zou mogen. Da’s het hele idee van fuwasys: dat een school het zelf mag bepalen waar het geld aan uitgeeft. Waar staat dat lc en ld speciaal voor managementtaken bestemd is? Inderdaad, dat staat nergens. Waarom gebeurt het vaker dat lc en ld voor managementtaken gegeven dan voor lesgevende taken? Dat weet ik niet.
Waar staat dat lc en ld speciaal voor……
……managementtaken bestemd is?
Antwoord: In mijn stukken.
LD was bedoeld voor 1-ste gr lessen
Toen de Lump sum werd ingevoerd ging de overheid er wel degelijk van uit dat eertsgraadslessen volgens schaal D betaald zouden worden. Let wel, eerstegraads lessen en het was de bedoeling dat die door eerstegraads docenten gegeven zouden worden. Er werd geen geld beschikbaar gesteld om 1-ste gr die 2-de gr lessen gaven 1-ste gr te betalen. Zo werd het ook aan de OESO doorgegeven. Jammer genoeg kregen de scholen ook de vrijheid om een eigen loonbeleid te voeren. Zo heb ik het althans begrepen.
Seger Weehuizen
Traag
Zoekend naar informatie hierover kwam ik toevallig bij de nota Ambitie & Belonen van de AOB (www.docentenplein.nl/cgi-bin/onderwijsnieuws/lees.cgi?659)
Datum: januari 2007. Dat schiet allemaal lekker op.
Daar ligt een taak voor Plasterk
Als ie al niet voor meer budget kan zorgen, dan toch in elk geval voor een centraal beloningssysteem, landelijk geregeld.
Inzake kuddegeest
Of die schoolleiders nu wel of geen schurken zijn is niet zo interessant als je wilt weten volgens welk mechanisme ze beslissen. Ik meen heel zeker te weten dat schoolleiders, zeker in dezelfde regio, elkaar regelmatig spreken. Dat is ook wel logisch: het is eenzaam aan de top; velen van hen zijn geen Churchill-types, eerder wat onzeker en dan ben je bang voor uitglijers. Wat doe je dan? Je vraagt aan je conculega’s hoe zij hun problemen aanpakken, en wanneer je dat kopieert ben je in elk geval zeker dat je niet de enige bent die een stommiteit uithaalt. Vandaar dat scholen, zonder dat er dwang achter zit, zo vaak dezelfde nieuwigheden invoeren en in politiek opzicht zo op elkaar kunnen lijken (dit zou ook wel eens de verklaring kunnen zijn voor de niet verplichte, maar wel landelijk doorgezette invoering van het studiehuis).
Die kuddegeest verklaart misschien waarom er vrijwel nergens behoorlijk wordt betaald voor eerstegraders.
Dat is geen kuddegeest
Maar dat zijn prijsafspraken. Je weet wel, van hetzelfde type dat in de bouw werd (wordt?) gehanteerd.
Inzake prijsafspraken
U heeft gelijk, dat is de juiste term.
Ik weet het niet hoor
En dan vervolgens gaan jammeren dat je geen mensen meer kunt krijgen? Sommige lessen tijdelijk helemaal niet laten geven, met alle negatieve commentaren van ouders en inspectie van dien? Zijn de mogelijkheden van scholen niet gewoon echt beperkter dan wij willen weten?
Krijgen scholen genoeg geld?
We hebben het hier al een paar keer eerder over gehad op dit forum. De overheid geeft per leerling een ruwweg zelfde bedrag (LWOO leerlingen uitgezonderd, daarvoor krijgen scholen een aanzienlijk hoger bedrag). De overheid ging er echter van uit dat scholen dit voor VMBO en voor HAVO/VWO anders zouden besteden. Voor VMBO: kleinere klassen en leraren in LB. Voor HAVO/VWO: grotere klassen en bovenbouw leraren in LD en onderbouw leraren in LB (of alle leraren in LC). Voor HAVO/VWO betekent dit wel klassen van gemiddeld boven de 30 leerlingen; gezien o.a. vakkenpakketkeuze is het heel lastig om dit te halen.
Dus scholen kunnen wel meer LC en LD functies aanbieden, maar de klassen van deze leraren zullen dan groter moeten zijn.
Dit laat natuurlijk onverlet dat geld dat de overheid bij de invoering van de lumpsum in gedachten had voor leraren waarschijnlijk vaak aan andere dingen besteed wordt.
ongerijmd?
Als er geen bijstelling is (geweest) van het niveau van de centrale schriftelijke eindexamenopgaven naar beneden om te compenseren voor het lagere niveau van de examinandi zou dat betekenen dat voor het voorbereiden op het eindexamen geen hoogopgeleide docenten nodig zijn. Het CITO ontkent hardnekkig dat het in kleine stapjes de moeilijkheidsgraad van de eindexamenopgaven verlaagt. Of is het niveau van de eindexamenopgaven al een fikse tijd geleden verjaagd en kun je ze alleen op het oude gewenste hoge niveau brengen als er beter opgeleide leraren komen? Welke conclusie moeten wij trekken?
Seger Weehuizen