Zie: onderzoek onder 600 mbo-docenten door de SP:
www.nu.nl/binnenland/3374620/docent-wil-af-van-onderwijskolos-in-mbo.html
Daaruit: “Bussemaker liet eerder al weten dat voor haar de kwaliteit en de continuïteit voorop staan en niet het formaat van een school. Ze werkt wel aan een wet om onnodige fusies een halt toe te roepen.”
Ah, de continuïteit van de school! Het nieuwste smoesje om vooral toch maar niets te hoeven doen op dat ministerie. De megascholen functioneren dan wel overduidelijk slecht, maar er is in ieder geval continuïteit. En je hoeft niets te doen, geen beleid te verzinnen en uit te voeren. Dus loop je als minister ook geen risico, en het is een stuk rustiger. En je weet dat veranderingen voor bestuurders toch alleen maar gedoe zijn; die kun je daarmee toch niet lastigvallen.
Wat betreft die fusietoets: daarover las ik een tijdje terug iets interessants over ziekenhuizen. Daar is het in Nederland nu ook mis aan het gaan: ziekenhuizen in Nederland zíjn qua aantal bedden al groot vergeleken met ziekenhuizen in het buitenland, maar gaan fuseren en worden zo, organisatorisch, nóg groter. Een toegevoegde kritische kanttekening daarbij was dat het bij een fusietoets niet de overheid zou moeten die moet uitleggen waarom de fusie eventueel níet kan, maar dat het de ziekenhuizen zouden moeten zijn die moeten aantonen waarom de fusie een verbetering zou zijn. Dat lijkt me een redelijk makkelijke, risicoloze toevoeging aan een fusietoets, dus misschien is dat ook een ideetje voor Bussemaker. Maar sowieso is defuseren, opsplitsen dus, natuurlijk de enige optie die zoden aan de dijk zet. Hoeveel onderwijsministers zouden we daar nog op moeten wachten?
Je kunt makkelijk fuseren en
Je kunt makkelijk fuseren en doen alsof dat niet het geval is. Alle uitgaande post voorzien van twee logo's en geen haan die ernaar kraait.