De Grote Rekendag

*Uitspraken-blogs*

___________________________________________________

 

De Grote Rekendag

Jaarlijks doen ongeveer 1500 basisscholen in Nederland mee aan de Grote Rekendag. Het doel van de Grote Rekendag is het bevorderen van het onderzoekend leren bij rekenen-wiskunde. De organisatie is in handen van het Freudenthal Instituut. Steeds meer pabo’s gebruiken de Grote Rekendag ook in hun curriculum voor pabo-studenten.

 

Volgens Bartjens: ‘Waarom de Grote Rekendag‘:

  • De Grote Rekendag wil aansluiten bij de leefwereld van kinderen en kinderen actief, samenwerkend, onderzoekend, spelend en op creatieve wijze laten leren. Voor de ontwerpers van de Grote Rekendag is het open karakter van de opdrachten een van de belangrijkste aspecten.
  • Opdrachten geformuleerd als een probleem waarvoor leerlingen een oplossing zoeken, dragen bij aan het principe van geleide heruitvinding. Geleide heruitvinding houdt in dat leerlingen de kennis die ze opdoen gaan beschouwen als hun eigen, persoonlijke kennis, waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Aan de leerkracht is het de taak leerlingen de kans te bieden hun eigen wiskundige kennis op te bouwen.

 

Rekenen kan heel leuk zijn, als dat op een andere manier als normaal gaat.”
Arie Slob, Minister van Onderwijs, over de Grote Rekendag

“Met de Grote Rekendag willen we laten zien dat het kind zelf ontdekkingen kan doen en zelf aan het denken kan worden gezet. Ik denk dat dit het onderwijs van morgen is.”
Ronald Keijzer,  lector IPabo, projectleider van de Grote Rekendag

Gisteren op de Mariaschool in Eelde heb ik de ogen uitgekeken tijdens de Grote RekenDag. Niet vreemd dat ze de top zijn in rekenen en taal in Drenthe.”
Prof. Jan van Maanen, Freudenthal Instituut

____________________________________________________________

De Grote Rekendag 2004. Thema: Oriënteren en plaats bepalen. (Vincent Jonker, Freudenthal Instituut)

  • In de onderbouw werd de eigen klas omgetoverd in een dierentuin.
  • Kinderen zochten een dier op school of brachten er eentje mee van thuis. Daarna kreeg ieder beest een passend onderkomen getekend op een groot vel papier. Dat papieren hok met zijn bewoner kreeg een plekje in de klas of in de gang en vervolgens konden de kinderen een wandeling maken door hun eigen dierentuin.
  • Voor de bezoekers werd er nog een boekje gemaakt dat diende als routebeschrijving en in de dierentuin werden richtingaanwijzers neergezet zodat niemand zou kunnen verdwalen. Tot slot werd er een plattegrond van de dierentuin gemaakt. Voor sommige kinderen was dat een heel moeilijke opdracht, maar andere kinderen draaiden er hun hand niet voor om. Dus tijdens deze opdracht konden de leerlingen weer veel leren van elkaar.

 

De Grote Rekendag 2018. Thema: De school als pakhuis.

Deze Grote Rekendag gaat over logistieke kennis.

  • De kinderen verkennen de ruimte door kritisch na te gaan wat er op school allemaal te vinden is en welke ruimte deze spullen innemen.
  • Ze onderzoeken bijvoorbeeld wat er in een verhuisdoos en in andere verpakkingen past.
  • Nodig een bekende voetballer uit en laat hem of haar de Grote Rekendag letterlijk aftrappen door de stapel met dozen omver te schieten.

 

De Grote Rekendag 2019. Thema: Verhoudingen

Hoe geweldig leuk het rekenen op die dag was zien we in dit *filmpje*. Ook deze Rekendag zat weer boordevol creatieve rekenopdrachten:

  • Laat leerkrachten en kinderen op de Grote Rekendag ‘uit verhouding’ gekleed naar school komen.
  • De mannequins lopen één voor één over de catwalk met hun te grote of te kleine kleren en voorwerpen.
  • Laat de kinderen de eerste dia zien met de uitsnede van een dier. Vraag: Welk dier is het? Ze geven nog geen antwoord, maar maken op uw teken het geluid van het dier. Laat ter controle de foto van het dier zien op de volgende dia. Hadden ze het goed? Laat kinderen de bewegingen van het dier nadoen, met bijpassende muziek.
  • Iedere groep zingt zijn eigen versie van het lied ‘Uit verhouding’.

 

Op 25 maart 2020 vindt er weer een Grote Rekendag plaats. Deze keer met het thema ‘De getallenfabriek’. Want, hoe maak je eigenlijk getallen? De leerlingen onderzoeken op hun eigen niveau wat getallen zijn en wat je ermee kunt doen.”
Malmberg

 

Thema van De Grote Rekendag 2021: Op rekenreis! Tijdens de Grote Rekendag gaan de kinderen onderzoekend rekenen. Want zelf ontdekken levert inzicht op waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. En het is ook nog eens heel leuk!”
De Grote Rekendag

___________________________________________________________

Kritiek

Dit jaar is het thema van de Grote Rekendag: kunst en vormen. Rekenen is leuk zolang je niet rekent is de boodschap, vermoed ik.”
Casper Hulshof, docent onderwijskunde

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter