Bij de oprichting van de Onderwijsgemeenschap Venlo en Omgeving en haar 3 “campusscholen” (= grote scholengemeenschappen) vond ook een botsing plaats tussen 2 tegenovergestelde opvattingen over zeggenschap over en verantwoordelijkheid voor kinderen Sommige ouders wilden dat het secundaire onderwijs hun kinderen een intellectueel-culturele ambiance zou bieden en de politiek en haar helpers wilden alle kinderen nederigheid bijbrengen. Kinderen met verschillende leerpotenties of afkomstig uit verschillende sociale lagen zouden volgens laatstgenoemden met elkaar om moeten gaan en zich daardoor bewust worden van iets dat de voorstanders “gelijkwaardigheid” noemden, een amorf begrip dat de voorstanders niet nodig vonden om te definiëren en zo wel vorm te geven. De Venlose politiek stond het toe dat onderwijs voor indoctrinatie gebruikt werd en slechts een paar ouders uit dit universiteitsloze stadje merkten dat ze niets meer te vertellen hadden over het onderwijs dat hun kinderen moesten volgen. De Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken streefden expressis verbis naar annexatie van al het gesubsidieerd onderwijs in Venlo en haar omgeving en had daarbij volledig succes.
Ik realiseer mij nu dat ouderrechten in Nederland helemaal niet hebben bestaan. Er waren een aantal, meestal religieuze groepen, die voor de kinderen van leden uit hun groep onderwijs eisten dat de eigen groep verheerlijkte. Dat werd pas duidelijk toen de Nederlandse zuilenmaatschappij zich oploste en in onze democratisch gestructureerde samenleving totalitaire indoctrinatie zich moeiteloos in het onderwijs wist binnen te dringen.
Ik heb via google naar een korte maar duidelijke verhandeling over de educatieve rechten van ouders tegenover de beslissingsmacht van de staat (en haar quango’s) gezocht maar die niet kunnen vinden. Wel is er in de USA een groep mensen die in de grondwet een amendement over de opvoedingsrechten van ouders wil laten opnemen. Op hun website lees ik:
Our team works to preserve the right of every current and future American child to be raised and represented by parents who love them, and not by disconnected government bureaucrats.
en
Only by adding to the text of the United States Constitution that “the liberty of parents to direct the upbringing, education, and care of their children is a fundamental right” can we halt the trend toward law and policies that would rob parents of their role as the primary source of guidance and support for their child. Protecting children is our ultimate goal, and we believe that empowering parents – not sidestepping them – is the best way to reach that goal.
Hun amendementsvoorstel luidt:
The Proposed Parental Rights Amendment to the U.S. Constitution
SECTION 1
The liberty of parents to direct the upbringing, education, and care of their children is a fundamental right.
SECTION 2
Neither the United States nor any state shall infringe this right without demonstrating that its governmental interest as applied to the person is of the highest order and not otherwise served.
SECTION 3
This article shall not be construed to apply to a parental action or decision that would end life.
SECTION 4
No treaty may be adopted nor shall any source of international law be employed to supersede, modify, interpret, or apply to the rights guaranteed by this article. (www.parentalrights.org/ )
Mijn vraag aan de lezers van de BONsite is of zij iets weten mede te delen over de balans tussen educatieve ouderrechten en staatsindoctrinatie via onderwijs in Nederland.