Eindexamenprogramma natuurkunde. Niks, Higgs of wat?

Voor wie van de link

www.beteronderwijsnederland.nl/content/over-de-didactiek-van-higgsdeeltjes

hier terechtkomt is de vraag of het Higgs deeltje tot verdere infantilisering van natuurkunde als schoolvak gaat leiden een natuurlijke. Aangehangen is het nieuwe examenprogramma voor natuurkunde. 

Schot voor de boeg: kijk eens of er iets van dimensie analyse in voorkomt. Ik kon het niet vinden. Daarvoor moet je snappen hoe breukrekenen en letterrekenen werkt. En dat is zo'n beetje afgeschaft dankzij het TAL-project en de referentiekaders van rekenprofessor Anne van Streun, de doe het zelf psycholoog en guru van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en cTWO (de commissie voor de toekomst van het wiskunde onderwijs). De toekomst telt? 20 april sprak ik erover op een symposium georganiseerd door Rein Nobel, die donderdag zijn verjaardag viert in de Basket op de VU. Hier staan de sheets die ik daarbij gebruikte:

www.few.vu.nl/~jhulshof/nobellecture.pdf

Lees ook

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8111

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 Reacties

  1. Subdomein A is voldoet aan de

    Subdomein A voldoet aan de profielschets voor een hoogleraar natuurkunde.

    Dat zegt toch voldoende.

    • Dat er bij HAVO-natuurkunde

      Dat er bij HAVO-natuurkunde geen parallelschakelingen meer worden gevraagd heeft een duidelijke reden.

      Daar moet je namelijk breuken voor kunnen manipuleren en die zijn ondertussen afgeschaft. Daarmee is hopelijk ook alle multitasking-jargon verleden tijd.

  2. Ik denk dat BON zich op geen

    Ik denk dat BON zich op geen enkele manier met Geen Stijl moet identificeren.

    Wel blijkt dat BON eigenlijk veel aanhang heeft als het gaat om het aanleren vann echte kennis.

    Intussen kan  het lijken dat vernieuwers de grootste mond hebben. BON echter vertegewoordigt m.i. het gros van de ouders. Al die ouders doorzien de WARTAAL der vernieuwers. Het is nu wachten op de overheden die die wartaal eveneens gaan doorzien.

     

    • Ik verdacht de overheden

      Ik verdacht de overheden ervan dat ze pienter boesoek  zijn. Van een overheid  die grossiert in euphemismen mag men toch wel verwachten dat ze de volgende stap in taalvervuiling en misleiding doorziet: de wartaal van mensen die ons proberen wijs te maken dat ze visionaire educraten zijn maar wier woorden voor wie niet bekoord wordt door hun sirenengezang door geen enkele Pythia zelfs maar in raadselen geduid kan worden. Ze zijn niet pienter en wat ze bereiken is boesoek. Als werkelijk een gros van ouders (tegenover een dozijn niet) doorziet dat de Delphische wartaal als enige boodschap brengt dat de boodschap wartaal is zouden er toch wel eeb halve gros tot een onderwijsverzetsgroep omgesmeed moeten kunnen worden!?

      Dat wachten op de overheid is als het wachten op Godot. Die komt niet.

  3. GeenStijl

     

    Moby: "Ik denk dat BON zich op geen enkele manier met Geen Stijl moet identificeren."

    Wat bedoel je precies?

    Als je vindt dat ik geen links meer zou moeten plaatsen naar GeenStijl, dan trek ik me daar niets van aan; ik plaats zulke links wanneer ik dat nuttig vind. Ik houd me verder aan de forumregels.

    • Als leraar kun je via “geen

      Als leraar kun je via "geen stijl" op de hoogte blijven van de leefwereld van jongeren.

      Uiterst nuttig om het juiste tegengif te vinden.

Reacties zijn gesloten.