Onder de trein?

Sombere stemmingen vlak voor de zomervakantie (www.beteronderwijsnederland.nl/forum/waarom-wiskunde-op-school), maar zie inmiddels:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/social-sciences-shining-wetenschap-en-techniek

Link door naar het boek van Hanno van Keulen en Yvette Sol. In de inleiding lezen we:

“Talent ontwikkelen met wetenschap en techniek komt voort uit de zorg die onze samenleving heeft over de afgenomen interesse van kinderen voor wetenschap en techniek (zie ook het rapport Rocard dat geschreven is in opdracht van de Europese Commissie). Te weinig kinderen, en zeker te weinig meisjes, kiezen opleidingen in deze richting. Dat is niet goed voor onze economie, omdat vele vacatures niet vervult worden.”

(Talent kent geen tijd: www.beteronderwijsnederland.nl/node/8051)

En verderop:

“Op Rekenweb.nl vind je bijvoorbeeld het programma Treinmachinist, waarmee je de snelheid van een trein kunt simuleren (Van Galen & Gravemeijer, 2010). Op een abstracte manier kun je ervaren wat er gebeurt wanneer je niet op tijd remt voor een station.”

Dit is de link:

www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03199/toepassing_rekenweb.html

Meer over dit onderwerp in de oratie van Koeno:

alexandria.tue.nl/extra2/redes/gravemeijer2009.pdf

Ook prominent aanwezig in dit talentenprogramma:

www.fisme.science.uu.nl/staff/marjah/download/VdHeuvel-Panhuizen_keynote_MERGA33co.pdf

(incidentally, I am not that professor who used to teach at a military academy)

Belangrijk is dat juist psychologen door de amateurpsychologie en de onjuiste claims van deze Nederlandse reken- en wiskundevakdidactici heen prikken:

www.springerlink.com/content/u2nk351678n1214g/fulltext.pdf

www.benwilbrink.nl/index.htm

Je zult maar een dyscalculielabel krijgen:

Uit het Dyscalculie-Protocol (ERWD)

Ondertussen nemen de experts al het beta-onderwijs onder handen:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/betaonderwijs-context

Gebaseerd op de autoriteit van onder anderen (!):

Waarom Stapel niet met rust laten?

De trein kwam uit Utrecht:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/tit-tat-de-tafel-anders-toets

Hoe lang trappen we nog in alle drogredenen?

www.benwilbrink.nl/projecten/drogredenen.htm

11 Reacties

  1. wederom kwakzalvers die ietszeggen over ons rekenonderwijs

    De schrijvers van dit talentenboek weten ook wat van rekenen, want ik lees: "Talent is verder niet enkelvoudig, maar bestaat uit vele delen die elkaar kunnen versterken of juist verzwakken. Het is eerder een vermenigvuldiging dan een optelsom. Je kunt bijvoorbeeld aanleg hebben voor logisch redeneren, maar als je dit wilt ontwikkelen helpt het als je je ook wilt en kunt concentreren op een probleem, als je aanwijzingen die anderen geven opmerkt en begrijpt en als je kritisch bent op jezelf"

     

    Dat dit allemaal kletkoek is, maakt mij nog niet zoveel uit. Maar deze "deskundigen" op het gebied van talent spreken zich ook uit over ons rekenonderwijs:

     

    "Rekenen/wiskunde is op de basisschool zo belangrijk dat het wel een doel op zichzelf lijkt te zijn geworden. Daarbij komt dat het domein vaak onnodig wordt verengd tot cijferen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en procenten berekenen, maar uiteindelijk worden kinderen geen cijferaar van beroep."

     

    Deze opmerkingen bewijzen dat we hier te maken hebben met kwakzalvers.

     

    wiskundejuf

  2. De ontaarding van het

    De ontaarding van het rekenonderwijs heeft ook te maken met het virulente streven van de linkse politicien en vele onderwijsideologen om de boel (de leerlingen en hun lesprogramma's) zo lang mogelijk bij elkaar te houden. Zij menen een verminderde aandacht voor rekenen te kunnen rechtvaardigen door er op te wijzen dat de alom aanwezige rekentuigen en computers dat rekenen van ons kunnen overnemen. Dat oefenen in rekenen leerlingen een beter inzicht geeft in wat er bij het rekenen gebeurt en de potentie van rekenen openbaart ontgaat hen meestal. En dat het voor leerlingen die naar het VWO gaan, vooral als ze daar de bèta- of gamma-kant opgaan, wenselijk is dat zij bij de overgang de technische kant van het rekenen goed begrijpen en kunnen rekenen met breuken en verhoudingen weegt voor hen veel minder zwaar dan een vroege selectie.

    Voor VWO-ers in spe is het beter dat de overgang van de basisschool naar het VWO weer gaat samenvallen  met de overstappen van arithmetiek naar algebra en van cijfers en het instrumentarium van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen en worteltrekken voor gehele en rationale getallen naar het werken met het krachtiger instrumentarium van variabelen, aequivalentietransformaties en ten slotte complexe getallen

    We zouden het zwarte tijdperk van de middenschool en de basisvorming eindelijk eens helemaal achter ons moeten laten en leerlingen met VWO-potentie de goede kant opsturen zodra die potentie zich openbaart.

  3. Zou je me voorbeelden van de

    Zou je me voorbeelden van de afgelopen 10 jaar kunnen geven dat rechtse politici (D66, VVD, CDA) geprobeerd hebben het onderwijs de goede richting in te duwen. Graag met concrete wetsvoorstellen en/of moties.

    Het enige concrete voorbeeld dat mij te binnen schiet van de afgelopen 10 jaar is Plasterk met zijn actieplan leerkracht. Geld voor de leraren. Probleem is dat Plasterk links is.

    Klaas Wilms

  4. Ik geloof niet in politieke

    Ik geloof niet in politieke overwegingen als het om inhoud gaat, maar ik ben aardig aan het twijfelen gebracht door Henk van der Kooi en zijn "strijd tegen de armoede van alleen maar puur formeel reken/wiskundeonderwijs waar (bijna) niemand gelukkiger van wordt als het gaat om het inrichten van een fatsoenlijk leven in een complexe wereld".

    Zie

    www.beteronderwijsnederland.nl/forum/when-academic-disagreement-becomes-harassment-and-persecution

Reacties zijn gesloten.