Reactie Van Bijsterveldt op PISA 2009: Back to Basics! (vervolg)

Het is alweer 2 jaar geleden dat minister van Bijsterveldt, na teleurstellende resultaten in PISA 2009 ‘Back to the Basics’ wilde. [7273]
In een OCW-promotie-filmpje wordt duidelijk dat verminderen van het aantal profielen kern van het herstelplan wordt. [YouTube]

Inmiddels is de commissie OCW twee dikke adviezen rijker, die beide waarschuwen voor een ombouw naar het oude A(lpha) en B(èta)-profiel.
De Onderwijsraad [bijlage 31289 – 107]

• Vermindering van het aantal profielen is niet nodig en niet wenselijk zonder inhoudelijke heroverweging van de bovenbouw van het havo en vwo.
    De raad sluit echter een herziening van de profielstructuur in samenspraak met het hoger onderwijs niet uit.

Een déjà vu uit de jaren 90…

Ecorsys [bijlage 31289 – 108]

• Bij een overstap naar twee profielen verwachten de onderzoekers een afname voor de keuze WB+Na. Voor de andere profielvakken treden nauwelijks verschuivingen op. (pag. 59)
    De schoolleiders verwachten geen betere roosters door de overgang naar twee profielen. (pag 62)

Merkwaardige informatie: veel leerlingen hebben nog steeds het gevoel dat ze tussenuren in ophokregio’s moeten wegwerken of sommige vakken in zeer kleine groepen of juist daardoor in combinatieklassen aangeboden krijgen.
Een belangrijk motief voor deze visie is waarschijnlijk de 50 mln bezuiniging die aan de maatregel gekoppeld werd.

Jasper van Dijk (SP) over de handhaving van deze bezuiniging: [VO-debat – 15 maart 2015]

• Ten eerste, op de profielen wordt 50 mln. bezuinigd. Het is een beetje gek: in het regeerakkoord staat dat het aantal profielen wordt gereduceerd van vier naar twee, terwijl uit recentere brieven blijkt dat die reductie niet doorgaat. Maar die bezuiniging van 50 mln. blijft toch gewoon staan. Ik hoor daarop graag een reactie. Ik kan me voorstellen dat dit voor het middelbaar onderwijs niet prettig is. De maatregel valt weg, maar de bezuiniging gaat toch door.
    Hetzelfde kan gezegd worden van de efficiencykorting van 30 mln. op het lesmateriaal. De schoolboekenmarkt werkt niet. Volgens mij ziet de minister dat ook. De schoolboeken worden helemaal niet goedkoper. Dat was wel de bedoeling, maar het gebeurt niet. Ook hier wordt dus weer een korting toegepast op een verwachte ontwikkeling die er niet is. Ik hoor daarop graag een reactie.
    En dan blijft nog de bezuiniging van 60 mln. via een ander bekostigingsmodel over. Ook daarvoor geldt dat we nog moeten zien hoe dat uitpakt.

De minister ziet dat natuurlijk heel anders…

In dit verband bijzondere vermelding voor het diepenhorstje van Elias (VVD) over bestuurlijke deskundigheid…

• […] Hoeveel verbeterpunten de minister ook noemt, inhaalslagen, incompanytrainingen, management-heidagen, VO-academiecolleges en wat er allemaal al niet meer op gang komt — ik vind het allemaal prima en ik ben er van harte toe bereid — maar ik houd mijn zorgen over het gebrek aan daadkracht en het voortbestaan van een toedekmentaliteit en een mantel-der-liefde-cultuur in de gesloten kloosterorde die een deel van het bestuur in het onderwijs vormt als het gaat om degenen die al jaren op hun stoel zitten maar die simpelweg de financiële capaciteiten missen om met de zogeheten lumpsumfinanciering om te gaan.
    Wij moeten dat probleem benoemen, ook al wordt de sector boos en wij moeten het oplossen, omdat er geld wordt verprutst dat voor onderwijs aan onze kinderen bestemd is.
    Ik vraag daarom een VAO aan om op dit punt een motie te kunnen indienen.

… dat tevens toont hoe opbrengstgericht onze kamerleden debatteren.
De waan van die dag het wankelen van de Amarantis Onderwijsgroep – MBO.

In het aangevraagde VAO Voortgezet onderwijs de MBO-moties…
[TK70 – 29 maart2012] [Debat Gemist]