Diversiteit is niet altijd een verrijking

Mag je een onderwijzer verbieden een hoofddoek te dragen? Kennelijk niet als men dit artikel in het NRC van 22 juli 2021 er op naleest www.nrc.nl/nieuws/2021/07/21/een-hoofddoek-op-het-werk-is-niet-zomaar-te-verbieden-a4051923#/handelsblad/2021/07/22/#308

Hoe ver kun je gaan met het bagatelliseren van de hoofddoek? Zo van: Het maakt toch ook geen verschil uit of je blond bent of kroeshaar hebt? ‘Ik werd afgerekend op mijn hoofddoek en niet op mijn kwaliteiten’, arme voorbeeldmoslimina, teder PABOmeisje, ‘ Huilend ging ze naar huis’, lief van buiten bikkelhard van binnen, met Allah aan je kant, kun je de hele wereld aan. Je moet maar durven, feiten zo te manipuleren. Nergens ter wereld is het dragen van een hoofddoek een teken van sociale vooruitgang, hier is geen sprake van ‘verrijkende’ diversiteit, het is eerder een regressie. En ook nog een splijtzwam. Waarom hebben de journalisten niet wat door gevraagd? Met wie/wat identificeert zich deze juffrouw, zeker niet met het Nederlanderschap. In Europa heeft een vrije geest geen schaamlap nodig. Hoe verhoudt zij zich tot de Verlichting, gewetensvrijheid en het zoeken naar de waarheid? Tot het geweld in de Koran, de demoediging van de vrouw, de sharia en een Islam zonder cognitieve impuls omdat alles al in de Koran staat? Wat voor soort waarden geeft ze door? Dat ze niet vrij is om te trouwen met een ongelovige? Zo iemand in het onderwijs is een agressie in de vorm van een ‘soft power’ breekijzer waar het schone geslacht geïnstrumentaliseerd wordt door godsdienstige achterlijkheid ten behoeve van een mannenwereld. Wat volgt? Zwemmen in burkini? Als vrouwen zich patriarchale argumenten eigen maken, doen ze mee met hun eigen onderdrukking. Het staat haaks op de Nederlandse samenleving. In de Moslimwereld is de godsdienst massief voor misère en onverdraagzaamheid mede verantwoordelijk. Krijgen we dat ook in Europa? Moeten wij daar aan meewerken? Trouwens zo’n soort ‘liefdevolle’ communicatie naar buiten toe, terwijl intern de Islam er anders uitziet, onderhoudt een gerechtvaardigd wantrouwen. Zonder onderling vertrouwen heeft diversiteit geen toegevoegde waarde. Arme hoofdonderwijzer die als sufferd werd neergezet en  teruggefloten door slappe principeloze beleidsmakers. Voor hen is het onderwijs een broodheer die niets meer met bezieling en verheffing te maken wil hebben, niet te meten, weg ermee.

PS Ik schrijf dit stuk vanuit Frankrijk, waar veel meer en scherper over dit probleem wordt nagedacht, vooralsnog zonder een goede oplossing. Hoofddoeken zijn hier verboden op LO, HO en VWO, maar worden nog getolereerd in de universiteiten.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter