nos.nl/artikel/2055626-scholengemeenschappen-verdwijnen-door-krimp.html
Je kunt er op wachten; de voorspelling van de toekomst waarop deze beslissingen worden gebaseerd zal binnen de korste keren worden achterhaald door de werkelijkheid.
Enerzijds is het een goede ontwikkeling dat door krimp de "brede" schoolgemeenschappen zich weer ontmengen.
Anderzijds is er geen rekening gehouden met de groei die wordt veroorzaakt door asielkinderen.
De volgende onderwijsvernieuwling dient zich al weer aan.
Een verheugend maar ook
Hogere schooltypen lijken op
Over die veranderingen in
Over die veranderingen in Maastricht : al in januai 2014 werd dat aangekondigd, en geruime tijd daarvoor al geopperd ; en nu weer.
Een zelfstandig gymnasium in Maastricht heeft geen kans. De situatie is vergelijkbaar met die in Twente., waar initiatieven voor een gymnasium steeds zijn stuk gelopen op de lobby van bestaande school-gemeenschappen. De bestaande SGS-pen vrezen voor leerlingen-verlies – vooral die met gymnasiale afdelingen. Ze promoten het idee van "onderweg" overstappen – ja, ze leven ervan.
Dat de universiteit Maastricht meer VWO leerlingen zou genereren (die dan naar andere, buitenlandse of internationale scholen zouden worden gestuurd) lijkt me onzin. De Maastrichtse universitaire biotoop is niet vruchtbaarder dan, zeg maar, die in Loppersum of Rodeschool. De universiteit Maastricht is een "jonkie", zij het met "enige" internationale faam (hoeveel waarvan door reclame is gegenereerd ?). Net als die in Twente – de internationale school in Eerde (Ommen) heeft geen leerlingen uit Enschede, wel uit Afrika en Azie. Münster is verder weg dan Aken – beide universiteitssteden, en concurrerend en vergelijkbaar vruchtbaar.
Restauratie van het (oude) ideaal (cetegorale gymnasia) is een mooie (maar futiele) gedachte ; helaas. Ik ben er vóór. net als Don Quichotte van windmolens hield. Overigens : in het nabuurtige Duitsland bestaan nog wel degelijk Gymnasia van de min-o-meer oude (aangepaste) soort, zijn dat reliquien of is het kiemende toekomst ?
De bijdrage van Sassoc heeft
De bijdrage van Sassoc heeft onduidelijkheden over het Gymnasiale onderwijs in Maastricht weggenomen. De voorstanders van een onafhankelijk gymnasium hebben geen zelfstandig gymnasium kunnen oprichten en het is ook niet mogelijk gebleken via de SGS een verzelfstandigde Gymnasiumopleiding van de grond te krijgen. Een bovenschool, zoals een gymnasium-bèta met een prémammouthcurriculum zou zijn, is niet in het belang van de onderwijsmaffia en die wordt door de politiek beschermd. Als ik een Maastrichtse ouder zou zijn zou ik mijn kinderen in Hasselt, Luik of Aken naar school laten gaan. Of naar een internationale school als ik daar recht op zou hebben. Goed Nederlands kan ik mijn kinderen zelf wel leren, misschien nog wel beter Nederlands dan dat wat ze op de huidige basisschool en het huidige VWO leren.
Wij moetem ons goed
Wij moetem ons goed realiseren dat de politici bij het aannemen van de Mammouthwet tegen de geest van de grondwet handelden. De politici hebben nooit in beschouwing genomenof er genoeg belangstelling voor het oude gymnasium, de HBS en de MULO bestond om deze schooltypen naast de nieuwe schooltypen in stand te houden. Een verplicht schoolcurriculum en een voorgeschreven didaktiek moet een compromis zijn tussen de wensen en verplichtingdn van de ouders en die van de overheid. En er hoeft niet slechts één type compomisschool te zijn. Het ontbreekt parlementariërs aan het bewustzijn daarvan