Kijk eens wat APS belooft op www.aps.nl/agenda/-/event/34254 terwijl u in de trein terug zit van de studiedag van de NVvW, na een programma samengesteld door Henk van der Kooij van het FI. Wat zou Jan de Lange ervan gevonden hebben Henk?
Het was vast interessant, gezien bijvoorbeeld:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/opstand-de-wiskunde-e-brief
Hoe zijn de rekentoetswijzers gevallen op de studiedag van de NVvW? Lees verder hier:
Paul Drijvers zit inmiddels in het bestuur van Platform Wiskunde Nederland, op voordracht van het bestuur van de NVvW, dat inmiddels gereageerd heeft op de rekentoetswijzer voor niveau 3S:
In PWN zet Drijvers in op onderzoek naar de didactiek van de wiskunde. Waar denk je dan aan Paul? Niet aan dit soort flauwekul hoop ik:
De 21st century skills met Koeno’s treintjes en verduntools? Mag het eerst inhoudelijk ergens over gaan? Ik zou graag eens een keertje met je over dat handboek praten:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0
Gecijferdheid en getallentheorie Paul. APS zit voorlopig nog wel even in de commissie onderwijs van Platform Wiskunde Nederland:
Kees Hoogland (www.keeshoogland.nl/cv_uk.htm) profileert zich als de expert op dit nieuwe gebied en het deelgebied getallentheorie. Gecijferdheid heeft al een lectoraat zelfs, in Utrecht natuurlijk:
www.beteronderwijsnederland.nl/column/mieke-de-gecijferde
Wat APS betreft, ook Hoogland antwoordt inmiddels allang niet meer, maar van Martin kreeg ik zowaar een reactie. Daarop schreef ik terug:
Nou Martin, jullie zitten vol met zaken waar jullie misschien beter van worden, maar ons onderwijs helemaal niet. Mijn voorstel is eigenlijk om voor een algemeen publiek, liefst met al die gecijferdheidexperts erbij, eens uit te leggen waar dat rekenen en die wiskunde allemaal goed voor is. Er is namelijk nog een real world out there. Vriendelijke groet, Joost
PS Meer over het verdriet van de wiskundejuf hier:
PPS. Nog meer verdriet:
Geachte redactie,
Interessant hoe het bestuur van de NVvW omgaat met
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/opstand-de-wiskunde-e-brief
Impliciet advies van het bestuur van de NVvW is nu kennelijk om 3F wel in te voeren. Aangehangen een niet copy-rightvrije verhandeling over de plannen voor 3F in het tijdschrift Examens.
Vriendelijke groet, Joost
Op 4 nov 2012, om 17:48 heeft
het volgende geschreven:
(WiskundE-brief nummer 614, 4 november 2012)
Het bestuur heeft waardering voor het werk van de commissie rekentoetswijzer 3S maar adviseert om 3S niet in te voeren. Men ziet in 3S onvoldoende meerwaarde ten opzichte van 3F.