Dit tref ik net aan op Linkedin. Harry weet wat er gaat gebeuren:
"Harry Vorenkamp • Studeren zal deels tijd- en plaatsonafhankelijk zijn voorzover het de theoretische kennisoverdracht betreft. Met moderne webbased toepassingen kan iedereen alle leren op een manier die hem/haar past. Daarvoor zijn geen vaste locaties meer nodig.
Niet tijds- en plaatsonafhankelijk is de steeds groter wordende roep om praktijkonderwijs en aansluiting met het bedrijfsleven. Uitgaande van de aanwezige theoretische kennis door platformen en fora zoeken studenten juist meer de vaste locaties op om enerzijds geïnspireerd te worden en anderzijds de theorie te vertalen naar de praktijk.
De naar mijn mening echte grote verandering zal zijn dat onderwijzend personeel niet meer zo maar kan dicteren wat er geleerd moet worden. De vermeende macht van de docent door kennisbezit is allang tanende. In 2022 en zelfs eerder bepalen de studenten aan welke ondersteuning van de docent zij behoefte hebben. De docent als facilitator en inspirator van het resp. leerproces en vakgebied krijgt een steeds groter wordende rol. Scholen dienen daarmee ook qua locatie een andere invulling te geven."
En wie is Harry?
dit is zijn profiel:
Harry Vorenkamp
Entrepeneur Zivier.nl Knowledgeplatform | Changemanager | Expert Knowledgemanagement | +31 6 53155872
Huidig | |
---|---|
Vorig(e) | |
Opleiding |
|
Ik heb Harry geantwoord:
"Harry, wat een dedain spreekt uit je woorden "het onderwijzend personeel kan niet zo maar dicteren wat er geleerd moet worden".
Je denkt bovendien de verkeerde kant op. In 2022 mogen we hopen dat leerlingen en studenten nog steeds fundamentele kennis krijgen aangeboden van vakkundige (zo mogelijk erudiete) mensen die hun kennisgebied overzien, humbug van basiskennis kunnen onderscheiden en zo mensen op de weg helpen die ze eerder zelf met deskundige hulp begonnen zijn. En uit de digitale vuilnisbak de waardevolle zaken weten te peuren.
Ik zou willen dat het "zich met onderwijs bemoeiend personeel" wat meer verstand van zaken zou hebben."
Ik noem elke 'change manager' in het vervolg een Harry. Ik heb nu de ideale schertsfiguur gevonden.
Geniaal
Wat een nieuw inzicht van deze Harry. Ik wil daar nog wel aan toevoegen dat de leerlingen ook hun eigen leerdoelen zullen gaan bepalen en reflecterend zullen leren leren. Wat een prachtige toekomst allemaal.
Ik heb er ook al een woord voor: "Het Nieuw Leren". Wat een geweldig NIEUW idee! Dat daar niet eerder werk van is gemaakt.
Harry heeft zich ondertussen
Harry heeft zich ondertussen proberen te nuanceren. Ik laat zijn reactie voor wat hij is:
"@Huub Neem mijn woorden niet te letterlijk zo zijn ze ook helemaal niet bedoeld. De verschuiving van leermethoden en wensen daaromtrent heb ik wel willen aangeven. Ik heb onderwijzend personeel heel hoog in het vaandel staan en krijg gelijktijdig uit dat zelfde veld de bemerkingen dat gewenste veranderingen in leermethoden (waaronder digitalisering) te langzaam tot standkomen.
Tijdens mijn activiteiten in 'onderwijsland' vraag ik wel altijd aandacht voor het feit, dat ook er ook andere deskundigen zijn voor bepaalde kennisgebieden (bijvoorbeeld bedrijfsleven). Zij zijn dan veelal minder didactisch onderlegd, maar inhoudelijk goed op de hoogte. Een versterkte samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven (ook op lokaal niveau) is wenselijk."
Zó http://www.youtube.com
Zó www.youtube.com/watch?v=JwtKCzYm5dU doet deze harry het ons allen voor.
Ik was even bang dat hij in
Ik was even bang dat hij in rook zou opgaan of zichzelf zou opblazen.
Merkwaardig trouwens dat
Merkwaardig trouwens dat Vorenkamp niet op zijn LinkedIn-profiel vermeldt dat hij bij Red Adair gewerkt zou hebben. Of ben ik nu te achterdochtig?
@Philippens Ik wacht nog even
@Philippens Ik wacht nog even met het in rook opgaan. Een interessante reactie van jouw trouwens over de Changemanagerfiguur Harry. Misschien moeten we eens praten over de ontwikkeling in het onderwijs en mogelijk kunnen we er beiden wat van leren.
Harry, natuurlijk wil ik er
Harry, natuurlijk wil ik er over praten. Maar gebruik dan niet meer termen als "het onderwijzend personeel". Daarmee geef je haarscherp aan dat je vanuit een managers-ivoren toren denkt. Onze identiteit is niet die van personeel dat bij een baas in dienst is. Wij zijn daarentegen soevereine vakbekwame zelfbewuste leraren die verstand van hun vak hebben en van de mensen die leiding geven verwachten dat ze zich dienstbaar opstellen.
Even nadenken s.v.p.
Harry, je hebt vast rijles gehad. En je kinderen zitten misschien op pianoles. Zou het een 'echt grote verandering zijn' in de zin van een verbetering als je toenmalige rijinstructeur 'niet meer zelf kon dicteren' wat jij tijdens je rijlessen te leren had? Als de pianojuf van je kinderen 'niet meer zelf kon dicteren' wat zij jouw kinderen aan het leren was? Als de inspirerende docenten van de managerscursus die jij wel eens volgt 'niet meer zelf dicteren' wat ze jou leerden? Als jij daar in Heemstede 'niet zelf kon dicteren' wat jij het aandachtig publiek voorschotelde?
Kom op je woorden terug, Harry.