In een ingezonden brief in de Volkskrant van gisteren schrijft iemand, dat het lerarentekort gemakkelijk door de leraren zelf is op te lossen door meer te gaan werken. Nergens wordt zo veel in deeltijd gewerkt als in het onderwijs, dus voilà. Probleem opgelost. Presley H Bergen legt vandaag in diezelfde krant nog maar eens uit hoe het werkelijk zit. Afgezien van het feit, dat werken in deeltijd een keuze is waar van alles achter kan zitten, is voor veel docenten een volle baan niet te doen, omdat de werkelijke werktijd in de praktijk veel hoger is. Kortom, het simpele rekensommetje, dat het lerarentekort in één klap kan worden opgeheven als leraren langer gaan werken, is rekenkundig even juist als sociologisch onzinnig. Het negeren van achterliggende feiten maakt dergelijke statistieken uitermate misleidend. Het is het oude tot in den treure opgediste verhaal, waarin “gemakzuchtige deeltijdwerkers” de zwarte Piet van een veel groter probleem krijgen toegespeeld.
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.