Opstand in de Wiskunde E-brief

De rekenexamens. Moet de leerling in het VO getoetst worden voor wat dankzij 40 jaar realistisch rekenen  niet meer op de basisschool geleerd wordt? Of repareren we de schade die is aangericht? 

www.wiskundebrief.nl/611.htm

www.wiskundebrief.nl/612.htm (primeur: GEEN APS advertentie)

Met elk nummer wordt duidelijker hoe groot de rekenchaos is. Met dank aan Anne van Streun en zijn gemankeerde referentiekaders:

www.beteronderwijsnederland.nl/node/7883

In de bijlagen enige stukken van de bijeenkomst op 12 april 2011. Het is ons niet gelukt deze trein te stoppen of bij te sturen. Onder de toeziende en goedkeurende ogen van VO-raad, FI-directie/NVvW-bestuur en VECON kon dit allemaal passeren. Later heeft OC&W voor het VWO een aparte weg gekozen. Zie

Rekenbewust vakonderwijs op de studiedag van de NVvW

Met ook weer een nieuwe veldraadpleging:

www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=3168799&type=member&item=173659236

De toetsen zijn business, zie ook de APS advertenties in de wiskunde E-brieven.

Algemene achtergrond: www.benwilbrink.nl/projecten/rekenproject.htm

 

Ondertussen zweert het bestuur van de NVvW op persoonlijke titel bij de rekenmachine. Volg Wilbrinks' verslag van de veldraadpleging op linkedin. Geen wonder dat dit voorstel voor de studiedag steeds genegeerd wordt:

 

2 Reacties

  1. Literatuur op de site van

    Literatuur op de site van Wilbrink (copy/paste):

    Ben Wilbrink, Denny Borsboom en Michel Couzijn (september 2010). Spelling, grammatica en interpunctie meebeoordelen op eindexamens?Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 5-9. pdf van het hele septembernummer.

    • Dit artikel gaat over taal, niet over rekenen. Maar de problematiek is vrijwel analoog aan die van al dan niet een rekentoets in de eindexamens. Dit artikel is in belangrijke mate een voorbereiding geweest op het erop volgende artikel van Joost Hulshof en mij, over de vragen die een rekentoets in het eindexamen havo/vwo oproept.

     

    Ben Wilbrink en Joost Hulshof (2011). De wet, het rekenen, en de rekentoets in de eindexamens havo/vwo. Invoering van de rekentoets havo/vwo in 2014. Examens. Tijdschrift voor de Toetspraktijk, jaargang 8, nummer 3 (september), 18-23. Examens geeft vrije toegang tot afleveringen langer dan een jaar geleden verschenen. Het ingediende concept is wel beschikbaar; let erop dat de gedrukte tekst redactioneel anders is opgezet rtf, of in html

    Ben Wilbrink en Joost Hulshof (2011). Opmerking bij het artikel Gaat meetfout slachtoffers maken? Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 8#4, 2011, 26. html Dit is een dupliek op de reactie van Zwitser en Béguin op het artikel in het septembernummer.

     

    In de redactie van Examens overigens ook een CBEgroepshoofd. Tja.

    Ben Wilbrink, Joost Hulshof & Henk Pfaltzgraff (augustus 2012). De rekentoetsen-3F zijn niet valide. Dat wordt nog wat, met die rekentoetsen!Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk. 9 #3, 26-31. [Het colofon van het tijdschrift vermeldt dat losse nummers alleen voor particulieren te koop zijn voor € 14,50. Informatie: abo[at]e-examens.nl tel: 0475-600944] concept-versie

     
  2. Ik citeer hier toch maar even

    Ik citeer hier toch maar even de volgende reactie op de 3s toetswijzer: 

    Rijswijk, oktober 2012 

    Aan: steunpunt taal en rekenen 

    Betreft: advies over invoering rekenniveau 3s voor vwo 

    Geachte dames en heren, 

    Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren heeft met belangstelling kennis genomen van het rapport van de commissie. 

    We hebben grote waardering voor het werk dat door de commissie is verricht, met als resultaat een goed leesbaar en helder stuk. Daaruit blijkt voor ons heel duidelijk dat invoering van 3s voor vwo-leerlingen niet de zinvolle verdieping of verrijking is t.o.v. 3f, die wellicht verwacht kon worden. Het tegendeel is waar. Daarmee is wat ons betreft de grond vervallen onder de invoering; leerlingen, noch scholen noch docenten worden er mee geholpen. 

    We adviseren daarom ten zeerste om af te zien van de invoering van 3s. 

    Graag maken we van de gelegenheid gebruik om tevens de hoop uit te spreken dat de door ons om meerdere redenen als ongewenst beschouwde rekentoetsen in het voortgezet onderwijs een kort bestaan zullen hebben. Uiteraard zijn we desgewenst gaarne bereid tot een nadere toelichting op ons standpunt, 

    hoogachtend, 
    namens het bestuur drs Marian.P.Kollenveld, 
    voorzitter 

    Sterke uitspraken, zonder ook maar een poging tot onderbouwing. Lees verder hier:

    staff.science.uva.nl/~craats/Verslag_Veldraadpleging_RTW3S.pdf

Reacties zijn gesloten.