Aanleiding voor deze blog is een viering van zoveel jaar Polya's 10 geboden op linkedin:
Net als al mijn blogs is dit een hypertext. Excusez le mot.
Suggestie: eerst helemaal lezen en dan pas doorklikken. In de referenties ook CGO en de CBEgroup.
De discussie over Polya loopt inmiddels. Zijn 10 commandments staan hier:
Hoe absoluut is het didactisch gezag van Polya? Paul Drijvers heeft me laten weten dat hij nog steeds staat achter zijn (eigen) uitspraak:
"IT use is expected to contribute to the visualization of concepts, and can free students from carrying out operations by hand, thus directing their attention towards concept development and problem-solving strategies. In this way, IT use might lighten the traditional algebra curriculum for them. In the meantime, the integration of technology raises questions concerning the goals of algebra education and the relevance of paper-and-pencil techniques, now that they can be left to a technical device."
Een en ander sluit aan bij de discussie over didactiek en denkactiviteiten.
Referenties:
www.henkshoekje.com/ (o.a. over de reken(toets)ramp en de doodlopende leerlijnen)
www.huffingtonpost.com/david-h-bailey/algebra-is-essential-in-a_b_1724338.html (let op de verwijzing naar de Nederlandse situatie, die naar ik hoor elders ook met "das Hollaendische Beispiel" wordt aangeduid).
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/het-magische-aantal-7-±-2 (over vollopende geheugens)
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/ict-toepassingen-het-onderwijs (over ICT)
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/wie-komt-op-voor-de-gemiddelde-leerling (lees de bijdrage van Couzijn)
www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-aangehouden-motie-over-de-rekenmachine (over de rol van de rekenmachine)
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0 (over het nieuwe handboek voor de didactiek van de wiskunde)
www.beteronderwijsnederland.nl/content/cgo-en-de-kennisbases-van-de-hbo-raad-gemeenschappelijke-noemer-wiva (o.a. over cgo en CBEgroup)