Op de dag dat het JOB-rapport officieel wordt uitgereikt tobt Ashley Lovers over de vele tekortkomingen van het mbo: lesuitval, docenten onvindbaar, roosterproblemen, buiten lestijd geen leuke activiteiten. Dat er iets mis was was al doorgedrongen tot de burelen van minister Bijsterveldt…[Goedemorgen Nederland Radio – 9 november 2010] [anders]
Het monsteronderzoek onder 150.000 studenten is in twee delen beschikbaar. [Deel -1] [Deel – 2]
Een normale dag op het Media College Amsterdam (ROC)
www.dumpert.nl/mediabase/1195061/579b81f9/educatie_op_het_mbo.html .
“Dit is zelfs beter dan een normale dag, want vandaag hebben we tenminste nog iemand gezien”.
“Ik snap het niet, ik snap
“Ik snap het niet, ik snap het echt niet.”
Is hier iemand aanwezig op het forum die dit wel snapt? Ik zou het namelijk die jongen onmogelijk kunnen uitleggen als hij aan mij zou vragen hoe dit mogelijk is.
Lessen zijn ingeroosterd maar leraren komen niet opdagen. Leraren komen wel opdagen maar leraren geven geen les.
Wat zijn de oorzaken?
Bezitten de leraren die voor het MBO worden aangeworven nog minstens een HBO-diploma?
Ik snap dat dat CGO-gedoe weinig bevordelijk is, ik snap dat HBO-ers tegenwoordig minder hoog opgeleid zijn dan dat ze 10-20 jaar geleden waren, ik snap dat er te weinig geld gaat naar de leraren waardoor je een tekort aan (goede) leraren kan krijgen maar dit…
geweten gesust
Ik denk dat die leraren (als het al leraren zijn) hun geweten sussen met het ‘besef’ dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun opleiding. ‘Willen ze les, moeten ze me komen halen’, of iets dergelijks.
En wellicht kunnen al die niet-gegeven lessen gemakkelijk worden verdoezeld door het simpel afgeven van een vinkje achter een competentie?
Ik heb van ouders precies zulke toestanden gehoord over andere MBO ‘s. Ze waren enorm verbijsterd over de ongelooflijke hoeveelheid tijd die gewoon verspild werd en het aan hun lot overlaten van hun kinderen.
Juist MBO-leerlingen hebben
Juist MBO-leerlingen hebben toch de meeste begeleiding, structuur enz. nodig?
We hebben het immers, door de bank genomen, over jongeren van 16-20 jaar die ook nog eens weinig talent hebben voor studeren.
Juist deze jongeren moet je volgens mij niet aan hun lot laten overlaten (zwemmen of verzuipen) wat met het CGO-onderwijs wel gebeurt. Als dan ook nog eens de leraar niet komt opdagen of de leraar geen les geeft…
Ik snap wel wanneer op zo’n school veel leerlingen uitvallen of gefrustreerd afhaken.
Ik snap niet waarom ze op een MBO niet meer lesgeven zoals dat vroeger gebeurde, gewoon klassikale lessen, zoals ook op het HAVO en het VWO gebeurde (en nu in mindere mate nog gebeurt).
Ik ben benieuwd ofdat Hinke hier iets zinnigs over te zeggen heeft aangezien zij lesgeeft op een MBO-school.
Duurzaam?
Zitten die leerlingen nu de hele dag achter zo’n computer?
Wat een stroomrekening moet zo’n school hebben. En dan hebben ze het over duurzaam onderwijs. Duurzaam, dat zijn boeken (geen stroom en geen batterijen nodig), een schoolbord met krijt (ook geen dagelijkse electriciteit nodig) en een levend mens. Levende interactieve mensen genieten de voorkeur boven virtuele mensen die voortdurend stroom kosten en die weggeklikt kunnen worden voor andere virtuele verschijningsvormen.
multimediaopleiding
Dat filmpje werd gemaakt op een multimediaopleiding. Ik snap wel dat je voor zo’n opleiding wat meer de PC nodig hebt en wij weten natuurlijk niet welke vakken er voor die dag op het rooster stonden voor die leerlingen. Een hele dag achter zo’n PC lijkt me voor elke opleiding te veel, inclusief informatica- (meer theoretisch en wiskundig) en programmeursopleidingen (meer praktisch).
In het algemeen lijkt het mij wenselijk om eerst de theorie te behandelen zonder PC en pas dan met een PC te gaan experimenteren.
Zelf heb ik slechte ervaringen met lessen aan de PC. Leerlingen (of studenten) zitten niet allemaal met hun gezicht naar de leraar en het bord of het projectiescherm waardoor fatsoenlijk iets uitleggen lastig gaat. De sfeer verandert hierdoor compleet tijdens de les, leerlingen/studenten worden onrustiger en echt degelijk iets uitleggen wordt praktisch onmogelijk tenzij de docent erg goed is in zijn vak (de docent moet meer presteren om de aandacht van de toehoorders te krijgen en vast te houden).
Persoonlijk vind ik de warmte en de geur in zo’n PC-lokaal onaangenaam en ik merkte dat hierdoor mijn concentratievermogen afnam.
Kortom, gebruik die PC’s wanneer je ze nodig hebt maar als het zonder kan doe het dan zonder.
Mijn hemel!
Hemel wat een schande! Ik mag toch hopen dat dit filmpje tot een nationale rel uitgroeit.
Wat me verbaast is dat er toch nog aardig wat leerlingen zijn en ze lijken ook iets te doen.
Misschien gelooft niemand me, maar bij mij op school is het echt heel erg anders. Wij geven 29 lesuren per week en elke les is er een docent (mét bevoegdheid) bij. Als eén van ons ziek is vult (als het even kan) een collega de uren, zodat er zo min mogelijk lesuitval is. Zelfs in de huidige grieptijd is er nog géén lesuur uitgevallen!
Wij zijn uiterst streng in op tijd komen, reageren direct op abenstie, controleren huiswerk, corrigeren gedrag (geen mutsen, zoals in het filmpje, geen telefoons, jassen uit enz) en zijn zo concreet en duidelijk mogelijk in dat wat we van leerlingen vragen.
Toch klagen onze leerlingen dat we veel te streng zijn, te veel van ze vragen, huiswerk maken vinden ze slavernij. Jullie behandelen ons kinderachtig!
Ook heeft onze afdeling Techniek grote moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Er is veel dure praktijkruimte nodig, klassen kunnen wegens veiligheid niet groot zijn, veel leerlingen met problemen, relatief weinig outputfinanciering door onze hoge eisen. Het is voor de school goedkoper om de afdeling te sluiten, want bij Techniek moet er altijd geld bij!