Ongeoorloofd verzuim MBO

Er is veel ongeoorloofd verzuim binnen het ROC  in Nederland. Exacte cijfers zijn niet bekend. Graag zou ik die cijfers willen weten per ROC en per niveau en opleiding. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan het terugdringen van het voortijdig schoolverlaten. (VSV). Veel geld wordt er geinvesteerd in het VSV project. De cijfers mbt het VSV lopen terug. Begin 2000 waren er nog 70000 jongeren die voortijdig de school verlieten. Nu zijn het er ongeveer 25000. Maar ook dat getal moet omlaag. Geen gebrek aan politieke ambitie. Wie zich verdiept in de cijfers komt discussies tegen over de geloofwaardigheid van deze cijfers.

Maar werkt het wel, dit geforceerd terugdringen van die VSV? Op de eerste plaats zal elke zichzelf in stand willen houdende locatie, zo min mogelijk uitschrijvingen willen hebben. Dit kost geld. En niemand is blij met weer een VSVer. Zo krijg je dus het verhaal dat jarenlang leerlingen worden rondgepompt. Eindeloos aanmelden bij weer een nieuwe school. Sommige jongeren doen wel 6 jaar over niveau 1. Elke keer weer opnieuw proberen. Weer een kans. Wat kost dit wel niet aan tijd, geld en energie om deze circus in stand te houden?

Door het vele verzuim binnen het ROC is het lastig lesgeven. De docenten zien dus graag ongemotiveerde leerlingen vertrekken. Maar de teamleider niet. Die wil geen uitschrijvingen. Hij wil ze binnenboort houden. En dus is er een zorgschil die de docenten ondersteunt om die lastige en moeilijke leerlingen binnen boord te houden. Ten koste van wat? Ten koste van de welwillende leerling en de docent? De cijfers van het VSV gaan omlaag. Maar het verzuim is hoog. Ook de welwillende leerlingen geven er de brui aan en blijven steeds meer weg van de lessen. Les geven voor 5 leerlingen is allang geen uitzondering meer. Als ik het zo beschrijf schaam ik me een beetje voor deze situatie.

Wat doe je als mentor van een klas als lastige leerlingen spijbelen. Je weet wel. die echte moeilijke die de sfeer op een negatieve manier beinvloeden en het allemaal wel best vinden. Ga je overleggen met de zorgschil om toch weer een plan van aanpak op te stellen. Om ze binnen boord te houden? Of laat je ze los? Het is wel goed. Aan de andere kant komt men, voor degene die zich wil verdiepen in de achtergronden van de leerlingen, veel problemen tegen. Van stoornis tot tienermoeder. En van ex bajesklant tot onverbeterlijke spijbelaar. Ook zij hebben recht op een diploma. Waarom voelt de ROC soms als een sociale werkplaats of een buurthuis. Alsof daar al het maatschapelijk onvermogen wordt gedumpt. Hier los het maar op. Zoek het maar uit, jullie competentiegerichte 21 eeuwse century skills docenten. Lees coaches. Gemotiveerd moeten ze worden die gasten die niet willen. Gesprekken moeten er gevoerd worden. Portfolio mappen moeten samengesteld worden.

Het zal de wethouder of minister worst wezen. Zolang de VSV cijfers maar dalen. De coach, lees ex docent, zal de niet gemotiveerden wel motiveren.  De klassen zijn steeds leger, de leidinggevende laten mooie cijfers zien. Diploma's worden verstrekt en iedereen is tevreden. Slaap zacht Nederland. Zzzzzzzzzz!

3 Reacties

  1. Mijn indruk is dat steeds

    Mijn indruk is dat steeds meer geld in het onderwijs gepompt wordt om nog zo veel mogelijk uit leerlingen te halen die flink in negatieve zin van het gemiddelde afwijken. Je kunt het natuurlijk ook zo zien: het wordt besteed aan salarissen van mensen die een dik belegde boterham verdienen aan probleemkinderen. Voor doorsnee kinderen en begaafde kinderen gebeurt weinig. Bij voorbeeld: gewone kinderen gaan steeds slechter rekenen maar daar zoekt men het heil niet in gespecialiseerde docenten of hulpverleners maar in verzwaarde exameneisen: de landelijke rekentoets. Voor het VWO is zo’n verzwaring zinvol gebleken voor leerlingen van het VWO en de HAVO: zonder maximaal voor één vak uit het trio Nederlands, Engels en Wiskunde een 5 en voor de andere twee een voldoende of beter slaagt een leerling niet. De rekentoets als stok bij de laatste deur zal waarschijnlijk niet helpen. De oplossing zit ‘m in het aanstellen van in rekenen gespecialiseerde onderwijzers want de huidige jonge groepsdocenten beheersen het rekenen onvoldoende om met rekenonderwijs belast te mogen worden. Ook zou met het oog op het vervolgonderwijs het rekenen na groep 6 op twee niveaux gegeven moeten worden.

    We kunnen slechts hopen dat de onderwijsbewindslieden inzien dat het aantal VSVers niet verder zal dalen omdat op dit moment er voor elke VSVer die wordt vast gehouden één goedwillende leerling de brui aangeeft om nog langer in een klas rond te hangen waar goed onderwijs door het gedrag van boosaardige potentiële- of ex-VSVers niet mogelijk is.

    Want de ouders komen niet in opstand en ook de leraren niet.

  2. Waar voorheen goed onderwijs

    Waar voorheen goed onderwijs en  vakkkennis de pijerls van het mbo waren zijn nu dankzij melagomaan management en lumpsum financiering "Verzuim en Rendementsdenken"  de pijlers van het mbo. Beide zijn de wegwijzers van de onafwendbare ondergang vanhet mbo. 

  3. Socrates, je hebt helemaal en

    Socrates, je hebt helemaal en heel erg gelijk: verzuim is een groot probleem op het MBO. Het is als docent of mentor vaak verleidelijk om verzuim toch maar geoorloofd te verklaren. Een onwillige leerling is een enorm storende factor in je klas. Veel fijner als hij wegblijft.

    Aan de andere kant: soms hou je leerlingen binnen door wat meer aandacht aan hun verzuim te besteden. Helaas krijg je als docent/mentor geen tijd om dit soort tijdrovende acties uit te voeren. 

    Tenslotte zie je dat de overheid er nu voor kiest om de gesubsidieerde tijd op het MBO te maximeren. 'Studenten' mogen maar vier jaar op het MBO verblijven. Het mag wel langer, maar dan krijgt de school geen geld meer voor deze leerlingen. Uiterst zuur voor de leerling die begint op een laag niveau en dan zijn talent/motivatie/mogelijkheden ontdekt. Stroom je laag in: dan kun je nooit meer naar niveau 4 en eventueel daarna door naar het HBO.

    Op (wederom) de SP na, is er geen partij die aandacht heeft geschonken aan deze ernstige rem op doorstroming.

Reacties zijn gesloten.