Een nieuwe brochure: online.fliphtml5.com/wqrg/hsvy/
Zo op het eerste gezicht geschreven vanuit MBO perspectief. Juist die leerlingenpopulatie is massaal slachtoffer geworden van het realistisch rekenonderwijs in het PO. De basale vraag is nu: is het voor MBO nu meer van het onzalige zelfde, of gaat het roer om? Ik zag onlangs een column van een MBO rekendocent en leraar van het jaar die het nadrukkelijk over het basisboek van Jan van der Craats had, maar in deze brochure zie ik daar niets van terug.
Die rekendocent is Diederick Visser en zijn column staat op pagina 12 van www.lob4mbo.nl/files/MBOkrant%20nummer%2039.pdf
Hij schreef daar:
Al vele jaren, ver voordat het referentiekader van de commissie Meijerink bestond, werden er bij ons rekenlessen op de afdeling zakelijke dienstverlening verzorgd. Het Drenthe College is van mening dat iedereen die een beroep op niveau in de zakelijke dienstverlening ambieert, moet kunnen rekenen.
Nadat ik jarenlang ICT had gegeven met lessen over het totale of ce-pakket en er een vacature voor rekenlessen kwam, greep ik mijn kans en volgde een gedegen omscholingscursus.
Er ging een wereld voor mij open. Met verbazing nam ik kennis van de rekenboekjes (ik zou het geen methodes durven noemen) van het primair onderwijs. De één nog bonter en kleurrijker dan de ander. Prachtige plaatjes en fantasierijke schema’s, maar bar weinig structuur en herhaling. Ook van het ‘schattend rekenen’ had ik nog nooit gehoord, evenals de ‘haakdeling’. Gedrochten zijn het. Niet afdoende voor niveau 3F. Met het Basisboek Rekenen van Jan van de Craats en Rob Bosch ging ik aan de slag. Degelijk en volgens het KIS-principe (Keep It Simple) waar ik nog altijd voor sta.
Uit het hart gegrepen. Wat ik echter niet begrijp is zijn pleidooi voor de (huidige geen) #rekentoets dat daarop volgt. Hij noemt expliciet het kamerlid waarvan we inmiddels allemaal weten dat ze zich heeft laten misleiden door Lonneke Boels. Meer daarover hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/rabiate-tegenstanders-rekentoets-en-22-verdwenen-miljoenen
De overheid stort geldzakken
De overheid stort geldzakken uit voor 'verbetering' van het rekenonderwijs en de rekenquacks staan in de rij en komen telkens weer met dure niet-werkende medicijnen. Dankbaar gebruikmakend van Mieke's pseudo-wetenschappelijke schizofrene ERWD-protocol, zie 'Pseudowetenschap in het onderwijs'. Het rekenonderwijs-probleem wordt door Mieke opgelost door het eerst nog verder op te blazen en eindeloos een compleet mega-rekencircus op te tuigen met allemaal nieuwe functies, waaraan alle docenten van alle vakken moeten meedoen, en waarbij simpele goed-werkende gezond-verstand-oplossingen telkens vermeden of afgeraden worden.
Uit de brochure online.fliphtml5.com/wqrg/hsvy/:
Kwaliteitszorg, verantwoording, etc. etc., het moet wat kosten.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een leerling het begrip 'vierkante meter' misleidend vindt. Het 'probleem' doet zich natuurlijk ook voor bij 'kubieke decimeter' = liter. Leerlingen zouden zich dus moeten afvragen waarom flessen geen kubusssen zijn.
Ik heb zo’n 40 jaar geleden
Ik heb zo'n 40 jaar geleden studieboeken bekeken van een MTS-er elektro (nu: MBO-techniek). De wiskunde-boeken behandelden o.a. complexe getallen, vectorrekening en (in ieder geval het begin van) differentiaalrekening. Ook de natuurkundeboeken hadden behoorlijk niveau, men ging diep in op electriciteitsleer en atoombouw met gebruikmaking van wiskunde, maar ook zaken als het foto-electrisch effect (quantumfysica) werden behandeld. Complexe getallen werden toegepast bij impedantie-berekeningen in wisselstroomketens met condensators, weerstanden en spoelen. Kom er nu eens mee aan. Geen cartoons (zoals bij Getal en Ruimte), maar preciese informatie zonder kinderachtigheden, functionele plaatjes en zinvolle opgaven. Daarnaast had men op de MTS nog vakken als Nederlands en Engels. Nu is dit allemaal verdwenen. TRAGISCH. Ik heb 15 jaar geleden MBO-techniek-stagiaires begeleid (ROC Leeuwenborgh). Ik kwam er achter dat ze vrijwel niets kunnen.
Ik heb op dit forum al eens
Ik heb op dit forum al eens gewezen op de situatie in Canada. Nog steeds is daar weinig verbeterd, de politiek staat nog steeds achter de rekenquacks. Het inquiry-based reken-onderwijs heeft voor een fikse groei bij huiswerkbegeleidingsdiensten gezorgd. En daar leren kinderen rekenen op de traditionele manier, d.w.z. alleen die kinderen waarvan de ouders de kosten van de begeleiding kunnen betalen. De andere kinderen hebben pech. En als ze op hun 12e het cijferen nog niet beheersen wordt het moeilijk.