.. Op IJburg start een nieuwe basisschool, die Magica Laterna moet gaan heten. Het verwijst naar de toverlantaarn, en het zal niet verrassend klinken: de ontwikkeling van het kind wordt als norm genomen voor het onderwijs.
Nu weet ik dat basisscholen op IIburg al jaren met elkaar en de stadsdeelraad over de grond rollen over nieuw te stichten scholen en vooral over rechten op de lokaties, ondanks dat de bouw en verkoop van huizen en de aanwas van leerlingen daar tegenvalt. Er is daar al een prot, een kath, een Dalton, een openbare, een Montessori, en nu dus ook een Toverlantaarntjesschool…
Bizar is dat 4 scholen jaren in een 4lokalen noodkeet bivakkeerden, 1 lokaal per school. Bij gebrek aan leerlingen.
Onnavolgbaar, als in de hoogtijdagen van HNL
Dank voor deze post Konijn. Dit is weer een hele echte. Een werkelijk geweldig artikel van het Parool, en het staat nog vrij op internet ook:
www.parool.nl/nieuws/2007/AUG/15/ams3.html
Geniale vondsten weer: het “leerling volg jezelf systeem”, met in het kielzog volgende leerkrachten en ouders. Ik zie het al helemaal voor me. Had vroeger een kat en toen die jong was deed hij aan het kat-volg-jezelf systeem en rende de hele dag zn eigen staart achterna. Kennelijk is er nu een variant met kinderen ontdekt. En dan die ouders er achter en de leerkrachten in het kielzog er achter aan. Dat komt normaal enkel in stripverhalen voor.
Ik wou dat ik een beetje kon tekenen.
Het blijft toch ook opboksen tegen elkaar die stadsdeelraden. IJburg geeft 6 ton Euro als startsubsidie. Staan direct met stip op één en laten stadsdeel Zuid-Oost lachtend achter zich.
Mn dag is weer helemaal goed. Lezen dat artikel! Bijna net zo goed als Lizzy Tabbers!
Ter informatie:
.. de interconfessionele basisscholen in Amsterdam wilden niet meedoen aan het DUO Penotti plan van de Amsterdamse gem raad (inhoud: leerlingen die als duo, 1 zwart, 1 wit, worden aangemeld bij 1 basisschool, hebben voorrang op hen die niet als zo’n zwart-wit duo worden aangemeld. Hiermee wilde de gem Amsterdam zwarte scholen witten, en gemengde scholen bevorderen, of politiek correct gezegd: scholen meer een afspiegeling van de omgeving laten zijn). De interconfessionele scholen zijn toch door de knieen gegaan met de belofte dat ze nieuwe scholen op IJburg mogen stichten.
Op vakantie had ik ik een gesprek met mijn bijna 17 jarige zoon. Al snel tekende zich het “Als je 18 bent en je bent niet links, dan heb je geen hart, maar als je 50 bent en je bent nog links, heb je geen verstand” thema af. Mijn zoon vroeg zich af waarom mensen toch zo protesteren tegen belastingverhogingen, uit egoisme? Is die collectieve sector dan niet belangrijker dan jouw nieuwe auto? Ik wees hem op de verkwisting in het onderwijs, in de jeugdzorg, de overmaat aan managerslagen, de vele praatcircussen, het onnodig heen en weer pompen van gelden.. en als topper onze stadsdeelraad Zuidoost. Uiteindelijk vonden onze standpunten elkaar.
Maar als ik het zo lees krijgt onze stadsdeelraad Zuidoost geduchte concurrentie van IJburg.
(ik ben overigens niet links of rechts te noemen)
P.S. Dank, 1945 voor de dank.
Zonen in die leeftijd…
… zijn een enorm genoegen. Hoe vaak hoor ik ze niet mijn onwrikbare standpunten van 30 jaar geleden verwoorden. Hoe vaak vraag ik me niet af of ik dertig jaar wijzer ben geworden of dertig jaar cynischer.
Of is de ultieme (cynische) wijsheid, dat wijsheid cynisme is?
(uhum.. klinkt diepzinniger dan het is)
… geven nieuwe hoop.
Het geloof in de haalbaarheid van hun mooie ideeën maakt je kritisch.
Je bent cynisch als je alle mooie ideeën bij voorbaat naar de prullebak verwijst, maar zolang je zelf meestrijdt voor verandering en verbetering is er weinig aan de hand; denk ik.
Het is wijs om wederzijds naar kritiek te luisteren en daar je voordeel mee te doen.
Kat achter staart aan ?
Had vroeger een kat en toen die jong was deed hij aan het kat-volg-jezelf systeem en rende de hele dag zn eigen staart achterna. … Ik wou dat ik een beetje kon tekenen.
Zo niet
Nooit gedaan
Kwispelenergie
Beledig me niet !
Nooit gedaan
Welke staart ?
Ik ?
Uitgerend
Bahhhh
Hoe dan ?
Firefoxlogo
Zo ?
Decent
Nog wat filmpjes:
Jong geleerd…
Oude kat
Muzikale kat, Ligeti!
Ook interessant
Modern onderwijs ?
Website
Deze school heeft ook een website. Het is ditmaal niet KPC van Lizzy Tabbers, maar APS dat betrokken is.
Volgens de website
kent de school geen klassen maar units, en die units zijn weer onderverdeeld in familiegroepen.
(Jakkes, ik zie meteen bungalowparcs met familiereunieweekeinden voor me). En er zijn geen juffen en meesters, nou ja ze zijn er wel maar, ze heten niet zo, en vertonen zich alleen als ze echt nodig zijn. Want jij leert zelf, en nee, niet uit boeken, maar uit spannende ervaringen.
Ik dacht dat we na Iederwijs het dieptepunt wel gehad hadden, maar het kan nog steeds erger.
Inderdaad heel belangrijk te blijven geloven in de jongere generatie en ik ben ook erg trots op mijn zoons en dochter, maar laten we dan vooral onze nek blijven uitsteken voor goed onderwijs voor hen (en voor alle anderen uiteraard) !!!
Units en familiegroepen
Units kennen we al: lees verder…
Familiegroepen: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11; 12; 13; 14
In 1988, Families and Schools Together (FAST) was created with reference to many research studies conducted by clinical research psychologists and published in refereed journals. Lees verder…
Natuurkunde in het vrije veld in IJburg
*golfopwekker” (*bron*)
Laterna magica
1; 2; 3; 4; 5; 6; 7 (wat vindt Wilders hier van ?); 8; 9; 10.
Opdracht: bedenk zinvolle bijschriften….
Extra: “Geef de leraar zijn vak terug”: *zie hier*;
Jean Marc Cote’s vision of a classroom in the year 2000 is an example of the rich technical fantasy of the time in which it was created, 1899 [1]. The picture of a classroom connected to a network, complete with modern transmitters carried by the students on their heads, seems to capture our digital age a hundred years in advance. But here the students are white and male, and they are sitting in disciplined rows, all faced towards the front, behind their narrow school desks. Cote’s imaginary world is still centred on books; the teacher is feeding books into a modern data base, which, however, is still driven mechanically. *Lees verder…*