initiatifgroep “bevrijde scholen”

Ik vermoed dat bij de invoering van de laatste versie van de BON-website de mogelijkheid voor BON- of BONforum-leden via de website te communiceren niet heringevoerd is. Ik hoop dat dat niet om principiële maar om technische reden gebeurd is en de waakhonden, zo de tweede reden juist is, zullen toestaan dat ik mijn boodschap die ik aan elk de genoemde personen persoonlijk had willen sturen op de website plaats.

In de maand Augustus van het jaar onzes Heeren MMVIII hebben BramRoth, b.verkroost, 1_1_2010, mark79, Adios, Bernard_Wijntuin, Hinke_Douma, classica, leo, Couzijn, Marc_1964, Erik_1967 en ikzelf gereageerd op een publicatie van mevrouw  Prof. Evelien Tonkens op deze website aangegeven met “Evelien Tonkens over de Leonardoscholen”. Ik had hen willen vragen:

Wil je meewerken aan een initiatiefgroep die zich wil inzetten voor toestemming van de overheid voor het oprichten van “bevrijde scholen” (De naam “vrije scholen” is al in gebruik). Rechtvaardiging van de toestemming zou gezocht moeten worden in de Grondwet, het subsidiariteitsprincipe, minderheidsrechten binnen een demokratie, morele rechtvaardigheid, geldbesparing voor de overheid, snelle verbetering van de onderwijskwaliteit. Bevrijde scholen willen het accent leggen op klassieke kennisoverdracht,  in grote mate vrijgesteld worden van overheidsbemoeienis (voorschriften en controle) en gesubsidieerd worden per leerling en op grond van de behaalde resultaten op cognitief gebied. Omdat veel onderwijstheorieën beter als onderwijsgeloof aangeduid worden gaat het hier ook om vrijheid van geloof op onderwijsgebied.

Ik zocht jou onder de voorstanders van apart onderwijs voor hoogbegaafden omdat zulk onderwijs niet past in het vigerende onderwijsstelsel en ook niet in de uitbouw daarvan zoals die nu plaats vindt.

Seger Weehuizen

4 Reacties

  1. Zwarte gaten in het zwerk

    Zwarte gaten in het zwerk

    Schoolbesturen nemen graag ouderinitiatieven over want dat geeft naamsbekendheid. Nog belangrijker voor zo’n bestuur is het om een einde te maken aan een potentieel gevaar. De ouders zijn vaak blij met de adoptie van hun initiatief want andere wegen naar het doel zijn lang en slecht begaanbaar. Na de adoptie kan het schoolbestuur aan het uit huis geplaatste geesteskind gaan schaven zodat het gehersenspoeld kan worden om binnen de missie van het bestuur misbruikt te worden. Ouders, doe liever niets dan je te laten inpakken. Schoolbesturen zijn als zwarte gaten in het zwerk. Ze slokken alles op wat bij hen in de buurt komt en ontnemen het elke uitstraling.

  2. @ zwarte gaten, hierboven

    @ zwarte gaten, hierboven

    Dat is niet altijd en overal het geval  –  integendeel. Universele bestuursregel is  :  angst voor concurrentie   –  dus géén nieuwe school faciliteren , whatever de visie.

    Een nieuw concept is altijd bedreigend voor het bestaande. Er is altijd weerstand op lokaal nivo, gevestigde belangen houden iets nieuws altijd tegen. Met allerlei argumenten wordt geprobeerd het bestaande te beschermen en te verhinderen dat er iets nieuws ontstaat ; vaak genoeg door den Haag daarbij geassisteerd ; dat is treurig genoeg.

    Het Leonardo concept (van de L stichting) is op zichzelf duidelijk genoeg. De L stichting geeft zijn zegel af, tegen geld. School-besturen annonceren de "nieuwe" dependance, ze kopen de licensie of het idee,  "hoog-begaafde" ouders komen er op af, na IQ-verzegeling. Een haringkraam op de markt werkt net zo. Het probleem : er heeft geen massieve eensgezinde ouder-groepering achter gezeten als driving force of als impuls. Het werd op bestuursnivo uit-onderhandeld en op de markt gezet.

    Het hoogbegaafd segement, 2.3 percent van de populatie (volgens een L grafiek), is sowieso beperkt. Den Haag heeft er geen extra geld voor, d.w.z. het erkent (of herkent) de urgentie niet  –  al of niet terecht.

    Sinds 2007 ontstonden er basisscholen en, in één enkel geval een VO school, opgeteld 22 scholen, thans 4400 leerlingen, alle in dependances, geen enkele zelfstandige school gesticht  –  wat overeenkomt met het beeld dat scholen stichten vrijwel onmogelijk is geworden door de regels, die de tegenzin tegen iets nieuws maskeren. 

     

  3. @ zwarte gaten -2- hierboven

    @ zwarte gaten -2- hierboven

    (cit.)  – –   wat overeenkomt met het beeld dat scholen stichten vrijwel onmogelijk is geworden door de regels, die de tegenzin tegen iets nieuws maskeren   – – 

     

    Heer Ollie B. Bommel zou zeggen (tegen Tom Poes) : "verzin een list, jonge vriend".

    Zo ist het dus maar net : onmogelijk is scholen stichten niet, maar wel dexels lastig. Vandaar de omweg in Roermond :

    ( www.beteronderwijsnederland.nl/content/verbazend-school-oprichten-kan-toch ).

     

    Wie zei ook weer : "the difficult we do at once, the impossible takes a little longer" ? Als het waar is   – –   hier, in 1787 in Parijs  :

    (cit.)   –  –    de franse staatsman Charles Alexandre de Calonne (1734–1802) zou tegen Marie-Antoinette hebben gezegd  : "Madame, si c'est possible, c'est fait ;  – –  impossible? cela se fera".

    Vertaald : Madam, if a thing is possible, consider it done ; the impossible? that will be done. Folklore. De frans-amerikaanse koloniale oorlag was wat duur uitgevallen, en Calonne zei dat (tegen Marie-Antoinette, die vroeg waarom het volk geen koek at als het honger had) in het diepst van de fiscale (financiele) crisis, 1787, die even later tot de franse revolutie leidde.

    Moderne versie : (cit.) the US Armed Forces have taken as their slogan, ‘"the difficult we do immediately, the impossible takes a little longer". Ook dat is folklore die te denken geeft. Maar heer Ollie B. Bommel, daar zit toch wat in.

Reacties zijn gesloten.