De auto van Maurice.

De auto van Maurice.

 

Na het afschaffen van het leren schrijven wegens niet meer nodig in de toekomst heeft onzer aller Maurice statistiek, na het lezen van een boekje, in al zijn onderwijswijsheid besloten dat het wiskunde en rekenonderwijs ook maar moet verdwijnen wegens volstrekt overbodig. Hiermee heeft St. Maurice ook direct de hele discussie over de rekentoets opgelost cine qua van tafel geveegd. Geen gemier meer over al dan niet alleen simpele sommen of sommen met veel tekst, geen gezeur meer over rekenregels, stellingen van Phytagoras of andere oude Spartanen, en vooral ode aan het alleswetende en alles kunnende i padje of zakjapanner. En hoe komt onze zelfbenoemde onderwijsgoeroe aan al die wijsheid? Simpel, je hoeft ook niet te weten hoe een motor in elkaar steekt om met een auto te kunnen rijden dus je hoeft niet te weten dat twee plus twee vier is omdat je een aantal grootheden bij elkaar optelt waardoor een nieuwe grootheid ontstaat. Moet je allemaal niet weten volgens Maurice de onderwijsoppergod, een beetje vingerwerk volstaat en daar moet niemand moeilijk over doen. De autometafoor is zo uitgemolken als de computermetafoor, je hoeft namelijk ook niet te weten hoe de computer er aan de binnenkant uitziet om een spreadsheet te maken en zo. Al honderden keren ben ik met deze metafoor om de oren geslagen om maar te bewijzen dat domheid een groot goed is dat vooral niet in een kwaad daglicht mag komen te staan.

Wat de grootheid Maurice vergeet is het simpele feit dat hij hiermee ook de hele wetenschap aan de kant zet, in de toekomst waarschijnlijk ook niet meer nodig want dat doen de computers ook voor ons, ten minste als we dan nog genoeg mensen over hebben die enige kennis van zaken hebben omtrent de inhoud van zo een computer want die moet natuurlijk wel gebouwd worden om de stortvloed van data op een degelijke wijze te analyseren, op een rijtje te zetten, en te berekenen. O nee, fout geredeneerd. Er komt geen stortvloed van data meer want niemand vraagt zich nog af waarom de spreekwoordelijke appel op Newtons hoofd terecht kwam en niet ergens tussen hemel en aarde een onvoorspelbare bocht nam en tegen kruissnelheid vier kilometer verderop in het koren veld terecht kwam. Niemand vraagt zich nog af hoe een ronddraaiende beweging omgezet kan worden in een voortstuwende beweging en hoeveel energie die ronddraaiende beweging daarvoor moet leveren. De grote vragen kunnen wel achterwege blijven en de deeltjesversneller van het CERN wordt dan opgekocht door van der Most die er een speelparadijs van maakt met een kilometerslange roetsjbaan als ode aan de toekomstige domheid. Wie heeft het nog over het Higss-deeltje, nergens meer voor nodig, het zal er wel zijn, of niet, wie maalt er nog om, allemaal niet meer nodig in de toekomst van de heilige Maurice.

Beetje verwonderd was ik toch wel dat nou net Maurice Statistiek het wiskunde onderwijs wil afschaffen. Het moet toch zo zijn dat hij als geen ander beseft welke mechanismen en formules er schuil gaan achter zijn statistische prognoses en hij weet toch welke formules op welke data er los gelaten moeten worden om een beetje een betrouwbare prognose te maken. Terwijl ik dit zo schrijf besef ik wel dat zijne Heiligheid er de laatste paar verkiezingsuitslagen ook wel goed naast zat dus het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat de onfeilbare inderdaad ook niet zo goed op de hoogte is van het mechanisme achter statistische berekeningen en wat dat met data doet of kan doen. Tijd dus voor Maurice voor een bijspijkercursus SPSS. O nee, dat kan niet, dat soort cursussen is nou net door de allesziende afgeschaft wegens slimmer met een i padje. Jammer.

 

Jesse Jeronimoon  

10 Reacties

  1. Kom kom Jesse; niet zo somber

    Kom kom Jesse; niet zo somber.

    Je geeft jongeren met de spanningsboog van een goudvis en Wikipedia bij de hand de opdracht om de vergelijking van Dirac te onderzoeken en zie: één en al maatwerk, excellence en hounours. Haarfijn zullen ze beargumenteren dat Dirac het begrip "spin" verkeerd heeft begrepen en dat daarom die vergelijking niet relevant kan zijn. Wiskunde en natuurkunde zijn zo vreselijk achterhaald, dat past helemaal niet bij de vaardigheden voor  de eenentwintigste eeuw.

  2. Grootheden en eenheden.

    Grootheden en eenheden.

    De verkiezingen zou je een grootheid kunnen noemen, de stembusuitslag de eenheid waarin gemeten wordt. Met stembusuitslagen kun je rekenen, vergelijken en conclusies trekken. Het resultaat zegt dan iets over de grootheid verkiezingen.

    Kortom, Jesse, als je twee lengten optelt is het reultaat nog steeds een lengte(=grootheid) en NIET bv. een gewicht.

    In feite tel je natuurlijk de eenheden in meters op.

     

    Maurice houdt graag de bevolking dom en afhankelijk van een happy few. Waarom? Dat weet ik niet.

     

     

     

     

     

     

  3. Een onderwijskundige hoeft

    Een onderwijskundige hoeft niets van statistiek te weten

    Een vak als onderwijskunde zou nooit de huidige luxe status hebben kunnen bereiken als men zich daar teveel met statistiek of met  'evidence-based' research zou bezighouden.  

