Onduidelijke duidelijkheid

NRC voorpagina 26 januari 2013: “Selectie aan de poort in Nederland is in Nederland niet toegestaan, met uitzondering van kleinschalige opleidingen met intensief onderwijs. Maar via deze decentrale selectie kunnen opleidingen toch bepalen welke studenten zij toelaten”. Dit is natuurlijk abracadabra. Of zijn al die opleidingen zo gekrompen dat ze kleinschalig geworden zijn? Maar wat wel duidelijk is is dat het niveau van veel leerlingen die slagen voor het VWO-examen zo laag is geworden dat de universiteiten verdergaande schifting willen om niet alle studenten die door het behalen van een VWO-diploma het recht verworven hebben om op een universiteit te studeren te hoeven toe te laten. Een bizarre ontwikkeling want als een VWO-diploma  niet meer de geschiktheid voor een universitaire studie waarborgt is de meest voor de hand liggende oplossing om het behalen van een VWO-diploma zo te verzwaren dat dat weer het geval wordt. De overheid heeft hier iets uit te leggen.

2 Reacties

  1. Niet alleen de overheid. Ik

    Niet alleen de overheid. Ik herinner me een e-mail discussie met Ameling Algra over het merkwaardige feit dat op de eindexamens wiskunde B de antwoorden al in de vragen stonden. Wel zo prettig voor de kandidaat  en vanwege het stapelkarakter (pun not intended) van de opgaven ook examentechnisch nodig. En het zijn natuurlijk de schoolbesturen die steeds meer zijn gaan kiezen voor opleiden voor het papiertje en flauwekulinhouden uit Utrecht omarmd hebben, om maar niet te spreken van het universitaire beleid om de ene na de andere onderwijsguru tot hoogleraar te benoemen. Gebrek aan moreel besef is een probleem van ons allemaal. Als het veld uitverkoop houdt, wat moet een goedwillende directie leraren bij OC&W dan?

  2. Bij de selectiecriteria die

    Bij de selectiecriteria die een universiteit voor een bepaalde studierichting gebruikt behoren meestal ook de eindexamencijfers. Als een leerling met veel zesjes op zijn lijst niet meer tot de studie van zijn keuze wordt toegelaten stelt een 6 dus geen” voldoende” meer voor en moet die naam voortaan aan 7 of een nog groter getal gekoppeld worden.. Maar dan moet je aan leerlingen met veel zesjes dus geen diploma uitreiken dat je VWO-diploma noemt. Meer voor de hand ligt om de inhoudelijke eisen van het VWO-diploma zo zeer te verzwaren dat de universiteiten de truc van de numerus fixus niet meer hoeven te gebruiken om zonder niveaudaling aan de prestatie-afspraken met de overheid te kunnen voldoen. Er is nog iets opvallends. Op VWO-scholen worden nu vaardigheden geoefend zoals “kunnen samenwerken” en “zelfstandig kunnen werken”. Zeg maar de sociale vaardigheden van het individu. Hoe kan het gebeuren dat veel universiteiten een sollicitant voor een bepaalde universitaire studie, nadat hij een VWO-diploma heeft verkregen, hierover toch nog aan de tand voelen?

    In vrijwel alle Europese staten kunnen leerlingen buiten de universiteiten om  een diploma halen dat hen het recht van toegang tot alle universiteiten geeft. Waarom kiest Nederland hier een Einzelgang?

    Laat dan de regering op zijn minst de gezamenlijke universiteiten over het curriculum voor het VWO beslissen en de examens met normering samenstellen. De regering belemmert momenteel goed voorbereidend onderwijs voor de universiteiten door rekening te houden met laatbloeiers en op- en af-stromers. Zelfs Plasterk heeft toen hij nog minister van Onderwijs was zich achter dat eerste willen stellen. (Dit betekent niet dat hij voor mij acceptabel is dat laatbloeiers in een Sackgasse terecht komen).

    Misschien kan BON bewerkstelligen dat politici in de kamer vragen gaan stellen over het veranderende karakter van het VWO-examen. Zelf denk ik dat het beste een nieuwe laag voor secundair onderwijs boven het huidige VWO-onderwijs aangebracht kan worden.

Reacties zijn gesloten.