De Ver Beter Onderwijs Nederland staat voor een aantal opvattingen. Prima. Mijn opvattingen zijn anders. Ook prima. Ze moeten in Nederalnd naast elkaar kunnen bestaan zonder elkaar te verketteren of te veroordelen. Zoals nu soms in het onderwijsdebat gebeurt.
Het is mijn ideaal dat in Nederland verschillende opvattingen ovber goed onderwijs in de praktijk ook vorm mogen krijgen.
De consumenten (kinderen, leerlingen, ouders..) kiezen wel. Om te kunnen kiezen moet helder zijn voor welke opvatting een school staat. KlDe school moet kleur bekennen. ‘Wij zijn een school volgens de opvattingen van Beter Onderwijs Nederland’ of : “Wij zijn een school die werkt met de principes van natuurlijk leren’of :’Wij zijn een school die vertrekt vanuit het Iederwijsconcept’
Om de kleur duidelijk te maken zouden op de websites van clubs die een bepaalde opvatting vertegenwoordigen de namen van ‘aangesloten scholen’ vermeld moeten worden. Dat kan de consument helpen bij het maken van een keus.
Een uitndoiging om op jullie website te vermelden welke de scholen zijn die vanuit deze opvattingen vertrekken.
Henk Veneman
pluriformiteit
Ook ik ben op dit moment voor pluriformiteit. Met ruzieën over de beste onderwijsmethode gaat veel tijd verloren en dat is gunstig voor hen die nu een machtspositie hebben: De voorstanders van het nieuwe leren. Maar het grote probleem is dat allerlei beperkende maatregelen voor het stichten van nieuwe gesubsidieerde scholen deze weg ook afsluiten. Voor de rest ben ik vol vertrouwen dat nieuwe scholen met ouderwets onderwijs stormenderhand de “onderwijsmarkt” zouden veroveren.