     Prof. Dr. Robert-Jan Simons  (Hoogleraar didactiek):

    "De eis van politici dat onderwijsvernieuwingen evidence based moeten zijn, getuigt van weinig inzicht in onderwijskunde als wetenschappelijk discipline." 

    Prof. Rob Martens:

    "Alles zou evidence-based moeten zijn. Dat zou ik als onderzoeker moeten toejuichen maar dat doe ik juist niet. Wat we in de praktijk zien is dat we scholen afrekenen op die paar zaken die je makkelijk kunt meten, dus bv. rekenen en taal. Maar, zoals iemand zei, afrekenen doe je in het criminele circuit, dat doe je niet met kinderen in het onderwijs."

  4. Om bij het auto-beeld (ik-pad

    Om bij het auto-beeld (ik-pad?) te blijven: denk eens aan het navigatiesysteem. Iedereen kan nu blind zijn doel vinden door het computertje te volgen. Nul topografische kennis is nog nodig. De auto-computer heeft het overgenomen.

    Een Maurice zou dus kunnen gaan pleiten voor het afschaffen van het topografieonderwijs. Het lijkt inderdaad overbodig geworden door  wat mensen met ouderwets degelijke opleidingen voor ons wisten te bedenken. Maar is dat een verbetering? Kinderen die van school komen en geen flauw idee meer hebben van onze geografische posities?

    Nee, dat is verarming. Dat is kinderen cognitief gehandicapt maken, want de kastjes bestaan.

    Vroeger bestonden er atlassen. Toch was men zich bewust van de waarde van een aangeleerde en zich eigen gemaakte geografische kennis. De nerds moeten ons niet volledig tot computerslaafjes maken.

     

  5. De Hond is ooit begonnen met
    De Hond is ooit begonnen met het uitbrengen van een coo programma om topografie te leren. Je moest met een helikopter van plaats naar plaats vliegen. Midden jaren tachtig meen ik

  6. De Gevaren van het cijferen

    De Gevaren van het cijferen

    De nadruk op het cijferen vormt een blokkade naar gecijferdheid”.   Uit “Kinderen leren rekenen”  TAL-project (t.b.v. vernieuwd reken-curriculum PABO)

    Internationaal onderzoek wijst uit dat vroege invoering van het cijferen en een te grote nadruk daarop een blokkade vormen voor de groei naar het flexibel en deskundig omgaan met getalsmatige gegevens, naar gecijferdheid.”  Jan van Maanen, Directeur van het Freudenthal instituut

    "Traditioneel cijferen kan kort gekarakteriseerd worden als rekenen-zonder-hoofd."    Adri Treffers (Medewerker Freudenthal Instituut)

    Het aanleren van de tafels is uiteraard een proces op zich. Het gevaar is dat je gedachteloos maar wat voor je uit zit te zeggen.” 'Kennisbank Rekenen door Denken', Ruud de Moor Centrum OU

    De natuurlijke rekengaven van het kind moeten tot bloei worden gebracht. Het hardop oefenen van de tafels is schadelijk voor die ontwikkeling. Want als je de tafels hardop oefent wordt alleen het taalcentrum in de hersenen geactiveerd, en niet het rekencentrum.”  Jan de Lange, Hoogleraar-directeur van het Freudenthal Instituut 

    “Ongecijferdheid, slecht kunnen omgaan met getallen en cijfermatige gegevens, vormen een veel groter probleem dan men denkt. Volgens Adri Treffers wordt dit niveau van ongecijferdheid niet zozeer bereikt door de inhoud van wat wordt onderwezen, maar is het juist het resultaat, door de structurele opbouw van de praktijk van het onderwijs.”  Prof. Jan de Lange,  Directeur van het Freudenthal Instituut

    Anderen nemen over het cijferen een veel radicaler standpunt in. Als we volgens Dehaene kijken naar de rekenvaardigheid van mensen, dan is het duidelijk dat onze hersenen niet gemaakt zijn om te cijferen. Daarom kunnen we het maar beter uit het onderwijsprogramma halen.“  Prof. Marja van den Heuvel-Panhuizen (Freudenthal Instituut)

    Kale rijtjes leren, zoals sommige recente boeken propageren, lijkt mooi, maar het legt een geweldig beslag op het geheugen als je die kennis nergens aan kunt vastmaken. Het leidt tot verwarring.” Jan van Maanen, Directeur van het Freudenthal instituut

    "Veel kinderen zijn verloren voor het rekenen, omdat ze moeten beginnen met het aanleren van de rekenregels. En dan komt het nooit meer goed."  Harry Gankema, Senior-Adviseur bij de KPC Groep. Bedenker van de scholen Slash21 en Wittering.nl

  7. ‘Beslissingen nemen over

    'Beslissingen nemen over vernieuwd discovery-based wiskunde-onderwijs naar aanleiding van populaire Ted-talks,

    staat gelijk aan het voorschrijven van medicijnen, gebaseerd op het advies van Jomanda."  "When a medicine is proven to be harmful, a doctor would no longer prescribe it. We have seen the harm that resulted in discovery-based math."   Dr. Nhung Tran-Davies, een medicus die de Canadese overheid aanklaagt voor het invoeren van discovery-based math.

     

    Bron:  www.edmontonsun.com/2015/05/29/back-to-basics-math-conference-held-in-edmonton .

  8. “You cannot Google your way

    "You cannot Google your way through mathematics."

     

    Vladimir Troitsky, hoogleraar Wiskunde aan de Universiteit van Alberta (Canada):

    "You cannot Google your way through mathematics."

    “Students show up in our university unable to perform basis arithmetic without a calculator and are unable to add fractions.”

    “Knowledge is necesary for discovery”

  9. Discvovery-based math.

    Discvovery-based math.

    How about Discovery-based Driver's Education ?

Reacties zijn gesloten.