In de bijlage de plannen voor de beta-vakken. Meer contexten. Zijn na wiskunde de andere beta-vakken aan de beurt? Reden tot zorg is dat het DUDOC-programma (www.beteronderwijsnederland.nl/node/8051), van een commissie met o.a. Plomp (De Toekomst Telt, rekent en schrijft niet meer),Van Streun (Referentiekaders Rekenen: de doodlopende leerlijnen) en diens opvolger Goedhart (bij wie mijn Groningse collega's nu hun portfoliootjes moeten maken voor hun BKO-verklaring), richtinggevend lijkt. In de brochure www.hypertekst.nl/files/dudoc/Dudoc_special_2007.pdf ziet u wie daarbij de richting gaven. Behalve Plomp bijvoorbeeld ook de FI-directeuren Van Maanen en Eijkelhof.
We zijn inmiddels 5 jaar verder. Het SLO-rapport bericht nu over de implementatie van de resultaten van al dat didactisch onderzoek waar geen vakwetenschapper aan te pas hoefde te komen. Zo gaan die dingen. Wetenschappers hebben het te druk met andere zaken (zie mijn comment onder www.beteronderwijsnederland.nl/content/hoe-doen-de-chinezen-het) en een culturele revolutie kon ongestoord plaatsvinden (www.beteronderwijsnederland.nl/forum/eindexamenprogramma-natuurkunde-niks-higgs-wat).
Niemand weet ook nog wie in de rekenstrijd voor het realistisch rekenen kozen (www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf). Terwijl we het lachertje zijn van de wereld (www.beteronderwijsnederland.nl/forum/antwoord-van-de-minister-op-stop-de-rekenramp) hoor ik van de voorzitter van de NVvW dat op haar school het vak Science de plek is voor denklessen. En ook die denklessen zijn allang APS-business as usual:
En nu dit:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/vvdpvda-wetenschap-en-techniek-verplicht-op-basisschool
Steeds dezelfde boom, de
Steeds dezelfde boom, de vruchten: rekenramp, rekentoets, flauwekulinvulling WDA, onzincontexten, 21-ste century skills bla bla,… Het houdt niet.
www.beteronderwijsnederland.nl/content/slo
Het houdt niet op.
Het houdt niet op.
Weer een jaar verder.
Weer een jaar verder. #Schnabel2032 inmiddels. De nuance. Het is allemaal niet meer te volgen. Jelmer Evers flipt en brengt @meesterlezer (een dissidente leraar van het jaar) en ondergetekende (=lonesomejoe=Joost Hulshof) in verband met de rode brigades, Dick van der Wateren heeft het over landverraders, maar over inhoud van curricula gaat het nog steeds niet. En @minOCW ziet toe dat de flauwekul van @onderwijs2032 goed is.
Blijf op de hoogte over
Blijf op de hoogte over #Schnabel2032 via www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/draagvlak-onderwijs2032
En voor wat de betavakken
En voor wat de betavakken betreft:
www.fi.uu.nl/wiki/index.php/21ste_eeuwse_vaardigheden
www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/Wiskunde_voor_Morgen
Op de laatste pagina loopt de eerste verwijzing naar www.rekenenwiskunde21.nl met Koeno en Sander Dekker (vorige kapsel nog) op de foto inmiddels dood.