Best wel moeilijk:
nl.cbe-group.com/blog-olaf-mcdaniel-wordt-ons-onderwijs-wel-goed-bestuurd/
Misschien moet High Performance Marloe hullie maar eens helpen:
Eerder lazen we hoe CBEgroepshoofd en Leiderdorps PvdA icoon Olaf McDaniel het getal 42 uit zijn hoed toverde om uit te leggen wat Pim Pollen eigenlijk bedoelde in zijn inmiddels verwijderde uitleg vanaf de CBE zitbank:
www.youtube.com/watch?v=mx_3vJPlqF0
Pollen vertelde in dat filmpje dat ze eruit waren en dat dat wel reden was voor een feestje.
Een feestje? Alweer? Gezien
www.cbe.nl/staffing/downloads/CBETimes.pdf
is het al jaren feest bij de CBEgroup. Sjoerd Slagter (pagina 3, onder de van de Amarantis successen bekende veelverdiener Molenkamp) schuift nog steeds (en aan bij Make Shift Happen) en nieuw paars zal de problemen wel even voortvarend aanpakken twitterde McDaniel al voor de verkiezingen vanuit Leiderdorp.
En ondertussen komt dit langs:
Olaf McDaniel beweert in zijn
Olaf McDaniel beweert in zijn blog (wederom?) dat de docent maar matig inzetbaar is:
"Zo is de docent in het voortgezet onderwijs voor 42% van zijn/haar tijd inzetbaar voor het onderwijs."
Ja, het staat er echt maar uiteraard zonder enige onderbouwing.
42%
McDaniel bedoelt ongetwijfeld de contacttijd zoals die in de CAO staat. 750 uur van 1659 is overigens 45%.
(42% komt overeen met 700 uur)
Bij inzetbaar voor onderwijs, moet je ook de tijd rekenen voor voor- en nawerk, waaronder behalve voorbereiding en nakijkwerk voor die specifieke les, ook rapportenvergaderingen, bijhouden van vakkennis en allerlei andere zaken zitten. Voor het bijhouden van vakkennis geeft de CAO een getal: 166 uur. Voor de rest niet. Dat blijkt per school te varieren van 50% tot 70 % van de contacttijd.
Tel je dat op, dan kom je tot 750 + 166 + 0,5*750 (tot 0,7*150) = 1291 (tot 1441) uren. In percentages is dat 78% (tot 87%). Impliciet in die berekening is dat er 36 lesweken zijn van 25 lessen van 50 minuten. Worden dat 37 of 38 lesweken dan lopen de percentages voor onderwijstijd op tot 82% (tot 91%).
Een percentage tussen 80 en 90% inzetbaarheid voor onderwijs is een goed hanteerbaar percentage. Opgemerkt moet worden dat bij 80% hoort dat je accepteert dat lessen minder goed worden voorbereid (weinig nieuwe toetsen gebruiken, toetsen maken die op snel nakijken zijn gericht en niet op correct toetsen).
90% lijkt me een score die in weinig beroepsgroepen gehaald wordt.
Klaas Wilms
Joep van het Hek is ook maar
Joep van het Hek is ook maar een paar uur in de week inzetbaar. Stuur Olaf daar ook maar eens op af.
En wat dacht je van
En wat dacht je van profvoetballers: die werken maar anderhalve uur per week. De meeste juristen zien nooit een rechtzaal van binnen, dan moet de conclusie in Olaf stijl dus zijn dat deze juristen 0% van hun tijd inzetbaar zijn voor het recht.